Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I 2007 var det ikke mye som kunne måle seg med luksusen du fikk om du kjøpte deg en Range Rover. Valgte du dessuten V8-dieselen på 3,6 liter, fikk du en motor som var kapabel til å gi bilen skikkelig fraspark. Her ble den minste dieselen altfor spak for den digre og tunge SUVen.

Men det kostet å være kar. Nypris på en TDV8 med Vogue utstyrsnivå, ble fort halvannen million.

Åtte år senere har imidlertid prisen blitt en helt annen – uten at kilometerstanden er av typen "vært rundt jorda 10 ganger". 

2007-modellen vi har funnet har nemlig rullet helt overkommelige 156.000 kilometer. Og prisen, jo den er nå redusert med over en million kroner – slik at bilen blir din for 442.000 kroner.

Men det er altså prisantydningen. Vi tenker at det bør være et greit prutningsmonn her. Det er tross alt ikke den letteste bilen å selge.

Les også: Nå får du luksus-SUV til rene folkebil-prisen

Range Rover trives godt utenfor allfarvei.
Range Rover trives godt utenfor allfarvei.

Sitter som en konge

Men at du får mye bil for pengene her, kan det ikke være tvil om. Range Rover er noe av det mest kapable du kan snuble over, når det kommer til komfort og terrengegenskaper. Begge deler i stor grad takket være luftfjæringen. Den gjør nemlig at du kan "flyte" over asfalten uten å merke ujevnhetene, og den sørger for nødvendig bakkeklaring de gangene du skal holde følge med ei fjellgeit opp til stølen.

Dessuten sitter du som en konge: Høyt, med full oversikt, i komfortable stoler og med en høy midtkonsoll mellom forsetene der du har lett tilgang til de mange offroad-programmene du har å velge mellom.

Les også: Range Rover: 40 år med eksklusiv terrengbil

Uvanlig strøken

"Vår" bil ser forøvrig uvanlig strøken ut. Den er grå i lakken, en farge som ikke akkurat farger opp tilværelsen, men som er praktisk og populær. Og interiøret i sort, med lister i sort pianolakk, ser langt bedre ut enn de litt gammelmodige treverket. 

Det er mye som tyder på at tidligere eiere av denne bilen har tatt veldig godt vare på den.

Det er nylig tatt service, og i kjent Range Rover-stil er det en liten liste over deler som er byttet i senere tid. I dette tilfellet er det snakk om luftbelger, bærekule bak og bremser foran. 

Innvendig er det britisk luksus, godt hjulpet av tysk orden, ettersom BMW eide Land Rover da denne bilen ble bygget.
Innvendig er det britisk luksus, godt hjulpet av tysk orden, ettersom BMW eide Land Rover da denne bilen ble bygget.

Klikk her for se hele annonsen

Råsterk motor

At den selges med bruktbilgaranti er en liten ekstra sikkerhet, og vi anbefaler også utvidet forsikring på både motor og girkasse i tillegg. Det kan fort vise seg å være en smart investering.

Motoren er forøvrig råsterk! 272 hk og et dreiemoment på 640 nm gir et voldsomt bunndrag. Den klarer å dra med seg dette enorme droget til 100 km/t på "bare" 9,2 sekunder. Det er fortsatt ingen racerbil, men tross alt hele 3,5 sekunder raskere enn V6-dieselen på 177 hk!

Men du må regne med noen turer på bensinstasjonene. Forbruket er godt over literen ved blandet kjøring, og det er jo relativt friskt for en dieselmotor.

Les også: Range Rover Evoque: Redningsbilen er fornyet

Mye utstyr

Range Rover er som nevnt diger – men det er jo noen positive sider ved det også. Blant annet er plassen svært god, både til bagasje og de som sitter i baksetet. 

Og det er dessuten utstyr som skal sørge for at lange turer skal gå greit, også med barn i baksetet. DVD-spillere i nakkestøttene bidrar til det.

Forøvrig er det både motorvarmer, takluke, TV, elektriske seter, hengerfeste, blue tooth, to sett dekk/felger og navigasjon, for å nevne noe. 

Sjekk, sjekk, sjekk

Men du kjøper ikke britisk luksusbil uten å sjekke grundig. For dette er en modell som ikke akkurat er fri for problemer.

Dette sier Benny i Brooms bruktbilguide: Som på mange andre engelske biler gjelder det å sjekke alt det elektriske nøye. Det er dessverre ikke uvanlig at det bor gremlins i ledningsnett og kontakter på Ranger Rover. ABS-sensorer er et svakt punkt. Rister det i rattet ved kjøring, kan det være feil på en ventil i styresystemet. På dieselutgaver kan slangene fra intercooleren løsne og bilen går dårlig. På de tidligste bilene kan det oppstå feil med drivakslene som igjen medfører at differensialen foran kan havarere.

Les også: Du får Range Rover til under 100.000 kroner også