Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei! Jeg har fått en 1977 Ford Taunus 1.6 L. Den er kun kjørt 62.000 km, min avdøde onkel kjøpte den ny i 1977 på Lillestrøm.

Er dette en bil som på sikt kan bli en klassiker, eller er det bare å kvitte seg med den til høystbydende nå? Hva tror du jeg kan få for den? Hilsen Geir Ove


Benny svarer:

Heisann! Dette er jo en gammel hverdagshelt, det! Det gikk i bøtter og spann av disse siste halvdel av 70-tallet. Først som pen, anstendig og fornuftig familiebil, siden var den populær som ungdomsbil.

Jeg har selv hatt to stykker. Først en grønn 2,0 GL og etter det en knall oransje 2,3 S med V6-er. Den var grom!

Nå er de imidlertid et sjeldent syn. Akkurat denne Taunus-typen har kanskje kommet litt i skvis mellom råpopulære Ford Escort og den større Ford Granada.

De er begge biler som har hatt en voldsom prisøkning de siste årene. Særlig Escort må man betale "blod" for nå.

Lindas Ford Taunus GXL coupé 1971

Stopper på 30.000 - 40.000 kroner.

Ford Taunus var en veldig vanlig familiebil på 70 og 80-tallet. Nå er de sjeldne.
Ford Taunus var en veldig vanlig familiebil på 70 og 80-tallet. Nå er de sjeldne.

Jeg tror nok også at denne Taunusen – TC2, som den kalles og som ble produsert mellom 1976 og 1979 – også vil få en prisøkning etter hvert. Slik som vi er i ferd med å se på de enda eldre Taunus-modellene nå.

Men ikke i nærheten av hva men ser på for eksempel Escort. En 1,6 L var også absolutt vanligste modell, men jeg vil allikevel påstå at det er en bil som er vel verdt å ta vare på om den er hel, pen og fin.

Når det gjelder pris, er det litt vanskelig å anslå noe uten å ha sett bilen din. Jeg vet at man får greie biler, men med høyere kilometerstand, til rundt 25 000 kroner.

Men det stopper nok fort på mellom 30.000 - 40 000 kroner selv for en veldig fin 1,6 L. Enda.

Om du selv ikke er så veldig interessert i bilen, så vil jeg anbefale deg å selge til en entusiast som er villig til å ta godt vare på den. Det er jo også kostnader og noe jobb forbundet med å lagre en gammel bil også - om den ikke skal forfalle.

Lykke til!

Ford GT70: Bilen ikke engang entusiastene kjenner til

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under: