Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Finanskrisen fikk store konsekvenser for flere av verdens bilprodusenter. Verst gikk det med de amerikanske. Ford klarte seg kun fordi de startet en stor omstilling før krisen kom, det gikk verre med General Motors (GM) og Chrysler. 

GM gikk i praksis konkurs. Chrysler var på full fart mot det samme, men ble til slutt reddet av italienske Fiat. Deres toppsjef Sergio Marchionne (62) gamblet høyt mens de fleste andre bilprodusenter var opptatt av å ligge lavt og holde igjen på alt av investeringer.

Nummer sju i verden 

Noen år i forveien hadde Marchionne lyktes med en større snuoperasjon i Fiat-konsernet. Nå så han muligheten til å overta Chrysler til en historisk lav sum. Og det ville han ikke la gå fra seg.

Resten er historie. Konsernet heter nå Fiat Chrysler Automobiles og er den sjuende største bilprodusenten i verden. Men å si at alt er på skinner for Marchionne og selskapet hans, er å ta hardt i.

Verdens største bilmerke – men bare såvidt!

Hodepine

Å fusjonere to så store og ikke minst ulike selskaper, er naturligvis en svært omfattende jobb. Marchionne har møtt på en rekke utfordringer, særlig handler det om å få store nok volumer til å kunne drive lønnsomt. 

Her har spesielt Fiat-delen vært en hodepine de siste årene. Salget av Fiat og Alfa Romeo har falt kraftig. Skal Marchionne lykkes, er han avhengig av å få ut betydelige stordriftsfordeler, særlig gjennom utvikling av bilmodeller. Og han er avhengig av at alle de største merkene i konsernet leverer gode resultater. Fort.

– Hvorfor selger Fiat så dårlig i Norge?

Færre produsenter

I bilbransjen har mange lenge ment at Marchionne spiller et høyt spill, og at det på ingen måte er sikkert at han vil lykkes.

Den karismatiske italieneren har på sin side vært veldig åpen på at han gjerne vil ha flere samarbeidspartnere. I det siste har han også gått svært langt i en rekke uttalelser om bilbransjen. Han har pekt på at det er altfor mye overkapasitet, og at det bør kuttes både i antall produsenter og fabrikker. Marchionne har også argumentert for at det er en politisk oppgave å sørge for å regulere dette markedet.

Vil bli verdens største

Parallelt med dette har han vært i kontakt med flere av verdens største bilprodusenter. Marchionne skal ha gått ganske så utradisjonelt til verks: Han har rett og slett sendt en e-post til toppsjefene, og bedt dem vurdere en sammenslåing med Fiat Chrysler.

Særlig har Marchionne vært aktiv overfor General Motors (GM). Han skal mene at det er den perfekte matchen for sitt konsern, blant annet fordi de da ville fått et omfattende grep på det amerikanske markedet.

Et fusjonert selskap ville blitt verdens klart største. Det igjen gir mulighet til å omfattende kutt i blant annet utviklingskostnadene, og dermed økt lønnsomhet.

De var lenge i samtaler om å skape en ny bil-gigant

Geriljakrig

Men hos GM har mottagelsen vært kjølig. Toppsjefen Mary Barra har bekreftet at hun har blitt kontaktet av Marchionne, og at styret i selskapet har vurdert hans forslag. Men svaret er nei. GM mener de er store nok på egenhånd og at de har et betydelig potensiale som ennå ikke er utnyttet.

Marchionne er kjent for å ikke gi seg så lett, og hans svar er å forsøke en aldri så liten geriljakrig. Han jobber nå intenst mot investorer og aksjeeiere i GM, for å mobilisere dem til kamp mot ledelsen i selskapet. Gjennom å synliggjøre mulige innsparinger og stordriftsfordeler, håper han at de skal klare å presse Mary Barra og styret hennes til forhandlingsbordet.  Og deretter at selskapene skal slås sammen.

Går av i 2019

Oppsiden er helt klart stor hvis han lykkes. Men samtidig har bilbransjen mange dyrekjøpte erfaringer på at en pluss en slett ikke behøver å bli to. 

Det er også betydelig skepsis rundt hvor bra det egentlig står til hos Fiat Chrysler. Jobben med å samordne selskapene er slett ikke fullført. Marchionne har store planer og vyer for de neste årene, men derfra til å lykkes i praksis kan være en lang vei.

Det rykes nå også at selskapet har følere ute mot flere europeiske bilprodusenter, i første rekke snakkes det om mulig fusjon med PSA Peugoet Citroën. Også de har sitt å slite med, og kunne helt klart trengt større volumer å fordele kostnadene  på.

Marchionne begynner å få dårlig tid. Ambisjonen hans skal være å få en storfusjon på plass og sørge for at det nye selskapet er oppe og står innen 2019, da er planen at han skal gå av som toppsjef. 

Ferrari-sjefen fikk sparken – og 210 millioner kroner

Jeep Renegade er en av de nye modellene fra Fiat Chrysler-konsernet, bilen ble nylig lansert i Norge. Foto: Scanpix.
Jeep Renegade er en av de nye modellene fra Fiat Chrysler-konsernet, bilen ble nylig lansert i Norge. Foto: Scanpix.

Dette er bil-sjefen som virkelig lyktes