Hva ville du hatt? En helt ny bil, eller en ni år gammel, når prisen er den samme? Faksimile fra finn.no
Hva ville du hatt? En helt ny bil, eller en ni år gammel, når prisen er den samme? Faksimile fra finn.no

Den er 9 år – men koster mye mer enn  en nybil 

Men det finnes kanskje håp – også for denne. 

Noen biler er mer tungsolgte enn andre. Denne Volvo XC90-en er et godt eksempel på nettopp det.

Ikke at det er noe feil med bilen. Snarere tvert i mot – bilen er fin som snus den, med det aller, aller meste av utstyr og med kraftig 4,4-liters V8-motor. I tillegg er den knapt kjørt. Forhistorien er spesiell. Bilen ble solgt på eksport, men så stoppet det tydeligvis opp, og bilen ble bare stående.

Men allikevel. Det er en 2006-modell, altså modellen FØR facelift av den forrige generasjonen av Volvos største SUV XC90.

Se hele annonsen og alle 180 (!) bildene her:

Den er 9 år gammel - men har nesten ikke kjørt noe. Faksimile fra finn.no
Den er 9 år gammel - men har nesten ikke kjørt noe. Faksimile fra finn.no

400 000,- mer enn en helt ny

Det vil med andre ord si at bilen er ni år gammel. Prisen til tross for det, på drøyt 1,1 millioner kroner.
En av de desidert "hotteste" bilene denne sommeren er den helt nye Volvo XC90. En bil der alt, og da mener vi absolutt alt, er nytt.

For det første så bygger nykommeren på Volvos nye SPA-plattform, den har et helt nytt og småfrekt design, den har helt nye motorer og girkasser, den er proppet med det siste av sikkerhetsutstyr og en attraktiv tilbehørsliste gjør at du kan spekke bilen slik som du ønsker.

Prisene på nykommeren starter på 792.000 kroner (742.000 når D4 lanseres i uke 46).

Det vil si 2006-modellen faktisk koster nesten 400.000 kroner mer enn den nye ...

Så, ja – vi forstår at kjøperne ikke akkurat står i kø ...

Kostet det samme for to år siden

Det er derfor ikke rart at den har vært til salgs en stund. Om du synes det er noe kjent med denne, bilen så stemmer nok det. Vi har nemlig skrevet om den en gang tidligere også.

Volvo XC90: Ikke drømmebil – bare drømmepris...

Nærmere bestemt sommeren 2013, og bilen hadde samme prisantydning den gangen også. 

Da er det kanskje på tide å vurdere prisen på nytt, uten at vi skal legge oss noe mer oppi den saken...

Denne brukte Volvoen Norges eneste:

Slik ser den nye XC90 ut og prisen starter på under 800 000 kroner, da er det vanskelig å velge en 9 år gammel til over 1 million kroner.
Slik ser den nye XC90 ut og prisen starter på under 800 000 kroner, da er det vanskelig å velge en 9 år gammel til over 1 million kroner.

"Pensjonist-tilværelse" i Syden?

Det står også ettertykkelig i annonsen at bilen kan selges for 265 000,- på eksport. I praksis at man tar den med seg ut av landet, uten å registrere den i Norge. Da er plutselig prisen mer enn spiselig. For på eksport slipper man å betale norske avgifter.

Og det er vel strengt tatt det eneste som kan være "redningen" for denne - tross alt, ganske spesielle XC90-en. For det er norske avgifter som tar knekken på den.

Etter det vi forstår av annonseteksten er bakgrunnen her en handel som har kommet skjevt ut helt fra starten av ...

Men har man sommerbolig for eksempel i Spania og trenger en høvelig doning til å farte litt rundt der nede, ja så kan denne bilen faktisk være et alternativ.

For å selge denne ni år gamle for nesten 400.000 mer enn en helt ny koster, det har vi liten tro på at går.

Denne Volvoen har gått lengst av alle biler i hele verden