– Rett og slett forkastelig!

Vegvesenet stoppet lastebilsjåfør på litt av en langtur.

Fra Alta til Gardermoen er det litt over 1.700 kilometer. Ifølge Statens vegvesen får føreren av lastebilen kun godskrevet to timer og ni minutters hvile på veien. Foto: google maps/rb.no/Amedia.
Fra Alta til Gardermoen er det litt over 1.700 kilometer. Ifølge Statens vegvesen får føreren av lastebilen kun godskrevet to timer og ni minutters hvile på veien. Foto: google maps/rb.no/Amedia.

Torsdag kveld avholdt Statens vegvesen en tungbilkontroll ved Gardermoen.

– Der ble det stoppet en lastebilsjåfør som har kjørt tilnærmet non-stop fra Alta. I løpet av ferden sørover gjennom Finland og Sverige har han kun hvilt i to timer og ni minutter. Han bryter dermed en rekke punkter i kjøre- og hviletidsbestemmelsene, førerkortet ble beslaglagt på stedet, sier operasjonsleder Arild Bråten i Romerike politidistrikt til rb.no.

Strekningen fra Alta til Gardermoen via Finland og Sverige er på rett over 1.700 kilometer, avhengig av hvilken vei man velger. Ifølge Google Maps er beregnet kjøretid et sted mellom 21 og 22 timer.

Over 24 timer i lastebilen

Overingeniør Torodd Jansen ved Jessheim trafikkstasjon var med på kontrollen. Han forteller at ferdsskriveren forteller at føreren – en kar i 40-åra fra Alta – har vært i lastebilen i nesten 25 timer.

– I løpet av den perioden har han hatt én lengre pause. Den var på to timer og ni minutter. Resten av tida har lastebilen kjørt. Dette er grovt. Rent trafikksikkerhetsmessig er dette rett og slett forkastelig, sier overingeniøren til rb.no.

– Hvordan forklarte sjåføren dette?

– Han har forklart at det var en annen sjåfør som kjørte lastebilen et stykke inn i Sverige. Det er greit nok, og vi har trodd ham og trukket fra noe, men det holder ikke. I og med at han har vært i lastebilen hele tida, så godskrives ikke det som hviletid. Da må lastebilen stå i ro, sier han.

– I tillegg forsøkte han seg med flere bortforklaringer, men etter å ha pratet med oss i noe tid, så innså han nok at dette ikke var bra, legger Jansen til.

Fant 60 liter øl

Hovedregelen for kjøre- og hviletid er at føreren i løpet av de første 24 timene skal ha ni timers sammenhengende hvile.

– Hvorfor har denne kjøringen vært farlig?

– Når han han mer eller mindre har kjørt sammenhengende det siste døgnet, så kan det sammenlignes med å ha en viss promille. Han har åpenbart ikke brydd seg om trafikksikkerheten, svarer Jansen.
I tillegg til kjøre- og hviletidsbruddene ble det funnet 60 liter øl i lastebilen, som politiet mistenker ikke er fortollet på korrekt måte.

Altaværingen i 40-åra er nå anmeldt for forholdene og lastebilen blir inntil videre stående.

Du får «promille» av trøtthet

Ifølge tall fra NAF tilsvarer 18 timer uten søvn en promille på 0,5; godt over grensen, skriver Din Side.

I løpet av 24 timer uten søvn har du ifølge NAFs tall en sinnstilstand tilsvarende én i promille.

– Det viser hvor viktig det er med god søvn når man er på bilferie og andre turer. Vi blir mindre konsentrerte når vi er trøtte og slitne. Som bilførere kan det få fatale konsekvenser, forteller kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal til Din Side.

I en undersøkelse Infact tidligere har gjennomført for NAF oppgir 34 prosent av mennene å ha duppet av bak rattet, mens 17 prosent av kvinnene innrømmer det samme.

Flere bil og motorsaker fra rb.no finner du her: 

Les også: En jålete bil kan være ganske fornuftig