Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det handler om å bygge opp et nytt luksusmerke, når franske DS nå skilles ut som et eget, frittstående merke.

Til nå har dette vært et undermerke av Citroën. Men i sommer kommer den første DS helt uten Citroën-merker til Norge. Da er det nemlig klart for lansering av nye DS 5 her til lands.

Ny importør

Bilen er ventet inn sent i august. 5 er den største modellen i dagens DS-utvalg. Nå har den fått en facelift, og blir i den forbindelse den første DS i Europa som er helt uten Citroën-vinklene i fronten.

Det er heller ikke noen Citroën-merker bak på bilen, kun DS-logoen.

Dette sammenfaller med at Citroën og DS får ny importør her til lands. Tidligere har fabrikken også eid importørleddet, nå er dette overført  til norske Bertel O.Steen som blant annet også importerer søstermerket Peugeot.

Interiørene blir viktig for DS, det er ett av områdene de skal skille seg fra de fleste konkurrentene.
Interiørene blir viktig for DS, det er ett av områdene de skal skille seg fra de fleste konkurrentene.

Les mer: Nå starter offensiven, skal doble i Norge

Egne forhandlere

– Av våre 45 forhandlere, selger 33 også DS nå i starten. Men dette tallet kommer til å bli langt lavere etter hvert. Vi regner med å ha seks til åtte DS-forhandlere når dette har satt seg skikkelig, fortalte Citroëns norske informasjonssjef Ranveig Sønju, da vi møtte henne på bilutstillingen i Genéve tidligere i år.

– Det er naturlig å tenke seg at DS-forhandlerne vil være basert i eller rundt de største norske byene. De kommer til å skille seg fra de andre Citroën-forhandlerne på flere måter, fortalte Sønju videre.

DS 5: De første fikk kjøpe til knallpris

Stå på egne bein

Målsetningen er altså å ta opp kampen mot premiummerkene. Et av virkemidlene til DS er å satse på design og eksklusivitet, der de franske røttene skal dyrkes for alt de er verdt.

Dagens modeller er basert på eksisterende Citroën-utgaver. I framtiden skal DS-bilene stå mer på egne bein.

I Genéve viste DS konseptbilen Divine, som skal gi en pekepinn på hva vi kan vente oss fra merket de kommende årene. En av målsetningene er å bli store på det viktige, kinesiske markedet. Men også å lykkes i Europa blir sentralt for DS.

I sommer kommer den til Norge, DS 5 i faceliftet utgave.
I sommer kommer den til Norge, DS 5 i faceliftet utgave.

Et ikon

DS-navnet ble først brukt på den legendariske Citröen DS som ble produsert fra 1955 til 1975.

Unikt design og svært avansert teknologi har gjort dette til et ikon innenfor bilverdenen. Det er også en bil Citroën egentlig aldri klarte å følge opp.

Så langt har ikke DS-satsingen vært noen stor suksess. Merket har også lidt under manglende investeringer, og modellutvalget er nå relativt gammelt. Men ny biler er altså på gang, det går også rykter om at den originale DS-en skal få en oppfølger, med design som trekker røttene tilbake til opprinnelsen.

Les mer: En ekte klassiker fyller år

Legendariske DS, her i svært riktige omgivelser. Foto: Scanpix.
Legendariske DS, her i svært riktige omgivelser. Foto: Scanpix.

Vanskelig å finne mer SUV for pengene