Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo er akkurat nå inne i det som kanskje er den mest spennende fasen i selskapets historie.

Etter at finanskrisen skyllet over bilindustrien, ble det snart klart at eierselskapet Ford ville kvitte seg med Volvo. Det førte til en svært usikker periode, der de største pessimistene fryktet at Volvo rett og slett skulle forsvinne som frittstående merke.

Første helt egenutviklede

Slik gikk det imidlertid ikke. Mens den etablerte bilbransjen var preget av uro og alt annet enn lyst til å ta på seg nye utfordringer, så kinesiske Geely muligheten for å snappe opp Volvo til skikkelig krise-pris.

Geely tok over i 2010. Og når vi spoler fram til 2015, har de akkurat lansert det som er den første helt egenutviklede Volvoen på et par tiår. Geely har investert store beløp i å utvikle en helt ny plattform, som SUV-en XC90 er første bil ute på.

Volvo XC90 er en av de største og mest rommelige SUV-ene på markedet, her er det blant annet syv fullverdige sitteplasser.
Volvo XC90 er en av de største og mest rommelige SUV-ene på markedet, her er det blant annet syv fullverdige sitteplasser.

Snart skal Volvoene komme også fra Kina

Spesiell forhistorie

Her handler det mye om teknologi, men også fokus på design og interiør. Og det siste har Volvo nå fått en prestisjetung pris for.

Deres nye XC90 har nemlig akkurat fått prisen for beste interiørdesign i 2015.

Samtidig fikk Volvos sjef for interiørdesign, Robin Page, prisen for Årets interiørdesigner. Dette ble utdelt under Automotive Interiors Expo 2015 i Stuttgart.

Her kan du se hvem som vant kåringen i fjor

Kom fra Bentley

Da Geely tok over Volvo, hadde de fokus på at svenskene skulle få mest mulig "selvstyre". Geely skulle legge seg lite borti den daglige driften, derfor vakte det stor oppsikt da toppsjefen Li Shufu tilbake i 2013 kom med en veldig klar uttalelse:

Disse setene er svenske!
Disse setene er svenske!

– Det finnes svakheter hos Volvo. Bilene har et altfor skandinavisk preg, sa Shufu – og gjorde det klart at det særlig var Volvo-interiørene han ikke var fornøyd med. 

Og dette var ikke bare prat. Shufu handlet også kjapt, og hentet inn nettopp Robin Page. Han er såvisst ingen smågutt innen interiørdesign. Page har jobbet hos både Jaguar, Rolls-Royce og Bugatti. Til Volvo kom han fra stillingen som sjef for interiørdesign hos Bentley.

Robin Page kom til Volvo fra jobben som ansvarlig for interiørene hos Bentley.
Robin Page kom til Volvo fra jobben som ansvarlig for interiørene hos Bentley.

Klassens bestselger

– Jeg er beæret over denne prisen. Interiør-designet i XC90 representerer et paradigmeskifte hos Volvo. I Volvo fokuserer vi på å skape en gjennomført luksusfølelse. Det innebærer blant annet å bruke naturlige materialer som tre, skinn og krystall, på en måte som tilfører kjørefølelsen både ro og avslapning, sier Page selv.

Og han kan også glede seg over at XC90-interiøret har fått tommel opp i nesten samtlige tester så langt. Volvo viser her at de tør å gå litt andre veier enn de tyske premiumprodusentene som de gjerne vil konkurrere mot. 

Her hjemme har mottagelsen vært formidabel. Volvo solgte over 1000 XC90 før bilen i det hele tatt var i landet, og dette kommer til å bli klassens suverent mest solgte bil i 2015.

Vi har testet nye XC90 – rett og slett terningkast 6!

Girstangkule i krystall, det er blant detaljene i nye Volvo XC90.
Girstangkule i krystall, det er blant detaljene i nye Volvo XC90.

Brukt XC90, du får den til under 100.000 kroner