IRRITASJON: Det ser så lett ut, men det er ingen enkels sak å slå kloa i bamsene i lekeautomaten. Under kan du lese om hvorfor. Foto: Wikipedia Commons
IRRITASJON: Det ser så lett ut, men det er ingen enkels sak å slå kloa i bamsene i lekeautomaten. Under kan du lese om hvorfor. Foto: Wikipedia Commons

Endelig avslørt: Derfor vinner du nesten aldri på lekeautomaten

Slipper alltid gripekloa taket når du får tak i premien? Her er årsaken. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ikke få av oss er nærmest blitt drevet til vanvidd av lekeautomatene man finner høyt og lavt på kjøpesentre.

For det er ingen enkel sak å bokstavelig talt få slått kloa i bamsene eller duppedittene som ligger på bunnen av maskinen og nærmest bare venter på å bli plukket opp.

KLO TIL BESVÆR: Denne rakkeren er programmert til å styre unna og miste premien du gjerne vil ha. Foto: Wikipedia Commons
KLO TIL BESVÆR: Denne rakkeren er programmert til å styre unna og miste premien du gjerne vil ha. Foto: Wikipedia Commons

Likevel prøver vi igjen og igjen, og vips så er alle myntene våre borte.

Vox-journalist Phil Edwards så seg ifølge Daily Mail seg lei på å aldri få slått kloa i noe som helst, og bestemte seg for å finne ut hvordan slike maskiner egentlig er skrudd sammen.

I en video som nå går verden rundt, forklarer han hvordan maskinene er laget slik at det nærmest er umulig å få tak i noe som helst.

Maskinene er ikke laget slik at det handler om verken kroppskontroll, fingerferdigheter, tålmodighet eller kanskje til og med telepati.

Det handler kun om flaks.  

– Alle som har spilt med en gripeklo kjenner igjen det å ha plassert kloa perfekt, men for så bare å se den svakt klype premien før den blir dratt opp igjen, skriver han i Vox.

Og:

– Det er ikke fantasien din – de gripeklomaskinene er forhåndsprogrammerte.

Slik tjener de penger

Journalisten har tatt en titt på en rekke manualer for lekeautomater, hvor han sier at han finner oppskrifter på hvordan eieren av automaten kan justere klostyrken for å styre profitten.

Koster en premie for eksempel 50 kroner, og det koster 3 kroner å spille, og eieren ønsker å tjene halvparten av de 3 kronene, skal spilleren vinne 1 av 21 ganger.

Det skal være helt umulig for spilleren å kunne telle seg frem til når hun eller han kan vinne, da gripekloa helt tilfeldig klyper hardere 1 av de 21 gangene. 

Etter at Edwards skrev saken om lekeautomatene og hvordan de er programmert, har en rekke spillprodusenter fjernet manualene sine fra nett.

Lokker og lurer

Han skriver at gripekloa kan programmeres til å «lokke» spilleren ved at den løfter opp premien, for så å slippe den.

På denne måten føler spilleren av han eller hun nesten har vunnet, og prøver igjen. Og igjen. Og på denne måten håver eieren av lekeautomaten inn penger, mens spilleren går tomhendt hjem. 

Spillfagnettstedet The Vending Times skriver i en pressemelding at det i spillbransjen i USA utøves streng selvjustis. 

– I flere år har lederne i spillbransjen utøvd streng selvjustis og oppmuntret leverandører til å stille inn utstyr og programmer i tråd med det som står loven, skriver de.