Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

24-timers løpet på Le Mans har vokst enormt i betydning de siste årene, og er nå utvilsomt klodens største og viktigste billøp (det er også verdens største idrettsarrangement, med over 250.000 tilskuere på plass fra lørdag til søndag).

For ti år siden var det kun Audi mot røkla (diverse privatteam), men så kom Toyota. Deretter fulgte Porsche etter i fjor. Og i år dukker også Nissan opp. Det betyr at fire av planetens viktigste bilmerker satser alt de har for å vinne den største klassen (LMP1) på Le Mans.

Men hvem vil vinne? Her er en liten titt på de fire kandidatene, og deres høyst ulike løsninger innen motorer og hybridsystemer:

Audi er for mange forhåndsfavoritten.
Audi er for mange forhåndsfavoritten.

Her er det nye flaggskipet til BMW

Kan Audis dieselsatsing gi seier?


Audi ble frakjørt i store deler av fjorårssesongen, men vant Le Mans. I år har deres R18 e-tron quattro ny aerodynamikk, og man har gått opp fra energiklasse 2 til 4 MJ (MJ = megajoule, 1 kilowattime = 3,6 megajoule), som gir mer strøm til frontakselen.

Audi bruker et svinghjul utviklet av Williams Hybrid Power for å lagre energien, noe som gjør tilførsel og uthenting av energi ekstremt hurtig. Forbrenningsmotoren er en 4-liters dieseldrevet V6 turbo, noe som forklarer hvorfor Audi ikke går for 6 MJ-klassen. Dieselens vekthandikap, gjør at et 6 MJ-system ville gjort bilen for tung.

Porsche er lynraske,  holder de distansen ut?

Kan Porsche ta seieren allerede i år?
Kan Porsche ta seieren allerede i år?


Porsche stiller med sin 919, og har en 2-liters bensindrevet turbomatet V4, kombinert med to hybridsystemer. En MGU-K generator høster inn energi fra bremsene til forhjulene, og en MGU-H generator gjenvinner energi fra eksosen. Energien fra de to generatorene lagres i et vannavkjølt batterisystem med lithium-ion celler.

En V4-motor høres overraskende ut, men Porsche valgte det fordi en V4 er strukturelt sterkere enn en vanlig rekkefirer, noe som gjør at motoren klarer seg som en egen bærende del mellom monocoque og girkasse uten ekstra oppstiving og støtte. Som igjen sparer vekt, mens en 2-liters firer selvsagt er mindre bensintørst enn f.eks en V8. Nytt for 2015 er at Porsche flytter opp fra 6 MJ-klassen til 8 MJ, samtidig som de klarte å holde bilen under vektgrensen på 870 kg. «Mer ytelse for mindre vekt», som Porsche selv sier. Bilen er i hvertfall utrolig rask, og etter å ha vært raskest i kvalifiseringen starter de tre Porschene på de tre første plassene.

Toyotas mektige maskin har over 1000 hk
Toyotas mektige maskin har over 1000 hk

Se hva TopGear-gutta kommer til Norge med

Toyota er regjerende verdensmestre


Toyota kjører igjen en helt annen løsning enn sine to tyske rivaler. Deres TS040 Hybrid bruker en bensindrevet 3,7-liters V8 (uten turbo), og går for 6 MJ per runde, som høstes inn via to MGU-K generator-enheter, som henter kinetisk energi fra både for og bakaksling under bremsing.

Energien blir så lagret i en kondensator, hvor man lagrer energien i form av et elektrisk felt. Kondensatorer har svært høy virkningsgrad og tillater raskere lading og utlading av energien enn med batterier som Porsche bruker. Toyota var raskest i fjor, og vant verdensmesterskapet for LMP1-bilene, men ikke Le Mans. Kan de klare det i år?

Nissan stiller med ett radikalt konsept
Nissan stiller med ett radikalt konsept

Nissan med forhjulstrekk og 1000 hk

Hva gjelder virkelig skapertrang stiller Nissan helt for seg selv. Deres GT-R LM Nismo har en 3-liters V6 med doble turboer, og den er plassert foran føreren. Man bruker et kinetisk hybridsystem på frontakselen, og svinghjul for å lagre og frigjøre energien. Men ikke bare har bilen frontmotor, både motorkrefter og hybridkrefter går til forhjulene (neste år skal hybridkreftene etter planen gå til bakhjulene).

Når så du sist en forhjulsdrevet racerbil med over 1000 hk? Hovedgrunnen til at Nissan valgte å gå med motoren foran, er for å kunne utvikle bilens aerodynamiske egenskaper. De store «panelene» langs siden av bilen er tomme, og kombinert med luftstrømmen som vil flyte over og langs selve førerhuset, bør Nissans bil få en utrolig toppfart. Men utover det vil nok bilen bli grundig frakjørt av Audi, Porsche og Toyota.

Så hvem vinner?

Det eneste som er sikkert er at Nissan ikke har noen som helst vinnersjanse. Men hvem som vinner av de tre andre merkene er høyst usikkert. Audi har imponert mest i de to sportsvogn-løpene som har vært avholdt i år, og stiller som favoritt i manges øyne. Ikke minst med tanke på deres erfaring på denne banen.

Den raskeste bilen ser ut til å være Porsche, som har gått opp til 8 MJ-klassen. Få vil da også bli overrasket om Porsche skulle vinne. Toyota har slitt i de to første løpene i år, men på Le Mans stiller bilen i low-drag versjon, og med litt over 1000 hestekrefter totalt kan man ikke avskrive japanerne.

Det hele er derfor på papiret svært åpent. Audi mot Porsche mot Toyota, dette blir gigantenes kamp! Har du Eurosport, kan du se løpet fra klokken 15.00 på lørdag. Undertegnede er på plass i Le Mans for femte gang, og anbefaler løpet på det varmeste for de som aldri har vært der.

På lørdag braker det løs!
På lørdag braker det løs!

Se hvilke James Bond-triks Tesla har laget