Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Skoda har slått seg opp gjennom å lage fornuftige biler til gunstig pris. Det har de hatt suksess med i flere bilklasser. Og den kanskje aller mest fornuftige av dem alle er denne bilen: Fabia stasjonsvogn.

Her har de klart kunststykket å lage liten og rimelig stasjonsvogn som har større bagasjerom enn mange biler både én og to klasser over. Da snakker vi ny og fullverdig familiebil, til en pris som ligger godt under de fleste konkurrentene.

Fabia kom nylig i helt ny utgave. Testbilen er utstyrt med en 1,2-liters bensinmotor på 115 hestekrefter. Startprisen med DSG-automat er på 221.700 kroner. Med litt ekstrautstyr på plass, kommer testbilen på 234.300 kroner.

Hvordan er den å kjøre?

Du forventer deg vel neppe en orgie i spenstige kjøreegenskaper når du setter deg bak rattet i en Skoda Fabia og nei: Du får det ikke heller.

Når det er sagt, er det heller ikke mye å trekke for her. Bilen er lettkjørt og forutsigbar. Det skinner gjennom at dette ikke er verdens mest påkostede understell, selv små vibrasjoner i underlaget kjennes godt i bilen. Støydempingen står også litt i stil med prisen på bilen. På motorvei er det i overkant med støy, særlig fra dekkene. På vanlig småkjøring er det ikke plagsomt.

Setene er ikke de aller beste, det merkes når vi tar den med på en liten langtur. Jeg som er drøyt 180 cm lang, sliter litt med å finne den riktige vinkelen mellom sitteputa og ryggen. Det problemet har jeg ikke opplevd ofte før, men her kommer det etter en stund.

Fronten er det mest særpregede designmessig, resten av bilen er preget av forsiktig fornuft.
Fronten er det mest særpregede designmessig, resten av bilen er preget av forsiktig fornuft.

Så bra kan en billig-bil være

Hvordan er plassen?

Det er nesten litt snodig å åpne bakluka første gang, et så digert bagasjerom venter du neppe å finne i en bil i denne klassen. Dette rommer hele 530 liter. Det er mer enn mange større konkurrenter. Plassen er også veldig lett å utnytte, i tillegg er det flere smarte smårom.

Skoda-ingeniørene har helt tydelig prioritert bagasjeplass foran mye plass i baksetet. Der er det nemlig ganske trangt. Fire voksne på langtur, betyr at man bør dele broderlig på plassen foran og bak. To store barnestoler går med et nødskrik, men det er fare for at ungene blir sittende og sparke i seteryggen foran.

530 liters bagasjerom har Skoda-ingeniørene klart å trylle fram her. Det er rett og slett imponerende.
530 liters bagasjerom har Skoda-ingeniørene klart å trylle fram her. Det er rett og slett imponerende.

Norges rimeligste stasjonsvogn er også en smart bil

Går den bra?

Til denne prisen er det kanskje grunn til å vente motorisering av sparetypen, men slik er det ikke. Den lille bensinmotoren er kvikk og villig, og gir fint kraftoverskudd. 0-100 km/t på 9,6 sekunder sier sitt om det. I tillegg jobber DSG-girkassen særdeles sømløst og effektivt. Akkurat den løfter bilen et ekstra lite hakk, og er absolutt verdt å vurdere

I det hele tatt: Der resten av bilen av gjennomsyret av nøktern fornuft, gir motor og girkasse følelsen av at du får litt ekstra, som du egentlig ikke har betalt for. Det er ikke noen dum ting i denne prisklassen.

Enkelt, fornuftig og funksjonelt inne i Fabia. Her skinner det gjennom at dette er en billig bil.
Enkelt, fornuftig og funksjonelt inne i Fabia. Her skinner det gjennom at dette er en billig bil.

10 gode råd før du kjøper billigbil

Finest utenpå eller inni?

”Enkelt” tror jeg er ordet som best beskriver interiøret her. Vi snakker brytere og hendler fra de laveste hyllene i Volkswagen-konsernet. Mye har vi også sett før, mange ganger. Det er også mye svart hardplast i interiøret. Men samtidig er det funksjonelt og praktisk. Du behøver ikke være redd for at ungene kommer borti noe eller være overdrevent bekymret for om det går hull i sekken med jord fra hagesenteret. Selv om mye ser billig ut i denne bilen, virker det likevel robust og holdbart. Det er som det skal være i en rimelig Skoda.

Eksteriøret er en ganske forsiktig videreføring av forrige generasjon Fabia stasjonsvogn. Det mest særpregede er fronten. Den ser rett og slett ganske tøff ut. Resten av bilen er helt på det jevne og ikke akkurat noe du imponerer naboen med.

Bagasjerommet er som på en bil to klasser over – prisen tilhører definitivt småbilklassen. På den måten gir Skoda Fabia deg veldig mye bil for pengene.
Bagasjerommet er som på en bil to klasser over – prisen tilhører definitivt småbilklassen. På den måten gir Skoda Fabia deg veldig mye bil for pengene.

De planlegger nybil til 50.000 kroner

… og hva er konklusjonen?

Det er noe befriende enkelt over denne bilen. Den holder akkurat det den lover, og byr ikke på noen negative overraskelser. Ja, det er en billig bil, og det skinner også gjennom på flere områder. Men du skal sannelig lete godt for å finne noe som gir mer bil for pengene enn dette.

Det digre bagasjerommet trekker opp. Det er stort nok til at dette vil kunne fungere som familiebil for de aller fleste. Eventuelt er det en super bil nummer to, som også duger til de store handleturene. Motor og girkasse er også et positivt bekjentskap.

Dette ville være feil å si at dette er bilen som vekker noe stort må ha-begjær. Men det er heller ikke poenget. Dette er reinhekla fornuft til en svært gunstig pris. Akkurat der er et ikke mange som matcher Skoda Fabia stasjonsvogn.

En ekte Norgesbil ble billigere

Skoda Fabia stasjonsvogn

Modell: Style 1,2 TSI DSG

Motor: 1,2 liters bensin

Effekt: 110 hk 175 nm

Forbruk: 0,48 liter/mil

0-100 km/t: 9,6 sekunder

Toppfart: 199 km/t

Bagasjerom: 530/1395 liter

Lengde/Bredde/Høyde: 425/173 cm

Pris: Fra 221.700 kroner. Pris testbil: 234.300 kroner.

Du skal ha seriøse plassbehov før Fabia stasjonsvogn ikke lenger duger som familiebil.
Du skal ha seriøse plassbehov før Fabia stasjonsvogn ikke lenger duger som familiebil.

En Skoda er Norges mest solgte stasjonsvogn, les mer her: