
Ser du hva som er temmelig unikt med denne bilen?
De første bildene er akkurat ute av nye Clubman.
Mini er akkurat nå i gang med lanseringen av det som blir en av deres viktigste biler, nemlig nye Clubman.
Den skal debutere på bilutstillingen i Frankfurt senere år, nå har de første offisielle bildene av bilen akkurat blitt sluppet.
Dette blir den største modellen fra Mini. Og det er også bilen som kan få salget til å ta skikkelig av. Her kommer Mini nemlig med en relativt rommelig stasjonsvogn, slik sett kan de appellere til langt flere kunder enn tidligere.
Spesielle løsninger
Etter en periode der de har kommet med en rekke nisjemodeller (mange av dem mildt sagt sære), handler det nå om å rydde opp i modellutvalget og satse på færre, men bredere modeller.
Det er også interessant å merke seg at nye Clubman er mye mer konvensjonell enn bilen den erstatter.
Første Clubman har flere spesielle løsninger. Blant annet har den bare én sidedør bak, den er hengslet i bakkant. Det har vist seg å være en ganske omdiskutert løsning. Det fungerer som en designdetalj, men i praktisk bruk er det (for å si det mildt) ikke noe alle eierne har hatt veldig sans for.

Mini med fem dører er klassens morsomste bil
Firehjulstrekk
Nå går Mini bort fra det. Nye Clubman har helt vanlige bakdører. Men bak leker de seg fortsatt litt. I stedet for en vanlig bakluke, er det en todelt løsning, hengslet på sidene. Det gjelder å ta vare på røttene sine!
Mini-eier BMW har også fokus på å dele teknologi mellom de to merkene, Clubman er basert på samme plattform som BMWs 2-serie. Det betyr i utgangspunktet forhjulstrekk, det blir også antatt at Clubman kommer med 4x4 etter hvert.

Slik endte testen vår av Mini Countryman ...
Opptatt av design
Den nye plattformen betyr at bilen vokser – mye. Nye Clubman skal være hele 26 centimeter lengre enn bilen den erstatter. Det betyr at den er i overkant av 4,2 meter lang. Bredden øker også betydelig, 16 centimeter. Og bilen er 2,4 centimeter høyere.
I sum gjør det at den nå plasserer seg midt blant de kompakte stasjonsvognene på markedet. Mini ser den som en konkurrent til biler som VW Golf og Ford Focus. I bagasjeromsvolum skal den nok slite med å matche disse, men samtidig vil nok Clubman appellere til kunder som er litt mer opptatt av design og merkevare, enn bare fornuftige hensyn.
Mye mindre enn dette kan ikke en bobil være

LES OGSÅ: Dette er en trendy mini-SUV

SUV som tør å skille seg ut

Dette er en glemt bil-skatt

Ny luksus-SUV skal doble salget

Godt skjult familieracer

Denne kan overraske deg

Norges mest populære bruktbiler

Sportsbil og familiebil - i ett

Jålete bil kan også være fornuftig

Bestefaren til dagens suksessmodeller

Dette er bilene Saab aldri laget
