Heftig direktørbil – til under 1/4 av nypris

Her har verditapet virkelig vært voldsomt!

Audi A8 er en av de klassiske direktørbilene i det norske markedet. Sammen med Mercedes S-klasse og BMW 7-serie, utgjør den et trekløver som mange med virkelig god råd (eller snill sjef) vurderer når de skal ha nybil.

Når A8 virkelig skal være heftig, heter den S8. Og da har Audi-ingeniørene tryllet om den digre sedanen til noe bortimot superbil.

En slik bil ligger til salgs i bruktmarkedet akkurat nå. Og her er det ikke bare snakk om voldsomme krefter, vi snakker også voldsomt verditap.

Begrenset kjøpegruppe

Tilbake i 2007, var dette en bil til rundt to millioner kroner. Åtte år og beskjedne 145.000 kilometer senere, er prisforlangende nede i 439.000 kroner, altså under en fjerdedel av nyprisen.

Det er nok flere årsaker til at verditapet har vært så stort. En av dem er at ekstreme biler som dette faller langt mer i verdi enn mer normale utgaver. Kjøpegruppen er nok også høyst begrenset. I tillegg er dette eksemplaret bruktimportert, den kom til Norge første gang i 2013. Men likevel ...

Se video: Broom-Larssen tester nye S8 på rullebanen

450 hestekrefter

Under panseret for det som for mange sikkert ser ut som en ganske "alminnelig" Audi A8, finner vi et kraftverk som har mye til felles med motoren vi finner under panseret på superbilen Lamborghini Gallardo.

Vi snakker 5,2-liters V10-bensinmotor på hele 450 hestekrefter! Heldigvis har Audi utstyrt den med quattro firehjulstrekk, det kommer nok godt med både på vinteren og på regntunge dager. 

0-100 km/t går unna på 5.1 sekunder. Da er det ikke mange biler i denne klassen som er i nærheten av å holde følge.

Audi girer opp til enda mer luksus

Klikk her for å se annonsen på bilen

Skikkelige smeller

Som seg hør og bør på en bil som dette, er det aller meste av mulig og tenkelig utstyr på plass. Selger i Oslo understreker også at den er i strøken stand, er godt vedlikeholdt og har full servicehistorikk.

Alt dette er etter vår mening helt avgjørende for et eventuelt kjøp. Denne bilen er svært avansert og spekket med utstyr og teknologi. Alt dette må følges opp og holdes i orden, hvis ikke kan man gå på noen skikkelige smeller.

Sjekke historikken

Selv om veldig mye av verditapet nå er tatt, skal man nok heller ikke påregne at en S8 er noen rimelig bil å eie. Alt av service og deler kan fort koste store summer. Og det er nok heller ikke særlig smart å ta den med til et bakgårdsverksted for å spare penger, denne bilen krever kompetanse.

145.000 kilometer på åtte år kan synes lite på en bil som dette og her er det all grunn til å sjekke historikken så godt som mulig. Men samtidig er det ofte slik at ekstreme biler som dette ikke kjøres så veldig mye. Mange av eierne har nok minst én bil i tillegg, kanskje flere. 

Her får du ekte direktørbil til 100.000 kroner

Glenn Robin har sans for god, gammel S-klasse!