Audi A6 Allroad har fått en liten facelift og er fortsatt en av de klart beste bilene i denne klassen.
Audi A6 Allroad har fått en liten facelift og er fortsatt en av de klart beste bilene i denne klassen.

En ekte drømmebil holder koken

Audis største stasjonsvogn imponerer. Les testen:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Å ta en stor stasjonsvogn, gi den ekstra bakkeklaring, 4x4 og en god dose offroadstyling, har vist seg å være svært lukrativt for verdens bilprodusenter. Dette har blitt til en egen liten bilklasse, der marginene jevnt over er svært hyggelige.

Audi var tidlig ute da de lanserte sin Allroad tilbake i 1999. Bilen var basert på datidens A6 Avant, og ble umiddelbart en stor suksess. Her hjemme var den drømmebilen for mange aktive familier i flere år. Robust design, luftfjæring med justerbar bakkeklaring som sikret seg gode vinteregenskaper, var blant det som fristet. I tillegg var bilen komfortabel og luksuriøs, ikke rart dette tok av.

Nå har vi kommet til tredje generasjon Allroad. Etter at også lillebror A4 kom i en slik utgave, har navnet blitt til A6 Allroad. Bilen har nylig hatt en facelift, nå er det tid for å finne ut om Allroad fortsatt fortjener å være på drømmebil-lista. Testbilen er en 3,0 TDI med 272 hestekrefter, naturligvis med både quattro firehjuldrift og S tronic-automat. Startpris: Solide 848.500 kroner, med alt utstyr på plass, kommer testbilen på 1.065.550 kroner. 

A6 Allroad tåler mer enn blomsterenger. Dette er en svært habil offroader, når du trenger det.
A6 Allroad tåler mer enn blomsterenger. Dette er en svært habil offroader, når du trenger det.

Billigere bil? Her er det under halv pris etter 49.900 km.

Hvordan er den å kjøre?

Det har skjedd MYE med kjøreegenskapene siden første Allroad debuterte. Den var ingen stor kjøreopplevelse, men her har Audi tatt store steg siden.

Nå styrer du de ulike kjøreprogrammene på skjermen i midtkonsollen. Det betyr at du kan cruise utrolig komfortabelt av gårde på motorveien, så stille om og gjøre bilen ganske så sporty når du svinger av og finner noen svingete småveier. Da blir også styringen tyngre og mer presis. 

Værsågod - bare å velge oppsett på bilen!
Værsågod - bare å velge oppsett på bilen!

Det merkes naturligvis at dette er en stor og tung bil, Men der de fleste SUV-konkurrentene nødvendigvis sliter med krenging under inspirert svingkjøring, gjør lavere tyngdepunkt at Allroad er mye mer med på notene. Rett og slett mer morsom.

Kjørefølelsen for øvrig er preget av at dette er et påkostet produkt. Sofistikert understell, svært god støydemping og nydelige seter er med på å underbygge premium-følelsen. Til over 800.000 kroner, skulle det kanskje bare mangle. Men det er en grad av gjennomførthet i denne bilen som få andre klarer å matche.

Audi på sitt beste: Her kan du lese testen av lillebror

Hvordan er plassen?

Dette er en av de største stasjonsvognene på markedet, og Audi har ikke rotet seg bort på plassutnyttelsen heller. I baksetet sitter to voksne svært bra, med god plass til både bein og i høyden.

Bagasjerommet er også solid,  565 liter bør duge for de aller fleste. Her har Allroad igjen et fortrinn sammenlignet med de fleste SUV-konkurentene. Mange av dem har mindre bagasjeplass enn dette.

Rommelig bagasjerom som også er svært lett å utnytte.
Rommelig bagasjerom som også er svært lett å utnytte.

Denne Audien kan spare deg for mye penger

Går den bra?

Gjett om den gjør! Den 3-liters TDI-dieselen byr på hele 282 hestekrefter. Den jobber stille og kultivert, og er du forsiktig med gassfoten, er det ikke lett å skjønne hva som bor under dette panseret. Bånn gass derimot: Da kommer et herlig dieselsnerr og et skyv som minner mer om sportsbil, enn om stor stasjonsvogn.

Dreiemoment på hele 580 nm sier sitt om kreftene her. Den spurter fra 0-100 km/t på bare 6,2 sekunder, men det er mellomakselerasjonene som er aller mest imponerende. Forbikjøringer på landevei går som en drøm og er sterkt vanedannende. Motor og girkasse reagerer  umiddelbart og bilen bare bykser framover. Tar du den med til autobahn, trenger det ikke stoppe før du har nådd 250 km/t. Der slår den elektroniske sperren inn.

Med 282 hestekrefter er ikke dette akkurat noen sinke i trafikken!
Med 282 hestekrefter er ikke dette akkurat noen sinke i trafikken!

Karl har en Audi "ingen" har hørt om

Finest utenpå eller inni?

A6 var bilen som for alvor kjørte Audi inn i premium-klubben. Design var viktig den gangen, og er det fortsatt. På slutten av 1990-tallet hadde jeg en sjef som hadde A6 som firmabil. Han var dessuten så hyggelig at han lånte den ut til bilinteresserte kolleger uten firmabil (for eksempel meg) når det passet. Interiøret i den bilen var virkelig noe for seg selv, og langt foran det både BMW og Mercedes leverte på samme tid.

Dette har Audi bygget jevnt og trutt videre på og de går seg ikke bort med nye A6 Allroad heller. Interiøret er både lekkert og funksjonelt, med en rekke fine detaljer. Vi er på øverste hylle når det gjelder det meste her. Audi har også løst balansen mellom ryddig dashbord uten for mange knapper – og god funksjonalitet. Her lurer du aldri på hvordan ting fungerer. Alt er lagt opp enkelt og intuitivt.

Lekkert interiør, testbilen er fullstappet av utstyr.
Lekkert interiør, testbilen er fullstappet av utstyr.

Ett eksempel: Nå kan du få opp navigasjonskartet også i instrumentpanelet, altså rett i synsfeltet når du kjører. Det er av typen "hvorfor har ikke noen tenkt på det før". Rett og slett kjempesmart!

Utvendig er det ikke lett å se at bilen har hatt en facelift, da skal du i så fall ha veldig god greie på A6 Allroad. Dette er en av de mest sporty stasjonsvognene på markedet. Også utvendig er det mange lekre detaljer som underbygger følelsen av premiumbil. 

Her snakker vi sjelden ulv i fåreklær

Fronten har blitt litt strammere og utstråler virkelig at dette er en sporty bil.
Fronten har blitt litt strammere og utstråler virkelig at dette er en sporty bil.

… og hva er konklusjonen?

Et av spørsmålene jeg fikk underveis i testperioden kom fra en nabo: ”Er det egentlig noe poeng å kjøpe denne bilen når du får nesten alt det samme i en VW Passat Alltrack, til halve prisen?”.

Det er et godt og nærliggende spørsmål. Det er også et spørsmål som det er ganske enkelt å svare på. Ja, de er omtrent like store og de gjør mye av det samme. Men sannelig er det store forskjeller også.

Allroads største styrke er den gjennomførte kvalitetsfølelsen. Her kjører du virkelig på første klasse. Interiøret er lekkert og funksjonelt, støydempingen understreker luksusfølelsen og kjøreegenskapene kan du få omtrent akkurat som du vil. I tillegg snakker vi altså stor og praktisk stasjonsvogn, med et design veldig mange liker. Allroad var en drømmebil da den kom, det er den så absolutt fortsatt.

Drawbacket er naturligvis at det koster ikke så rent lite med penger. Den godt utstyrte testbilen tipper én million kroner. Da er vi i en prisklasse hvor konkurransen virkelig er tøff og krevende. Men samtidig: Tenker du på en SUV til de samme pengene, bør du absolutt ta med Allroad i vurderingen, i alle fall hvis du også liker å kjøre bil aktivt. 

Scout, Alltrack og Allroad i duell: Her er det forskjeller! 

Her er det bare å øke bakkeklaringen og fortsette!
Her er det bare å øke bakkeklaringen og fortsette!

Her kan du lese testen vår fra da denne Allroaden debuterte