Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I Spør Benny-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny!

Vi er en familie på fire, som nå skal kjøpe ny bil. Men vi er litt i tvil om hva vi skal gå for. Har tenkt å bruke rundt 500.000 kroner, og er jo egentlig litt opptatt av både lavt forbruk og miljøet. Samtidig skal jeg ikke nekte for at jeg gjerne vil ha noe som er litt morsomt å kjøre også.

Vi har sett på litt forskjellige modeller, uten at vi helt klarer å lande på noe tilfredsstiller alle behovene.

Har du noen innspill? Mvh Arne og gjengen, Møre og Romsdal

Les også: Slik blir miljøverstingene rene miljøbiler

Hei Arne – og resten av gjengen! 

Dette høres ut som en problemstilling som mange sitter med: Man trenger en familiebil, en ønsker lavt forbruk – men en vil også ha litt moro. Alt sammen til en rimelig pris.

Det er en klassisk Kinderegg-problematikk, som ikke alltid er like lett å løse. Men jeg har faktisk et ganske godt forslag. Jeg tenker på ladbar hybrid. Takket være vårt avgiftssystem, kan det være mye å hente her.

I den prisklassen du tenker på – er det særlig en bil som skiller seg ut. Du får nemlig en supersprek Mercedes, en skikkelig premiumbil, til den prisen. C 350e Plug-In Hybrid er en ladbar hybrid, som kan vise til hele 279 hk!

Kjapp

C-klasse ser nesten ut som en litt forminsket versjon av direktørbilen S-klasse.
C-klasse ser nesten ut som en litt forminsket versjon av direktørbilen S-klasse.

Det gir akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 5,9 sekunder. I tillegg til at forbruket er meget respektable 0,21 l/mil. Vel og merke om du passer på å lade ofte, og ikke drar på alt for mange langturer.

Den elektriske rekkevidden er på 30 kilometer. 

Prisen for denne bilen som stasjonsvogn er mer eller mindre nøyaktig 500.000 kroner. Det betyr at du ikke kan beregne noe ekstrautstyr, om du skal holde deg innenfor budsjettet. Og egentlig er det kanskje litt dumt, for du bør nok ha litt mer enn bare standardutstyret i en slik bil. Men hvis du klarer deg med sedan, "sparer" du 20.000 kroner, som kan brukes på det.

Les mer C-klasse som ladbar hybrid her

Nesten direktørbil

C-klasse er en bil som virkelig har imponert oss, både komforten og kjøreegenskapene. I tillegg byr den på skikkelig premiumfølelse. Det er omtrent som å sitte i en litt forminsket versjon av direktørbilen S-klasse.

Bagasjerommet er imidlertid noe mindre enn på en vanlig C-klasse, så du må sjekke om det er stort nok for deg. 

Større, billigere - og tregere

Hvis du synes denne blir for dyr, ville jeg ventet litt og sett nærmere på en annen ladbar hybrid, nemlig VW Passat GTE. Det blir en spennende familiebil. Den får også en sprek motorkombinasjon, som totalt yter 218 hk.

Her er rekkevidden 50 km bare på strøm – og den klarer 0-100 km/t på i underkant av 8 sekunder.

Her er Passat GTE, som kommer til Norge i løpet av sommeren.
Her er Passat GTE, som kommer til Norge i løpet av sommeren.

Kort oppsummert: Mer plass og lavere pris, mindre premiumfølelse og litt slappere ytelser. Prisene på denne er ikke klare enda, men bør legge seg en del under Mercedesen.

Ja, da har du i alle fall to gode alternativer å se nærmere på. Lykke til, hele gjengen! 

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Nye avgifter gjorde SUVen 50.000 kroner billigere