Broom-journalist Lord Arnstein Landsem er en av de inviterte på den svært eksklusive bilutstillingen Concorso d'Eleganza Villa d'Este i Italia, der BMW viser fram en helt spesiell konseptbil.
Broom-journalist Lord Arnstein Landsem er en av de inviterte på den svært eksklusive bilutstillingen Concorso d'Eleganza Villa d'Este i Italia, der BMW viser fram en helt spesiell konseptbil.

– Dette er BMWs råeste bil noensinne!

Broom er i Italia for å få med seg den nye designbilen. Se bildeserie:

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW slår til med det som kan bli deres råeste bil. En bil man har spesialdesignet for Concorso d’Eleganza Villa d’Este, en superfasjonabel bilutstilling hvor kun én norsk biljournalist er blitt invitert. Lorden. Men hva er det BMW egentlig viser? Og hvorfor akkurat på en så fasjonabel utstilling, og ikke i Frankfurt til høsten?

Her er det best å ringe Brooms utsendte, Lord Arnstein Landsem, for å få litt klarhet i ting.

– God morgen. Hvordan er livet i Italia?

– Italia er jo alltid hyggelig å besøke, og området her rundt Como-sjøen er utrolig vakkert.

BMW billigst i klassen

– For de som ikke vet det, hva er egentlig Concorso d’Eleganza Villa d’Este?

– Det er en supereksklusiv utstilling, hvor rundt 50 biler bygget mellom 20- og 70-tallet blir inviterte. Det dreier seg om spesielle, dyre og unike biler. Du blir ikke invitert hit med en Volvo Amazon, for å si det sånn. Bilene står utstilt utenfor luksushotellet Grand Hotel Villa d’Este, og er organisert i ulike kategorier. Til slutt kommer en spesialplukket jury fram til Best of Show prisen, det såkalte BMW Group Trophy.

Konseptbilen er relativt ubeskjedent breddet og har en vinge bakerst som ikke på noen måte kan vies å være diskret. Sånn skal det være!
Konseptbilen er relativt ubeskjedent breddet og har en vinge bakerst som ikke på noen måte kan vies å være diskret. Sånn skal det være!

– Kan gå i produksjon

– BMW ja. Har de en spesiell tilknytning til dette arrangementet, og er det derfor de viser den nye CSL her?

– Helt riktig. BMW sponser arrangementet, og har vist en del ulike konsepter her også tidligere. Så at en moderne retrohyllest til CSL skulle dukker opp her, føles fullstendig riktig.

– Vi ser jo av bildene at dette er helt rått. Men hvordan er det å se den i virkeligheten?

– Helt rått er vel bare forbokstaven! Personlig synes jeg dette utvilsomt er den tøffeste bilen BMW har kommet med noen gang. Og det er massevis av små og store detaljer, som knytter den til CSL. For eksempel fargen, Golf Yellow, som du kunne bestille originalen i. Men også vingen og dekoren stemmer.

Tilbakeholdne

– Men hva med tekniske detaljer?

– Du, her er det nesten litt sånn James Bond-stil over det, holdningen er litt sånn "Jeg kan si det, men da må de drepe deg". De er rett og slett veldig tilbakeholdne med informasjon. Såvidt jeg har skjønt bygger den på 6-serieplattformen og har en rekkesekser. Det er også brukt bøtter og spann med karbon for å kutte vekten, og felgene er i dimensjonen 21". Men utover det, er det frustrerende lite tekniske informasjon å komme med, dessverre.

Så heftig er BMW i8

– Kan den gå i produksjon tror du?

– Det er ingenting med denne bilen som tilsier at den IKKE kan gå i produksjon, i alle fall. Det er ikke bare et karosseri - her er alt på plass, både motor og interiør. Jeg har spurt BMWs representanter her, om det er aktuelt å sette den i produksjon. Og de sier bare litt kryptisk at alt er mulig. Jeg håper BMW kan lage en begrenset serie av den. Og hvorfor ikke? Det er jo ingen tekniske utfordringer som ikke kan løses her, og det vil være nok av folk med tykk lommebok som vil betale for å sikre seg noe sånt. Så hvis BMW får inn noen depositum denne helgen, så er det ikke godt å si hva som kan skje. 

Originalen og den nye konseptbilen plassert ved siden av hverandre. Lekkert!
Originalen og den nye konseptbilen plassert ved siden av hverandre. Lekkert!

Interessant samtale

– Ja, da er det jo lov å håpe, i alle fall ...

– Absolutt. Angående produksjon, overhørte jeg dessuten en interessant samtale. Jim Glickenhaus, som er her med sin egen superbil, stod og snakket med en BMW-sjef, og sa at Scuderia Cameron Glickehaus gjerne kunne bygge den i en liten serie. Og det er jo interessant. De har blant annet bygget en del helt eksklusive Ferrarier. 

Over alpene

– Hva med deg selv, hva skjer videre?

– På søndag avsluttes utstillingen, men da skal jeg være med og kjøre noen klassiske biler over alpene. Det skal jeg lage egen sak om, når jeg er kommet meg vel hjem en gang i neste uke.

– Du verden, det høres jo aldeles glimrende ut. Du får kose deg blant fiffen, og hils George Clooney hvis du ser han. Han har vel sommerhus der nede ved Como-sjøen?

– Det har han. Men om han dukker opp her, er vel heller tvilsomt. Uansett, hils gutta, så snakkes vi i neste uke!

Kjøpeguide: BMW X5

Den opprinnelige CSL i all sin Lynvingen-prakt.
Den opprinnelige CSL i all sin Lynvingen-prakt.

Bransjen har liten tro på elbiler