1975: Sommeren da badegleden forsvant

For 40 år siden dukket den opp fra dypet og skremte vannet av en hel generasjon. Fortsatt får den voksne mennesker på stranden til å kaste engstelige blikk utover sjøen på en varm sommerdag. 
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det skjedde noe med vannet der vi pleide å bade den sommeren i 1975.

Ferskvannet i Nøklevann på Oslos østkant virket plutselig litt mørkere og mye dypere, og der jeg før hadde løpt rett ut på brygga og stupt ut i vannet, stod jeg nå tilbake skeptisk og speidet med smale øyne utover vannet på utkikk etter noe som kunne minne om en haifinne.

Skapte vannskrekk

Steven Spielberg har lagd mange filmklassikere, men han var også mannen som gjorde at jeg fortsatt den dag i dag ikke våger meg mer enn noen få meter ut i vannet på badestranden.

Slem hai

I 1975 kom Haisommer på norske kinoer. Filmen som er basert på en roman av Peter Benchley handler om en gigantisk hvithai som terroriserer en idyllisk bade-øy i USA.

Her er den orginale filmtraileren fra 1975

I store deler av filmen ser man ikke haien bortsett fra gjennom et såkalt point of view-perspektiv der kameraet blir brukt som haiens øyne. Mange mente at disse scenene var med å bygge opp uhyggen på en mesterlig måte, men Spielberg gjorde dette av en helt annen grunn. Den mekaniske haien som ble brukt i filmen gikk så ofte i stykker at Spielberg bestemte seg for heller å bruke kameraet for å illustrere haien.

GAP: 28 år gamle Steven Speilberg sjekker bildeutsnittet under opptakene med den mekaniske haien «Bruce». Foto: IMDB
GAP: 28 år gamle Steven Speilberg sjekker bildeutsnittet under opptakene med den mekaniske haien «Bruce». Foto: IMDB

Sank til bunns

Den mekaniske haien som fikk kallenavnet "Bruce" hadde aldri blitt testet i vann og den første dagen den ble sjøsatt sank den rett til bunns og det måtte flere dykkere til for å klare å få heist den opp igjen.

Kranglet konstant

Robert Shaw som spilte hai-jegeren Quint tålte ikke trynet på Richard Dreyfuss som spilte karakteren Hooper i filmen og de to kranglet konstant på settet. Dette resulterte imidlertid i noen svært gode scener i filmen der det var meningen at stemningen mellom de to karakterene skulle være anspent og amper.

Det var ingen søndagstur å ha Robert Shaw på settet. Til tross for å være en velrenommert skuespiller, slet han med et fryktelig alkoholmisbruk og kunne være en tyrann overfor de andre skuespillerne. Roy Schneider, som spilte Brody i filmen, fortalte senere at Shaw kunne være en gentleman når han var edru, men at det bare skulle et lite glass til før han ble helt uregjerlig.

UVENNER: Richard Dreyfuss (til venstre) og Robert Shaw (i midten) hadde en svært dårlig kjemi på settet og var i tottene på hverandre konstant. Roy Scheider helt til høyre. Foto: Filmweb
UVENNER: Richard Dreyfuss (til venstre) og Robert Shaw (i midten) hadde en svært dårlig kjemi på settet og var i tottene på hverandre konstant. Roy Scheider helt til høyre. Foto: Filmweb

Kastet drinken på sjøen

I Carl Gottliebs bok «The Jaws Log» skriver han om en episode der Shaw igjen hadde fått for mye innabords mellom opptakene og skrek for fulle lunger: «Jeg skulle ønske at jeg kunne stoppe å drikke", hvorpå Richard Dreyfuss rolig gikk bort til Shaw, tok glasset fra hånden hans og kastet det i sjøen.

Robert Shaw døde tre år senere, bare 51 år gammel.

Da filmen kom ut i USA i 1975 ble den sett av 67 millioner amerikanere, noe som gjorde den til den første store sommer-«blockbuster».

Angret at han skrev boken

Peter Benchley som skrev romanen filmen er bygget på uttalte senere at dersom han hadde visst mer om haiens faktiske væremåte i naturlige omgivelser ville han aldri skrevet boken. Filmen skapte en overdreven frykt for haier som vedvarte i mange tiår.

MESTEREN: Komponisten John Williams leder Boston Pops Orkesteret i 2004. Foto: Scanpix
MESTEREN: Komponisten John Williams leder Boston Pops Orkesteret i 2004. Foto: Scanpix

Tidenes filmscore

Mye av filmens suksess skyldes komponisten John Williams som skrev det udødelige hai-temaet til Haisommer. Musikken ble også nominert til en Oscar og man kan trygt si at Williams møtte opp. Han dirigerte nemlig orkesteret under utdelingen i 1976 og da det ble annonsert at han hadde vunnet måtte han forlate sitt eget orkester for å løpe opp på scenen for å motta statuetten.

Trodde det var en spøk

Da Williams spilte det karakteristiske hai-temaet på piano for Spielberg for første gang begynte regissøren å le og lurte på om komponisten tullet med ham. Dette kunne vel ikke brukes i en film? Steven Spielberg har senere sagt at uten Williams musikk ville filmen bare blitt halvparten så suksessfull.

SKREKK: Mange kinogjengere utviklet skrekk for dyp sjø etter filmplakater som denne. Foto: Filmweb
SKREKK: Mange kinogjengere utviklet skrekk for dyp sjø etter filmplakater som denne. Foto: Filmweb

Suksesspar

Spielberg og Williams har jobbet sammen på en rekke filmer, som: Nærkontakt av tredje grad, E.T, Jurassic Park, Saving Private Ryan, Schindlers liste og alle filmene om Indiana Jones.

Skremte turister

Mange turiststeder langs kysten av USA opplevde en merkbar nedgang i antall besøkende i 1975 da filmen kom ut. Noen av av etablissementene forsøkte å lokke til seg besøkende på kreative måter. En fiskerestaurant i Cape Cod hadde følgende skilt utenfor restauranten: «Spis fisk – ta hevn!».

Starten på karrieren

Haisommer ble en overraskende suksess for den da ukjente 28 år gamle Steven Spielberg. Men regissøren fikk relativt liten anerkjennelse for filmen fordi mange mente suksessen skyldtes den erfarne filmklipperen Verna Fields. Spielberg ble drevet av ønske om å overbevise dem om at han kunne stå på egen ben, og jobbet aldri med Fields igjen. Spielbergs neste film het Nærkontakt av tredje grad (1977).

Forlot settet i stillhet

Steven Spielberg var ikke til stede på den siste dagen av innspillingen. Han var så sikker på at crewet skulle spille ham et slemt puss når alle opptakene var over at han bestemte seg for å forlate crewet helt i det stille.

Verst – og best

På grunn av store tekniske problemer med haien «Bruce» og massive forsinkelser på grunn av dårlig vær på opptaksstedet hadde Steven Spielberg mareritt om filmen i lang tid etter innspillingen var over.

Han fortalte mange år senere i dokumentaren «Jaws – The Inside Story» at innspillingen av Haisommer hadde vært han verste opplevelse som regissør – men også den beste.

God bading i sommer!