BMW kommer med en nedtunet utgave av den ladbare hybriden X5xDrive40e. Den nye modellen blir dermed nesten 44.000 kroner billigere enn fulleffektsutgaven.
BMW kommer med en nedtunet utgave av den ladbare hybriden X5xDrive40e. Den nye modellen blir dermed nesten 44.000 kroner billigere enn fulleffektsutgaven.

Nå blir dette klassens rimeligste bil

Kutter prisen på ladbar SUV.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I mai annonserte BMW prisen på sin første serieproduserte plug-in hybrid, BMW X5 xDrive40e. Denne har 313 hk og prisen starter på 809.900 kroner.

Nå lanseres også en versjon med redusert motoreffekt – på 279 hestekrefter.

Denne modellen vil starte på 766.000 kroner. Dette innebærer avgiftsbesparelse på 43.900 kroner sammenlignet med fulleffekt-versjonen på 313 hestekrefter.

Les også: Ladbar hybrid: En av de viktigste biltrendene akkurat nå

Billigste i klassen

Denne nyheten vil gjøre X5 langt mer aktuell på det norske markedet, tror Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.

X5 xDrive40e med 313 hk var allerede rimeligere enn Volvo XC90 T8, som er en naturlig konkurrent. Sistnevnte starter på like over en million kroner, men da med hele 400 hk og syv seter som standard.

Mercedes GLE 500 e som kommer til høsten, vil koste fra 961.000 kroner. Den har 442 hk. Audi kommer også med en ladbar variant av nye Q7 – på 367 hk. Prisen på den er imidlertid ikke klar ennå.

Men nye X5-modellen blir uansett markedets rimeligste, ladbare SUV i sin klasse. 

Les også: Denne er et kupp – på grunn av norske avgifter!

Litt tregere

Modellen med redusert motoreffekt har samme utslipp av Co2 (77 gram) og Nox som fulleffekt-versjonen. Den eneste forskjellen er akselerasjonen fra 0-100 km/t som vil være 7,3 sekunder mot 6,8 sekunder for fulleffektversjonen.

Forbruket blir også det samme som fulleffektsversjonen – altså 0,33 l/mil. Den elektriske rekkevidden er rundt 30 kilometer. Det betyr at forbruket er omtrent halvparten av hva 3-liters dieselen på 258 hk bruker.

Ladeluka like bak hjulbuen på førersiden, avslører at det er en X5 xDrive40e.
Ladeluka like bak hjulbuen på førersiden, avslører at det er en X5 xDrive40e.

Men det skal sies at de oppgitte tallene på ladbare hybrider er avhengig av at du lader ofte og ikke kjøre for mange lage turer.

Les også: SUV blir 50.000 kroner billigere

Stadig mer populært

I forhold til en vanlig X5, er bagasjerommet i de ladbare variantene redusert, for å gi plass til batteriet. Totalt er det 500 liter til rådighet i e-modellene, mot 650 liter i de "vanlige" modellene.

Ladbare biler blir bare mer og mer aktuelle for norske bilkjøpere. Registreringsstatistikken viser at hver femte nye bil som registreres er ladbar. De utgjør per mai 3,8 prosent av salget, mot bare 1,3 prosent på samme tid i fjor.

Det er også en SUV som topper listen av registrerte ladbare biler – nemlig Mitsubishi Outlander.

Les også: Norges-modell går 100.000 kroner ned i pris