Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tre år har gått siden Lamborghini først viste konseptbilen Urus på bilutstillingen i Beijing. Dette er en sporty SUV i den aller mest eksklusive klassen. Når en superbilprodusent som Lamborghini utvikler SUV, er det naturligvis ikke snakk om noen folkebil.

Siden debuten har det vært ganske mye fram-og-tilbake rundt prosjektet.  Mye av årsaken til det er strategier som blir lagt et godt stykke over Lamborghini-sjefene.

Lamborghini er en del av Volkswagen-konsernet. Det er også Bentley. Og da de to samtidig jobbet med SUV-konsepter, var det på ingen måte gitt at begge ville få klarsignal til å utvikle produksjonsklar bil.

Skape arbeidsplasser

VW-konsernet legger nemlig vekt på at merkene deres også skal konkurrere internt. Derfor var det nok en solid nedtur for Lamborghini at Bentley først fikk ja til å gå videre med sin modell – mens Lamborghini måtte vente.

Men nå er det klart at Lamborghini har fått endelig klarsignal. Her skal også den italienske regjeringen ha vært på banen. De skal ha gitt VW-konsernet en rekke økonomiske incentiver for å legge produksjonen til Italia, og dermed skape verdifulle arbeidsplasser der.

Slik ser det ut inne i konseptutgaven av Urus. Vi kan vel trygt slå fast at den skiller seg ut her også.
Slik ser det ut inne i konseptutgaven av Urus. Vi kan vel trygt slå fast at den skiller seg ut her også.

De kjører Lamborghini i 366 km/t – så smeller det!

3000 biler i året

Salgsmålet for Urus har tidligere vært uttalt til å ligge rundt 3000 eksemplarer årlig og de viktigste markedene blir USA, Europa, Russland, Midtøsten og ikke minst Kina.

Siden konseptet først ble vist, har det imidlertid vært sterkt økende etterspørsel etter SUV-er i den mest eksklusive klassen. Det gjør at Lamborghini har begynt å leke med tanken på å oppjustere salgsmålene. Skulle det likevel ende på rundt 3000, vil det mer enn doble Lamborghini-produksjonen og gjøre Urus til deres mest solgte modell. 

En av Norges sprekeste biler ble lagt ut til salgs

Sporty og eksklusiv

Urus vil bli bygget på samme plattform som nye Audi Q7 og Bentley Bentayga, dermed kan man forsvare utviklingskostnadene selv om salgsvolumet er relativt lite.

For VW-konsernet blir det en utfordring å skille SUV-ene fra Bentley og Lamborghini på en god måte. Det er ventet at Bentleyen får fokus på komfort og tradisjonell luksus, mens Lamborghini-SUVen blir mer sporty, men samtidig svært eksklusiv.

Det vil nok i praksis bety at Urus får den heftigste motoriseringen – og dermed også til slutt høyeste pris.

Han skulle bare prøvekjøre superbilen ...

Lamborghini Urus blir en av verdens aller dyreste SUV-er når den kommer på markedet i 2018.
Lamborghini Urus blir en av verdens aller dyreste SUV-er når den kommer på markedet i 2018.

Lotto-millionær kjøpte brannbil for pengene