BMW hevder selv at de flytter grensene i luksusklassen med sin helt nye 7-serie. Bilen kommer til Norge i oktober.
BMW hevder selv at de flytter grensene i luksusklassen med sin helt nye 7-serie. Bilen kommer til Norge i oktober.

Akkurat ute: Her er det nye flaggskipet fra BMW

Denne kan du styre blant annet med håndbevegelser.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helt siden den debuterte i 1977, har BMW 7-serie hatt en nesten unik posisjon i bilverdenen. Dette er BMWs flaggskip. Lenge deres største og dyreste modell – og som regel modellen som har vært først ute med ny teknologi, utstyr og luksus.

Nå har BMW akkurat sendt ut de første bilene og endel informasjon på det som blir sjette generasjon av denne modellen. Konkurransen har aldri vært tøffere, det svarer BMW på med en bil som blir deres mest avanserte noensinne.

To varianter

BMW lover selv at den nye 7-serien kommer med banebrytende teknologi innen områder som lettvektsdesign, drivverk, chassis, operativsystemer, intelligent tilkobling og interiør.

7-serie kommer i to varianter – en standard og en med lang akselavstand. Og her handler det om en lang rekke teknologiske løsninger: 

Kjøreassistentsystemene inkluderer blant annet en ny versjon av iDrive-systemet med touch-display og mulighet for å styre de viktigste funksjonene kun ved hjelp av håndbevegelser, kalt BMW Gesture Control.

Et sporty design er med på å tone ned størrelsen på bilen.
Et sporty design er med på å tone ned størrelsen på bilen.

Spark forsiktig - så åpner bakluka seg

Blitt lettere

Ved hjelp av en 3D-sensor kan du styre en rekke funksjoner med enkle håndbevegelser. Blant annet kan du svare på telefonen, styre volumet på høyttalerne og programmere inn individuelle funksjoner.

BMW har jobbet mye med å få ned vekten. Det gjør at den nye  7-serien er hele 130 kilo lettere enn forgjengeren, fordi chassiset består av en miks av karbonforsterket plast kombinert med stål og aluminium.

Alle motorer er oppdatert med siste generasjon BMW TwinTurbo-teknologi og firehjulsdriftsystemet xDrive er tilgjengelig på mange modellvarianter. Luftfjæring med Dynamic Damper Control er standard.

Full-LED hovedlys er standard, BMW Laserlys med BMW Selective Beam kan bestilles som tilvalg med en lysrekkevidde på opptil 600 meter.

Mercedes S-klasse og Audi A8 har nok grunn til å se opp når BMW 7-serie kommer i helt ny utgave.
Mercedes S-klasse og Audi A8 har nok grunn til å se opp når BMW 7-serie kommer i helt ny utgave.

Den har slanket seg tilsvarende vekten av et stort piano!

Ladbar hybrid

Avtagbar 7-tommers tablet-PC er integrert i midtarmlenet eller bak konsollen, via denne kan man kontrollere komfort, infotainment og kommunikasjonsfunksjoner.

Mye handler om ladbar hybrid i bilbransjen akkurat nå. 740e kommer med BMW eDrive-teknologi, som den første BMW i luksus-sedansegmentet.

– Dette blir en meget spennende modell i det norske markedet som vi forventer oss mye av når den kommer i 2016, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge, i en pressemelding.

Slik ser det ut innvendig, ekslusive materialer og et design som grenser til å være minimalistisk.
Slik ser det ut innvendig, ekslusive materialer og et design som grenser til å være minimalistisk.

Kommer i oktober

Den ladbare hybriden, som også blir lansert med lang akselavstand i BMW 740Le, blir drevet av en firesylindret bensinmotor og en elektrisk motor, som sammen genererer en totalleffekt på 240 kW / 326 hk.

Denne bilen har drivstofforbruk på 0,21 liter per mil, og et kombinert elektrisk strømforbruk på 12,5 kWh per 100 kilometer. CO2-utslipp er foreløpig beregnet til 49 gram per kilometer. Rekkevidde på strøm er opptil 40 kilometer.

Helt nye BMW 7-serie lanseres i Norge 24. oktober 2015. Priser forventes klare i september.

Derfor kan BMW X5 bli en prisvinner

7-serien har blitt en god del lettere, men er fortsatt umiskjennelig storbil!
7-serien har blitt en god del lettere, men er fortsatt umiskjennelig storbil!

BMW 7-serie: Fantastisk kjøp til 200.000 kroner?