Slankekuren har gjort underverker

Helt nye Audi Q7 imponerer oss. Les testen:

Ni år etter at første generasjon Audi Q7 debuterte, er det nå klart for helt  ny modell. Utvendig er det ingen revolusjon, men under skallet har det skjedd mye!
Ni år etter at første generasjon Audi Q7 debuterte, er det nå klart for helt  ny modell. Utvendig er det ingen revolusjon, men under skallet har det skjedd mye!

Da Audi rullet ut sin Q7 i 2006, kom de sent til SUV-selskapet. Erkerivalene BMW og Mercedes hadde allerede solgt SUV-er i flere år, og hatt stor suksess med det, både i form av salgsvolum og profitt.

Q7 kom sent, men den gjorde i alle fall ikke noen diskret entré. Tvert imot. Størrelsen og utseendet gjorde at den var omdiskutert fra dag én. Over fem meter lang, høy og bred og med et design som ikke gjorde noen forsøk på å dempe størrelsen, var Q7 en liten mastodont.

Jeg var på lanseringen av den i Tyskland tilbake i 2006, og husker fortsatt hvordan det var å svinge ut på Autobahn, gi full gass og ta igjen en VW Golf. Golfen virker både liten og puslete der nede, så høyt hevet over trafikken var vi i Q7.

Sju seter, høy grad av komfort og veldig mye å velge mellom både av utstyr og motorer, ga Q7 er ganske bra start, selv om den aldri helt klarte å hamle opp med hverken Mercedes M-klasse eller BMW X5 i salg. For mange ble den nok rett og slett litt for stor og litt for klumpete. Trenden i store deler av markedet for øvrig gikk mot mer sporty SUV-er. Der var ikke Q7.

Ni år senere er det så klart for andre generasjon. Denne gangen er vi i de sveitsiske alpene, nærmere bestemt området rundt Verbier. Det betyr mange bratte, svingete og smale veier. Litt overraskende testrute for en bil som dette, men det skal snart vise seg at den ikke er tilfeldig valgt.

Stor SUV-nyhet avslørt ved en feil

Kjøreglede: 5/6

Før vi slipper av gårde med bilen, er det en liten briefing fra Audis side. Og her kommer de kjapt til noe av det de synes er det viktigste med nykommeren: Nemlig at den har blitt lettere. Mye lettere. Inntil 325 kilo er kuttet i forhold til forgjengeren, det er like mye som et stort piano!

Da er det ikke rart at de gjerne vil demonstrere det på veier som første generasjon nok ikke ville trivdes så veldig godt på. Slankekuren merkes umiddelbart. Selv om den fortsatt er over fem meter lang, har Q7 blitt imponerende kvikk og spontan å kjøre. Jeg kaster den inn i hårnålssvinger og drar på oppover fjellsidene. Selv om tyngdepunktet naturligvis er høyere, er ikke dette langt unna for eksempel A6 Allroad på kjøreegenskaper.

Styringen er presis og akkurat passe tung. Det er rett og slett mye kjøreglede i denne bilen, her har Audi gjort en imponerende jobb.

Støydempingen er helt i toppklasse. Vi får også testet på motorvei, og selv i friske hastigheter er det stille i bilen. Det kommer litt vindsus etter hvert, men det er særdeles lite å høre fra motor og dekk. Her er det ingen tvil om at vi er i premiumklassen.

Kristine fikk Audi Q7 i julegave!

Interiør / Plass: 5/6

Foran er det et hav av plass, og med mange praktiske oppbevaringsrom. Tre voksne sitter også godt i baksetene, de er nå splittet opp i separate stoler som alle kan skyves i lengderetningen. Her er det også Isofix-fester på alle plasser, veldig smart hvis du trenger å ha med tre barneseter.

Førermiljøet er som det skal være i en Audi: Meget bra. Store og gode seter, intuitiv betjening og eksklusive materialer, bare med ett unntak som vi skal komme tilbake til.
I sum er dette en bil som føles både kompakt og lettkjørt. Den virker mindre enn den er på småkjøring. Når du skal på langtur, er komforten overlegent god. Her kunne jeg mye heller tenkt meg å kjøre denne tilbake til Norge, enn å fly hjem.

Bagasjerommet svelger unna 890 liter i utgaven med fem seter. Sjuseter (med de to bakerste setene nedfelt, det skjer elektrisk) tar 770 liter. Med alle setene i bruk, er bagasjerommet på 295 liter.

De to bakerste setene er helt klart ikke beregnet på voksne. I forhold til bilstørrelsen, er det overraskende trangt her. Det går ganske bra i høyden, men sitteputa er så lav at sittestillingen ikke blir god. I tillegg er beinplassen svært knapp, selv med baksetene foran i fremste posisjon. Det er også noen harde plastskinner her (festene til setene foran) som tar plass, og gjør det lite komfortabelt helt bakerst.

De to bakerste setene duger som nødseter og unger bør kunne klare seg greit også over lengre avstander.

To ekstra seter kan være en smart investering

Motor: 6/6

Til Norge kommer Q7 først med to motoralternativer. En 3-liters diesel på 272 hester, og en 3-liters bensinmotor på 333 hester. Den mest interessante motoren i Norge blir 211-hesters diesel som kommer senere. Dette er en litt nedtunet utgave av motoren vi kjører på lanseringen, i de fleste andre markeder har den 218 hestekrefter.

Det høres kanskje ikke imponerende mye ut i en såpass stor bil, men denne motoren bør holde for de aller fleste. Den er kjapp, råsterk og i tillegg veldig fleksibel. Åtte-trinns Tiptronic automatgir er standard, og motor og girkasse kler virkelig hverandre. Kreftene er der med en gang, og spontane forbikjøringer går som en lek, 500 nm er ikke til å kimse av!
De offisielle tallene sier 7,6 sekunder på 0-100 km/t. Toppfarten (hvis du lurer på det) er på 216 km/t.

Vil du har mer krefter og kjappere akselerasjon, kan du bruke rundt 100.000 kroner ekstra, da får du 272 hestekrefter. Med den motorisering går 0-100 km/t unna på 6,3 sekunder, og toppfarten øker til 234 km/t.

Disse er også store, men koster en god del mindre

Design: 4/6

Q7-designet har blitt smekrere og litt mer sporty enn første generasjon. Endringene er særlig tydelige i fronten, med stramme og skarpe linjer. Fra siden ser den fortsatt litt tung ut, og hekken er heller ikke veldig særpreget. Dette er og blir en stor bil, og praktiske hensyn har veid tungt underveis i designprosessen.

Innvendig er det som ventet høy materialkvalitet på det aller meste. Setene er faste og komfortable, det er rikelig med smårom til å putte alt fra drikkeflasker til mobiltelefonen i. Den store infotainmentskjermen har strålende oppløsning og det er lett å manøvrere mellom menyene.

Men midt oppe i alt det lekre, er det en detalj som skurrer litt, nemlig friskluftdysen som går fra midtkonsollen og helt ut til høyre dør. Den harde og svarte plasten her bryter med resten av interiørdesignet, og er dessuten rett i synsfeltet for passasjeren foran. Dette hadde jeg ikke ventet å se i en påkostet Audi og det vil overraske meg om ikke denne detaljen forsvinner seneste når det er klart for facelift på bilen.

To norske favoritter i duell

Miljø/Økonomi: 4/6

Slankekuren har også vært positiv for dieselforbruket. Testbilens snittforbruk på 0,54 liter/mil er veldig bra på en så stor bil. Det samme gjelder CO2-utslippet, 144 gram/km.

Prismessig blir det litt "tenk på et tall". Det vil si: Vi vet at startprisen på utgaven med 211 hestekrefter er estimert til 835.000 kroner, men det tallet er definitivt bare starten. For eksempel snakker vi da femseter. De to ekstra setene bakerst koster 30.000 kroner, men er nok en riktig investering i forhold til gjenkjøpsverdien. Så kommer en laaang liste med ekstrautstyr. 

Noe av det veldig smart, andre ting er nok mer beregnet på de som må ha ALT. Det er i alle fall ikke noen problem å bruke noen drømmende timer, mens du spekker opp Q7 akkurat slik du vil ha den. Så kan dessverre drømmen fort bli et mareritt når sluttsummen dukker opp.

For det er ikke til å komme bort fra at denne bilen er dyr og ikke minst blir dyr når den er "ferdig" utstyrt. Den gode nyheten – tross alt – er at innstegsmotoren på 211 hk føles som mer enn tilstrekkelig. Da kan du heller bruke mer penger på utstyr enn mer hestekrefter. Noe særlig under en million kroner, tror vi uansett det kan bli vanskelig å komme. 

To ting du ikke må bruke ekstra penger på: Quattro firehjulsdrift og Tiptronic. Dette er standard, akkurat som det bør være.

Til neste år kommer Q7 også som ladbar hybrid, med totaleffekt på 373 hestekrefter. Den norske importøren antyder en pris på denne mellom 950.000 og én million kroner. Det kan bli spennende!

En av de viktigste trendene i bilmarkedet akkurat nå

Konklusjon: 5/6

Når Audi fornyer en bil som Q7 er det ikke akkurat snakk om noen tilfeldigheter. Dette skal fungere som en parademarsj for tyskerne, og slik oppleves den også.

Den store bilen har blitt overraskende lettkjørt. Slankekuren er imponerende på papiret, men nesten enda mer imponerende i praksis. Q7 har blitt kvikk og presis, den føles hjemme både i bykjøring og når den får strekke skikkelig ut på motorvei.

Forrige generasjon Q7 skremte nok bort noen kunder, som rett og slett syntes den ble for voldsom. Nå er dette tonet litt ned, men den ruver fortsatt godt på veien og er ikke like sporty i linjene som enkelte konkurrenter. 

Kjøper du bil i denne prisklassen, kjøper du også bil på øverste hylle og det er lov å være kresen. Veldig kresen. Med Q7 får du en særdeles gjennomført SUV, med høy komfort og mye premiumfølelse. Konkurransen er tøff og i denne klassen er det ingen dårlige biler. Derfor gjelder det å kartlegge markedet før man bestemmer seg, og prøve flere av konkurrentene. Da vil det overraske oss om ikke Q7 er med helt til finalen for manges del. Så bra har denne bilen rett og slett blitt.

Du skal lete lenge etter et smartere bilkjøp

Bilen for deg hvis: Du trenger mye plass, og har store krav til komfort og premiumfølelse.

Ikke bilen for deg: Hvis du egentlig ønsker en litt diskret SUV.

 

Prøv også: 

BMW X5 er fortsatt litt hvassere på kjøreegenskaper, selv om Q7 har blitt så mye lettere. Også denne kommer som sjuseter, i likhet med Q7 en drøm for store barnefamilier.

Volvo XC90 kommer i ny utgave nesten samtidig som Q7. Her snakker vi en liten revolusjon sammenlignet med forgjengeren. Skal nok slite med å matche Q7 helt på premiumfaktor,i plass og smarte løsninger er Volvoen minst på høyde, kanskje litt foran.

Mercedes GLE er i praksis en ML med facelift og nytt navn. Det er altså ikke snakk om helt ny bil, det skal bli spennende å se hvordan den vil stå seg i forhold til særlig Q7 og XC90.

Nå blir super-SUVen enda raskere