Slik endte Jon Arne (32) opp med drømmebilen

Her deler han sin bilhistorie.

En Porsche ble solgt og en Saab innhandlet. Foto: Privat.
En Porsche ble solgt og en Saab innhandlet. Foto: Privat.

Forleden dag dumpet det en hyggelig melding ned i mailboksen hos oss i Broom. Den kom fra Jon Arne Ask fra Ulsteinvik på Sunnmøre.

Historien handler om hvordan han fikk tak i sin drømmebil, en Saab Sonett 3.

Vedlagt var også bilder av bilen. Og denne bilen var det da vitterlig noe kjent med? Joda, et kjapt søk i arkivet bekreftet våre mistanker. Det er ikke første gangen det skrives om denne bilen her på Broom!

Les hva vi skrev første gang her:

Her kan du lese Jon Arnes historie:

 

Før jul fikk jeg øye på en knallgul Saab Sonett 3 som lå ute på finn.no.

Det er en svensk sportsbil som folk flest ikke har sett før, ihvertfall ikke fra min generasjon. Øyeblikkelig da jeg så bilen,  bestemte jeg meg for at en slik MÅ jeg bare ha en gang.

Ettersom jeg allerede hadde en Porsche 356 Speedster replica stående, uten garasjeplass, så ble det bare med drømmen.

Solgte Porsche – kjøpe Saab

På nyåret begynte jeg å leke meg med tanken på å selge Porschen, for så å kjøpe Saab Sonetten. Annonsen var borte, men etter litt research-hjelp fra en kompis, fant vi navnet til eieren.

Jeg ringte ham,  og vi fikk oss en god og lang prat om bilen. Det endte med handel!

I påsken dro jeg, broren min og en kamerat til Notodden for å hente den.

Klokken 04.30 startet vi hjemmefra med biltilhenger. Å kjøre saaben helt hjem til Sunnmøre og over fjelloverganger med sommerdekk, var ikke aktuelt, selv om det også var litt fristende å kjøre den for egen maskin.

På vei ned fantaserte vi om hvordan det ville være å kjøre den, om den så like bra ut som fra bildene i annonsen, lyden, lukten av interiøret og alt det der.

Etter 11 timer kjørte vi inn på et tun med et koselig, lite hus. Utenfor står ett eldre ektepar og smiler, og inne i garasjen – ja, der står gliset! Ja, nesten vulgært vakker med sin knallskarpe Ferrari-gule farge.

Vi hadde store problem med å holde oss lite nok entusiastiske da vi så den, for vi skulle jo så klart diskutere pris etter hvert ...

Topp 5: De kuleste Saabene

Har vunnet flere priser

Ekteparet tok vel i mot oss, og begynte å fortelle om bilen. De hadde vært en fryd å eie den. Mange flotte turer var tilbakelagt, både korte og lange, ofte sammen med klubben "Gamlesaabens venner". Eieren viste stolt frem ett emblem i frontruten som viste «Juryens spesialpris nr.1, GSV Jubileumstreff Oslo 2012», som ble tildelt på en av treffene.

Eieren kunne fortelle at bilen opprinnelig kom fra USA, nærmere bestemt California. Den ble importert i 2004 etter at paret flyttet hjem igjen fra USA der de hadde jobbet i flere år.

Da bilen var på plass i Norge, startet arbeidet med restaureringen. Glassfiberkarosseriet hadde noen skjønnhetsfeil og sprekker som måtte repareres. Ett lokalt verksted gjorde jobben med karosseri-restaureringen.Motor og drivverk har også blitt overhalt. 

Dette er Broom-guttas beste Saab minner

Selges grunnet skrantende helse

Etter hvert kom vi inn på årsaken til at bilen var til salgs, og da ble stemningen straks litt dårligere. Eieren hadde dessverre litt helseproblemer, og var ikke i stand til å gi Saaben den nødvendige omsorgen lenger. Han var omtrent på gråten da han fortalte hvor sårt dette var. Det var med tungt hjerte han måtte kvitte seg med hjertebarnet.

Han fortalte også at han hadde planer om å kjøpe seg Saab 9-3 cabriolet, og da ble han straks mer lystig. Det skulle være en med manuell gir så klart, for ellers var det ikke noe til bil, mente han. 

Omsider var det klart for prøvekjøring. Bilen startet momentant, og det var en fryd å høre V4-motoren bromme. Som dere kanskje vet, går det to separate eksosanlegg, fra hver side av motoren og helt bak. Dette gir en utrolig stilig lyd og ikke minst en artig visuell effekt når man står bak og ser på eksosen som «paffer» ut asynkront. Herlig!

Måtte bare ha denne

Førsteinntrykket var litt rart. Bilen var meget komfortabel å kjøre. Fast og fin, lå klistret i svingene, med godt drag fra motoren, selv med sine enkle 65 hestekrefter (uoffisielt 70 fra fabrikk, originalt). Det var en kjempefølelse å kjøre den 45 år gamle, blodekte nordiske sportsbilen i mgivelsene som den var skapt for. Det var ikke vanskelig å bestemme seg. Denne bilen skulle jeg ha!

Da vi kom tilbake igjen til eieren, startet prisdiskusjonen. Dette hadde han gjort før, for å si det så, men vi kom til enighet og tok hverandre i hånda til slutt. Paret bad oss inn på kaffe og for så å skrive under alle papirene, før vi dro Sonetten opp på bilhengeren og startet hjemturen.

Saab Sonett II: Her har den unike sportsbilen stått i 15 år

Sliten, men lykkelig Saab-eier

Turen hjem ble lang, men å se den gule, ekstremt flotte sportsbilen gjennom bakvinduet danse i solnedgangen, ga nok glede til å holde ut resten av turen hjem.

Etter totalt 24 timer på veien, rygget jeg stolt  Saaben fra bilhengeren, og inn i garasjen.

Ute sluddet det og jeg var en stolt og lykkelig eier av en 1971-modell Saab Sonett 3 ...

Les også: Dette er bilene Saab aldri lagde

Jon Arne forteller videre at han har kjørt bilen en del, men ikke riktig så mye som han ønsker. Videre finnes det planer om å fikse opp interiøret noe, samt at han vurderer å få tak i en annen motor som da skal trimmes opp noe.

Har du også en bilhistorie du vil dele med oss?
Ikke nøl, men send oss noen ord og bilder på e-post til: redaksjonen@broom.no