MÅ LYTTE TIL BARNA: . Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
MÅ LYTTE TIL BARNA: . Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

– Det er viktig at barna får bruke den tiden de trenger på å bli ferdig

Førskolelærer Stian Pedersen (34) frykter at barnehagelærere skal bli for bundet til planlagte aktiviteter, og glemme å tilpasse seg barna. 
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Jeg tror mange barnehagelærere er litt redde for å bli tolket som late eller til og med dårlige i jobben sin. At de ikke gjør noe pedagogisk om de ikke kjører på med planlagte aktiviteter, forteller Stian Pedersen til TV 2.

ENGASJERT: Stian Pedersen er utdannet førskolelærer og jobber som pedagogisk leder. Foto: Privat
ENGASJERT: Stian Pedersen er utdannet førskolelærer og jobber som pedagogisk leder. Foto: Privat

Derfor har Pedersen skrevet et innlegg på bloggen sin om hvordan hverdagen på småbarnsavdelingen kan være, sett fra et lite barns perspektiv. Eller rettere sagt hvordan det kan være, dersom de ansatte blir for opptatt av både å planlegge og gjennomføre aktiviteter. 

Veldig mye mer enn planlagte aktiviteter

«Huff, og det stresset etter at vi var ferdige med å spise da gitt. Vi måtte jo være i vognene våre alle mann før klokken var 11.30. Jo, for det var veldig viktig at vi alle var våkne igjen til cirka 13.00.», skriver Pedersen i innlegget som du kan lese på #2sitert. 

– Jeg har gjort det for å synliggjøre pedagogikken som barnehagelærere utøver. Det er så veldig mye mer enn bare planlagte aktiviteter. 

Dermed kan planen for hva barna skal gjøre fra dag til dag fullpakket med aktiviteter, slik at det blir synlig for foreldrene at det gjøres noe i barnehagen. 

– Jeg tror mange føler seg presset til å fylle opp planen med aktiviteter for å kunne vise at de gjør noe overfor foreldre og folk som ikke har studert pedagogikk. Men mye av det vi gjør er ikke så lett synlig, sier Pedersen. 

34-åringen mener likevel at man ikke kan se helt bort fra rammeplanen. Han mener likevel at det kan være vel så nyttig i noen tilfeller å se på den etter at man har gjort noe, i stedet for å planlegge alt for mye på forhånd.

– Må tilpasse oss barna

Ifølge 34-åringen er foreldrene ofte mer opptatt av å høre hva barna har gjort, enn hva de skal gjøre. Innlegget ble skrevet som et varsko, for at barnehagen ikke skal tilnærme seg skolen i for stor grad. 

– Skolen har en helt annen pedagogikk. I barnehagen må man tenke annerledes, der er det vi som må tilpasse oss barna. 

Dette gjelder spesielt på småbarnsavdelingen, der barna er rundt 1-2 år gamle. 

– De trenger ikke like mange aktiviteter. Heller færre aktiviteter, men med mer kvalitet. De må få lov til å bruke den tiden de trenger, frem til de føler at de er ferdig. 

– Barnet kan bli stående igjen

«For gjøres tingene i for stort mangfold og i for raskt tempo, så løper du bare mens trafikklyset er rødt og jeg blir stående igjen alene. Vent til lyset er grønt, vær så snill kjære deg», skriver Pedersen i innlegget.

Metaforen om trafikklyset viser ifølge Pedersen til den russiske psykologen Lev Vygotsky, og hans teori om det støttende stilas.

– Det handler om at det barnet kan gjøre sammen med en voksen i dag, kan det gjøre alene i morgen. Men gaper man over for mye på for kort tid, så blir barnet stående igjen alene mens vi barnehagelærere løper på rødt.

 

– Relasjonsbygging, det å se barnet

Pedersen har fått nesten fått utelukkende positive reaksjoner etter at han skrev innlegget. 

– De aller fleste har skjønt hvor jeg vil, men det jeg tenkte at også ville skje var at noen tolket det som at pedagogikk ikke er noe positivt i barnehagen. Noen tror at pedagogikk er de planlagte aktivitetene. 

– Men det handler om så mye mer. Det er relasjonsbygging, det å se barnet. Alle de små tingene, som å se barna i leken, og møte dem en til en. De utelukker ikke hverandre, men man greier ikke gjøre det hvis man prøver å gjennomføre for mange aktiviteter.

LIK TV 2 Nyhetene PÅ FACEBOOK