Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Registreringsstatistikken for mai 2015 er nettopp kommet. Og det er ingen tvil om at VW befester sin posisjon som landets mest solgte merke. Det skyldes ikke minst at VW Golf er landets suverent mest solgte modell. Dette er en bil om finnes i utallige varianter etterhvert. Ikke minst den elektriske varianten, e-Golf.

Disse går som varmt hvetebrød om dagen, og er som regel hvite og relativt anonyme. De har også ofte litt spesielle felger, som skal bidra til å øke rekkevidden, men som ikke akkurat ser råtøffe ut.

Men det finnes de som går helt andre veier, også med elbilen sin. Og den vi har funnet på bruktmarkedet nå, er uten tvil one of a kind.

Les vår test av e-Golf her

Pimpet e-Golf 

Vi snakker om en 2015-modell e-Golf med Oettinger-styling rund baut. Oettinger er faktisk verdens eldste VW-tuner. De startet opp i 1975, og feirer i år sitt 40-årsjubileum.

Det er absolutt ikke en hverdagslig sak å se en "pimpet" e-Golf i kollektivfeltet. Og det er ingen tvil om at akkurat denne bilen ser langt barskere ut enn sine søsken.

Her er det fullt stylingkit med nye fangere foran og bak, sideskjørt, lyktesenkere, takspoiler og til og med enderør til eksosanlegget, som altså ikke finnes! Da er det rimelig gjennomført...

Les også: Om tre år kan det være halv pris på superelbilen

Enderør!

De vanlige, små felgene er også blitt byttet ut med noen digre, 20-tommere. Kombinert med mørke ruter og at bilen er senket, gir det et veldig sportslig inntrykk.

Det kan også følge 19" Oettinger-felger om du ønsker det, og synes de som står på fra før blir litt i overkant bad ass ...

Men selv om den ser ut som en blodtrimmet GTI- eller R-bil, er det altså en helt vanlig e-Golf under staffasjen. Det betyr null utslipp, men også at ytelsene er noe mindre hårete enn utseendet skulle tilsi. Den er riktignok svært så kjapp de første meterne, men trenger 10,4 sekunder på å nå 100 km/t. Og toppfarten er begrenset til 140 km/t. Ikke helt sportsbil-prestasjoner, der altså ...

Klikk her for å se hele annonsen

Dyreste i Norge

Når det kommer til utstyr er det ingen tvil om at dette er "full pakke". Denne bilen er, ifølge annonsen, rett og slett bestilt med det du kunne få. Her er det stor navigasjon, adaptiv cruisekontroll, ryggekamera, keyless, Dynaudio stereoanlegg og sportsseter i skinn, for å nevne noe. Det følger også med både vinterdekk og sommerdekk.

Alt dette, både styling og utstyrspakke, bidrar jo til at dette ikke er den billigste eGolfen på finn.no. Prisen er satt til 359.000 kroner, ferdig registrert - og den er dermed den dyreste. Men den kan nok kategoriseres "som ny", da den bare har rullet 6.500 kilometer.

Les også: Nordmenn står i kø for eGolf

Mange til salgs

Det følger med utvidet garanti – fem år og opptil 150.000 kilometer på selve bilen. Batteriet har, som vanlig, åtte års garanti.

Og apropos batteri. Rekkevidden på e-Golf oppgis til rundt 190 kilometer, selvsagt veldig avhengig av kjørestil, vær og føreforhold. 

I skrivende stund ligger det faktisk hele 89 e-Golf til salgs på finn.no – og prisene starter på rundt 230.000 kroner. 

Les også: Tesla kan også styles og tunes!