MISTENKELIGGJORT: Alberto Contadors for anledningen spesielle sykkelvalg ble applaudert før den siste etappen av Giroen, men de stadige spekulasjonene rundt innholdet i hans egentlige sykkel var ikke like populære. Foto: REUTERS/LaPresse/Fabio Ferrari.
MISTENKELIGGJORT: Alberto Contadors for anledningen spesielle sykkelvalg ble applaudert før den siste etappen av Giroen, men de stadige spekulasjonene rundt innholdet i hans egentlige sykkel var ikke like populære. Foto: REUTERS/LaPresse/Fabio Ferrari.

Sjekker Contadors sykler for motorer - men innrømmer at det bare er for syns skyld

– Media skriver om det, så vi må vise at vi tar det på alvor, sier UCI til TV 2.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i vår vakte det oppsikt da Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) orienterte om at det faktisk eksisterer motoriserte, batteridrevne sykler og at det blir sett på mulige sanksjoner for utøvere som benytter seg av disse i ritt

I det nylig avsluttede Giro d'Italia sjekket UCI syklene til en rekke av sportens fremste utøvere for motorer. Spesielt sammenlagtvinner Alberto Contadors sykler ble til stadighet «scannet» for motorer, og flere tidligere ryttere og eksperter gikk ut i media med sine bekymringer for at rytterne ikke bare doper seg selv, men nå også «doper» syklene sine.

Hysteri, eller et reellt problem? UCI, som gjennomfører testene, er overraskende ærlige når vi stiller akkurat det spørsmålet.

Brukte motor i turritt
– Media forsøker fortsatt å finne noe, og det snakkes fortsatt om, så vi må sjekke syklene for å vise at vi gjør noe med det. Vi har aldri funnet noen motorer, men vi vet at sykler med motorer eksisterer. Jeg tror ikke de blir brukt i UCI-ritt, men vi må vise til media at vi tar problemet på alvor, sier John Kucaba, UCIs utstyrssjef, til TV 2.

At de aldri har funnet noen motorer i sykler, er egentlig ikke helt sant.

Kucaba forteller:

– Vi har aldri tatt noen i å bruke sykler med motor, men vi vet at syklene finnes og at det har blitt brukt av én person i et turritt for å kunne komme seg til mål. Hvordan vi oppdaget det? Personen sa det til oss på forhånd, og det ble brukt av vedkommende for å komme seg gjennom ett ritt som ikke var noen konkurranse.

På høyt internasjonalt nivå er imidlertid motorbruk neppe et stort problem, skal vi tro franskmannen.

– Det har ikke kommet noen ny info om motorisert doping eller nye mistanker i det siste, men vi må være på den sikre siden og samtidig vise at vi tar problemet seriøst. Vi forsøker å modifisere reglementet for å tilpasse det til dette problemet, og vi jobber med å få på plass et bedre reglement.

– Et problem med enkeltryttere og i enkelte miljøer
Gabriel Rasch, tidligere proff og nå sportsdirektør i Team Sky, er heller ikke spesielt bekymret.

– Det er noe vi har snakket om, men inntrykket og den generelle oppfatningen er at det bare er tull. Jeg har ikke sett sykler med motorer selv, men jeg så vel en video på Youtube for noen år siden da ryktene begynte å gå rundt Fabian Cancellaras sykkel. Men, nei, jeg tror egentlig ikke det er noe stort problem, men man vet jo aldri, sier «Gabba», og legger til:

– UCI kan jo ikke være sikre på at det ikke finnes, og det er vel kanskje litt av grunnen til at man han har den regelen med at man ikke kan ta en ny sykkel fra siden av veien midt i et ritt. Syklene må komme fra servicebilen.

Nevnte Cancellara og norskættede Ryder Hesjedal er noen av de som har fått mistanker rettet mot seg de siste årene, men Mads Kaggestad tror ikke problemet er omfattende.

– UCI har jo tross alt gått ut og varslet alle myndigheter og forbund i sporten om at de tar problemet på alvor fordi de har fått signal om at problemet eksisterer. Det sier litt mer enn at de bare tester fordi media skriver om det. Det er ikke bare media som skriver om det - dette kommer fra noe. Men jeg tror ikke problemet er omfattende, men det er visstnok bekymring for at det er et problem med noen enkeltryttere og at det skjer i enkelte miljøer, sier TV 2s sykkelekspert.

– Hadde vært ekstremt flaut
Reellt problem eller ikke: UCI gjennomførte sjekker på en rekke ritt både i fjor og i år, og kommer også til å være til stede på flere ritt i fremtiden.

– Om vi kommer til å sjekke sykler i Tour de France, for eksempel? Ja, det er fullt mulig, men vi har ikke planlagt hvilke ritt vi skal teste i enda. Vi undersøkte en del sykler i WorldTour-ritt i fjor, men vi håper å finne en bedre måte å teste på. «Screening-metoden» vi har brukt tidligere er tungvint å bruke og å transportere, den er dyr, og det tar over 20 minutter å sjekke én sykkel. Vi trenger bedre metoder, sier Kucaba. 

UCI så ut til å teste mange av de aller bestes sykler i Giroen. Det skapte selvsagt avisoppslag og påfølgende mistanker.

– Det var litt spesielt at det så ut som målrettet testing, og at de testet akkurat de personene de gjorde, men samtidig er det jo bra for Contador og de at får bevist at de ikke har motor i syklene sine, sier Kaggestad, og avslutter:

– Tenk om noen faktisk skulle bli tatt for det. Det hadde vært så ekstremt flaut. Det hadde virkelig vært en skandale.