Andre generasjons Audi A6 er svært sjelden like sprek som denne ABT-tunede stasjonsvogna. Med 360 hk, alt sammen registrert i vognkortet, er den en skikkelig familieracer.
Andre generasjons Audi A6 er svært sjelden like sprek som denne ABT-tunede stasjonsvogna. Med 360 hk, alt sammen registrert i vognkortet, er den en skikkelig familieracer.

Denne kan gi deg en skikkelig overraskelse

Helt klart ikke som alle andre familiebiler ... 

Andre generasjon Audi A6 er en stor og romslig familiebil - og da særlig som stasjonsvogn. Det var også denne bilen som for alvor gjorde at Audi tok opp konkurransen med de tyske rivalene som tidligere hadde vært litt høyere på luksus-skalaen: BMW og Mercedes.

Bilen vi omtaler her, forlot fabrikken med en fornuftig og familievennlig motor for 15 år siden. Men så ble den sendt videre til tuning- og stylingfirmaet ABT, som har lang erfaring med Audi.

Og de skuffet ikke denne gangen heller, da eieren fikk tilbake bilen var den utstyrt med 360 hk (!) og noe ekstra styling. Her er det godt at bilen har firehjulsdrift, for dette er MYE krefter som skal plantes i bakken!

Les også: Slik styler og tuner du IKKE bilen din ...

Mye krefter for pengene

Dette er altså ikke noe vanlig trimming, men omfattende arbeid gjort av en seriøs aktør på markedet. Det ble også betalt avgifter på den ekstra effekten da bilen kom til Norge, og hver eneste av de 360 hestekreftene er registrert i vognkortet.

Inkludert i ABT-pakken var, fornuftig nok, også nye bremser, andre dempere og ny eksos.

Dagens eier har åpenbart vært fornøyd med bilen sin, og har stått som eier helt siden 2000. Men nå skal den selges – og det til en pris som gir deg uvanlig mye bil for pengene. 171.000 kroner koster råskinnet.

Interiøret satte en ny standard i Audi A6.
Interiøret satte en ny standard i Audi A6.

Les også: Trimming: Kan være morsomt – og bli kjempedyrt!

Lav kilometerstand

2000-modellen har nettopp vært på storservice, og skiftet regreim, dynamoreim, strammehjul, vannpumpe, olje, oljefilter, luftfilter og frostvæske.

Dessuten har den på disse 15 årene, ikke tilbakelagt mer enn 84.000 kilometer, står det i annonsen.

Det står også at den er som ny innvendig, uten at det så langt er noen bilder av interiøret.

Klikk her for å se hele annonsen

Godt utstyrt

Siden dette er en 2000-modell, er det lov å håpe på at de fleste av kvalitetsproblemene som fulgt bilen i starten, er blitt tatt hånd om. Men det er uansett ikke det aller mest driftssikre alternativet på markedet. Så her er god historikk og oppfølging viktig.

Slike biler bør dessuten være godt utstyrt. Og denne må kunne sies å nettopp det – med blant annet TV-mottaker, takluke, hengefeste, xenonlys, sportsseter, skinninteriør og navigasjon, for å nevne noe.

Les også: Dette er det kuleste Audi har gjort på lenge

God plass var viktig for mange som kjøpte Audi A6 Avant.
God plass var viktig for mange som kjøpte Audi A6 Avant.

Manuell girkasse - heldigvis

For øvrig er det manuell girkasse. Det er nok like greit, for automatgirkassen som eventuelt hadde fulgt bilen, ville nok ikke helt visst hvordan den skulle håndtere de ekstra kreftene. Tunede biler med både automat og firehjulsdrift KAN være litt skummelt.

Så hvis du har et ønske om å få mest mulig familiebil-krefter for pengene, er ikke dette noe dumt valg. Og har du en VW Multivan T5 med 4x4, så kan det hende dere blir enige om en bytteavtale. Det antakeligvis plasshensyn som gjør det nødvendig med et bytte.

Audien på steroider står utenfor Bodø ...

Les også: Dette må du vite om trimming av bil