Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette er den helt nye Ford Focus RS. En skikkelig sportsbil, men med plass til hele familien. Vi anbefaler nok kanskje å ta med bilsyketabletter på reisen.

For når Ford fester RS-emblemer på bagasjelokket, er det et mer enn ett forsiktig hint om at det kan komme til å gå unna i svingene.

Og om at andre trafikanter bør tenke seg om en gang eller to, før de ypper seg.

Ford har både lange og stolte motorsport-tradisjoner og gjennom årene har nettopp bilene med RS-merket på bakluka sørget for å renske mangt et premiebord for de største pokalene.

Ford Granada Perana V8: Den ukjente Ford-modellen

Lange tradisjoner

Aller først ute med disse emblemene var 17 m RS i 1969. Året etter kom Escort som fortsatt er en legende. Siden fulgte blant annet Sierra RS Cosworth opp, og nå har Focus overtatt den tradisjonsrike arven.

Ford vil for første gang demonstrere ytelsene til Focus RS på 2015 Goodwood Festival of Speed i helgen. Her vil Ken Block – amerikansk gymkhana- og rallycross-stjerne – strekke grensene for bilens egenskaper i den berømte Goodwood-bakken. Broom er selvfølgelig til stede under begivenheten.

Ford Focus RS er en skikkelig entusiastbil.
Ford Focus RS er en skikkelig entusiastbil.

– Vi lovte entusiastene en skikkelig kjøremaskin, og med 350 hk under panseret er det nøyaktig hva vi vil levere, sier Dave Pericak, global direktør for Ford Performance.

Med Focus RS lanserer Ford også et firehjulsdriftssystem med dynamisk kurvekontroll som kan distribuere kraften mellom akslingene foran og bak og til hvert enkelt hjul. Dette systemet bidrar blant annet til bedre kjøreegenskaper og kjøreglede, der veigrepet kombineres med høy smidighet og hastighet gjennom svinger.

Focus RS er også den første Ford RS-modellen med valgbare kjøremodus – inklusive et modus som tillater kontrollert overstyring. Focus RS kommer også for første gang med Launch-kontroll.

Ford Escort: Det har vært priseksplosjon på folkeklassikeren

Med motor fra Mustang

Den nye 2.3-liters EcoBoost-motoren til Focus RS deler strukturen til den 4-sylindrede aluminiummmotoren i nye Ford Mustang. Motoren er i vesentlig grad oppgradert for Focus RS, og med sine 350 HK gir den 10 prosent mer effekt.

Nøye kalibreringsarbeid har sørget for at denne kraftpakken har god reaksjonsevne i den nedre delen av turtallregisteret og et drag som virkelig merkes fra mellomregisteret og opp til turtallgrensen på 6.800 o/min.

Maksimum dreiemoment på 440 Nm utvikles mellom 2.000 og 4.500 o/min, med 470 Nm tilgjengelig med inntil 15 sekunders overtrykk ved kraftig akselerasjon.

Slik ser den nye Focus ut innvendig, kanskje ikke like tøft som eksteriøret.
Slik ser den nye Focus ut innvendig, kanskje ikke like tøft som eksteriøret.

Ford RS 200 EVO: 26 år gammel Ford – til 1,8 millioner

Viser Ford GT også. 

Ford vil også vise den nye superbilen Ford GT på Goodwood. I forlengelse av meldingen om at Ford igjen vil delta på Le Mans i 2016, vil selskapet vise gateversjonen av bilen som skal kjøre 24-timersløpet.

Superbilen Ford GT er den teknologiske plattformen for en aerodynamisk karbonfiberkonstruksjon som henter kreftene sine fra en Ford EcoBoost-motor med mer enn 600 HK, som er den sterkeste motoren av denne typen som hittil er bygget. Denne kraftpakken er i sin tur koblet til en 7-trinns girkasse med dobbelt clutch.

Nye GT er en av de meste eksklusive Ford-modellene noensinne, og vil bli solgt i et meget begrenset antall på global basis.

Ford GT70: Bilen ikke engang entusiastene kjenner til

 

Ford GT med 600 hk skal selges i et svært begrenset opplag.
Ford GT med 600 hk skal selges i et svært begrenset opplag.