Her har  sportsbilen stått i 51 år!

Den ble parkert i 1964 – nå skal den endelig selges. 

Her i dette skuret ble sportsbilen parkert i 1964. Siden har
den stått der ... Foto: Zip Auctions
Her i dette skuret ble sportsbilen parkert i 1964. Siden har den stått der ... Foto: Zip Auctions

Ti år var det den hvite Chevrolet Corvetten fra 1954 fikk på solfylte amerikanske landeveier, hvor den sikkert tiltrakk seg mange beundrende og sikkert noen misunnelige blikk.

For hvem ville ikke ha en slik bil? Kjent som den første sportsbilen fra den anerkjente og erkeamerikanske bilprodusenten Chevrolet.

Parkert i 1964

Moderne, sveipende – ja, helt på grensen litt dristige og sensuelle linjer.

Den første serieproduserte bilen med glassfiberkarosseri. Det gjorde den lett og i tillegg var den relativt kompakt, sett med amerikanske øyne.

Det gjorde at prestasjonene også ble hyggelige. Motoren var en 235 cu.in (3,9-liters) "Blue Flame Six Sylinder" og bød på 150 villige hestekrefter bak den litt sinte og særegne grillen.

Men i 1964 var det altså over for dette eksemplarets del. Da ble den parkert i et skur. Der har den stått siden. Vi snakker om 51 år! Det er både synd og skam ...

Chevrolet Corvette: Du kan gjøre et kupp på sportsbil-ikonet

Nå selges den - endelig

Årsaken til bilens brutale skjebne vet visstnok ingen. Det vi vet er at nå har den kommet ut i dagslyset igjen etter alle årene i skuret. Og den er til salgs.

Det er Zip Auctions i USA som selger den unike bilen på auksjon, 16 mai, i Douglassville, Pennsylvania.

Zip Auctions forteller at bilen skal ha klart seg bra under lagringen. At den er svært nær å være helt komplett og at den er en helt urørt og urestaurert originalbil.

Noe som i seg selv begynner å bli svært sjeldent blant disse bilene. De aller fleste har fått en make-over eller tre i løpet av livsløpet.

Denne Corvetten har en helt unik historie

Tøff start

Corvette ble lansert første gang i 1953. Da ble kun 300 biler produsert. mer enn 200 av disse eksisterer fortsatt. Det sier litt om populariteten og samleverdien på disse bilene. Alle var forresten hvite, og med rødt interiør.

i 1954 ble det produsert noen flere, 3.640 for å være nøyaktig, men ved utgangen av året var forsatt en tredjedel av disse usolgte. Så selv om Corvette har vært både en stor suksess og en pengemaskin for Chevrolet, så var starten på det som ble et sportsbileventyr tøff.

Vi nevnte innledningsvis at Corvette hadde karosseri av glassfiber (skal man være helt korrekt så var det av armert plast). Dette nybrottsarbeidet ga noen utfordringer. Finish og kvaliteten var ikke helt på topp.

Vannlekkasjer, vindsus og dører som føk opp under kjøring gjorde at Corvetten fikk et litt tvilsomt rykte på seg. Den nye fabrikken i St. Louis hadde kapasitet til å bygge 10.000 biler årlig ...

Chevrolet Corvette: Du kjøpe verdens tredje eldste

Klassiker og ikon

Men Chevrolet tok grep og fikk dreisen på det hele. Bilene fikk etter hvert større motorer, mer utstyr, flere farger - og ble riktig så populære. At Corvetten bet godt i fra seg på racerbanene rundt omkring gjorde neppe saken dårligere heller.

De tidlige Corvettene er i dag – trang fødsel og frynsete rykte til tross – utrolig populære klassikere som man må betale en god slump penger for.

Zip Auctions har ikke satt noen minstepris på denne bilen. Det er med andre ord helt åpnet hva den kan komme til å gå for. 

Men vi vet at fint restaurerte Corvetter fra 1954 omsettes for 100 000 dollar, eller tett oppunder 800 000 kroner i USA, før moms, frakt og forsikring for å få dem hjem til Norge. 

Slik importerer du drømme-veteranen