POPULÆRT: Ifølge selskapets egne tall har 25 millioner gjester benyttet seg av Airbnbs tjenester siden de ble opprettet i 2008. (Airbnb.com).
POPULÆRT: Ifølge selskapets egne tall har 25 millioner gjester benyttet seg av Airbnbs tjenester siden de ble opprettet i 2008. (Airbnb.com).

Slik vil falske utleiere Airbnb-svindle deg 

Les rådene for hvordan du skal leie ferieboligen på en trygg måte. 

På få år er utleiesentralen Airbnb blitt et svært populært tilbud for reisende i over 190 land. Gjennom nettsiden kan reisende komme i kontakt med private utleiere i 34.000 byer verden over. 

De aller fleste brukerne er fornøyd med ordningen, hvor man kan lese andres anmeldelser i forkant, og avtale oppholdet direkte med eier av leiligheten. 

Men svindlere har sett nye muligheter i forbindelse med nettstedets økende popularitet. På reiseforum som Tripadvisor er det flere som forteller om at de ble svindlet da de skulle bestille ferieboligen. 

Falsk nettside

TV 2 har vært i kontakt med personer som har opplevd å bli svindlet gjennom selskapet. Disse ønsker ikke å stå frem med navn.

Fremgangsmåten er stort sett lik ved flere av tilfellene: Den som skal booke leiligheten kontakter utleier på vanlig måte, og blir godkjent som leietaker. Men så - har utleie-svindleren byttet til en annen epostadresse, og opererer dermed ikke lenger via Airbnbs trygge system. Lenken leietaker får opp ser fullstendig lik ut som ellers hos Airbnb. 

Andre har fått beskjed om at betalingen ikke har gått igjennom, og at man må fylle ut skjemaet på nytt. 

I virkeligheten finnes ikke leiligheten, og bildene er som oftest stjålet fra andre leiligheter eller hotell som svindlerne har funnet på internett.  

Nordmenn som blir svindlet på denne måten, får ikke refundert pengene fra Airbnb. 

Har du blitt forsøkt svindlet? Ta kontakt med vår journalist her.

Bruk sikker plattform 

Nordensjef i selskapet, Even Heggernes, sier i en generell kommentar til TV 2 at Airbnb beskytter utleiere og gjester ved å håndtere all betaling og at kommunikasjonen går gjennom deres sikre plattform. På den måten kan kundene være sikre på at betalingen går riktig for seg. 

– Dette er poenget: Så lenge man holder betalingen og kommuikasjonen på vår plattform, er kontoen din trygg. 

Heggernes understreker at de aktivt oppfordrer gjester og verter til å holde all kommunikasjon via dem. 

– Dersom noe går galt har vi et globalt sikkerhetsteam som jobber døgnet rundt for å motvirke forsøk på svindel.  

Kan få igjen pengene 

Dersom man blir svindlet, kan man ha krav på å få tilbakebetalt pengene. Dette gjelder hvis man har benyttet seg av Visakort, Mastercard eller PayPal. 

Mange nordmenn er ikke klar over disse reglene. 

– Når man ikke får varer man har bestilt, har man de samme rettighetene ved bruk av Visa debetkort som ved bruk av kredittkort. Dette følger av Visas brukerstedsvilkår og skal også være tatt inn i standardavtalene til bankene. Dersom du har betalt med kort på nettet og ikke mottar varen, så har man rett til å kreve pengene tilbake fra banken som har utstedt kortet, sier fagdirektør i Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad til TV 2.