Denne bilen er faktisk helt ny
Her snakker vi skikkelig særing.
Når vi sier "japanske bilmerker", tenker du sannsynligvis på store produsenter som Toyota, Nissan og Honda.
Men også i Japan har man en liten underskog av mindre merker. Ett av de særeste heter Mitsuoka. De har spesialisert seg på å bygge om eksisterende biler, for å få dem til å se flere tiår eldre ut enn de egentlig er.
Britisk toseter
Mitsuoka har flere kult-klassikere på samvittigheten, og nå har de gjort det igjen. De har nemlig tatt for seg Mazdas nær legendariske roadster MX-5, og gjort den om til noe helt annet enn Mazda-designerne hadde tenkt.
Mitsuoka Roadster er bygget på understellet til MX-5. Men der Mazdaen ser moderne og ganske sporty ut, gjør Mitsuoka Roadster sitt ytterste for å se ut som en britisk toseter fra 1950- og 60-tallet.
Nei – dette er nok ikke hva du tror
Moderne tid
Særlig fronten sladrer om at noen har studert både Morgan og MG nøye underveis i utviklingen. Store skjermer, høyt panser, bratt grill og frontlykter montert inn mot midten, er klassiske virkemidler her. Og forfra er det ikke mulig å skjønne at det faktisk er en Mazda som er utgangspunktet.
Under panseret er vi imidlertid tilbake i moderne tid. Der finner vi en 2-liters bensinmotor på 160 hestekrefter. Nok til å sende retrobilen fra 0-100 km/t på 8,1 sekunder.
Gammel Jaguar - funker det til hverdags?
Håndbygget
Teknisk sett er det heller ikke mye som minner om gamle dager her. Bilen har bluetooth, klimaanlegg, servostyring og oppvarmede seter i skinn.
Mitsuoka legger vekt på høy grad av luksus, og det aller meste skal være standard. Men du kan også få skreddersøm om du ønsker. Roadster er i praksis håndbygget, og Mitsuoka tilbyr kundene å få bilen akkurat som de vil.
Kostbar bil
I og med at dette er en japansk bil med rattet på høyre side, er det naturlig for Mitsuoka å starte europeisk lansering i Storbritannia.
Der kommer bilen på markedet i slutten av juni, hos noen få forhandlere sør i England. Roadster starter på rundt 550.000 kroner, det gjør den til en relativt kostbar bil på det engelske markedet. Salgsmålet ligger på rundt 20-25 biler i året.
Men Mitsuoka tenker ikke å gi seg med det. De planlegger også å introdusere bilen i Tyskland, her er det snakk om salgsstart mot slutten av 2015.
En annen Mitsuoka – og dette er virkelig en snåling!
LES OGSÅ: Husker du denne raringen?