Land Rover (fra venstre), Lexus og Fiat er blant de minste bilmerkene i Norge, målt på salg. De har alle under én prosent markedsandel.
Land Rover (fra venstre), Lexus og Fiat er blant de minste bilmerkene i Norge, målt på salg. De har alle under én prosent markedsandel.

Bilmerkene som selger minst i Norge

Blir du overrasket?  

I bilbransjen som i mange andre bransjer, handler mye om å bli størst mulig. Selge mange biler og ta store markedsandeler.

Men også i bilbransjen er det slik at ikke alle kan lykkes like godt. Når noen vinner, må gjerne også noen tape. Mens noen boltrer seg med store markedsander, er det andre som knapt synes på salgsstatistikkene.

De siste skal vi se litt nærmere på nå.

Lite merke, store ambisjoner

Etter at årets fire første måneder er over, er det til sammen sju bilmerker som har en markedsandel mellom 0,1 og 1 prosent i det norske markedet

Da snakker vi kjelleren i bilmarkedet. Vi snakker merker som neppe kvalifiserer til å kalle seg volummerker her hjemme, men som likevel kan være godt kjent også blant dem som ikke er så bilinteresserte.

Vi begynner på "toppen", der vi finner et lite merke med store ambisjoner.

Lexus øker kraftig, men er fortsatt blant de minste bilmerkene på det norske markedet.
Lexus øker kraftig, men er fortsatt blant de minste bilmerkene på det norske markedet.

Fortsatt langt opp 

Lexus har i flere år vært bittesmå i det norske markedet. Bredding av modellutvalget de siste årene, har imidlertid gitt vekst. Med 413 registrerte biler så langt i år, har Lexus en vekst på 116,2 prosent, sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. 

Dette gir det japanske premiummerket en markedsandel på 0,9 prosent. Kraftig økning, altså. Men vi kan trygt fastslå at det fortsatt er et godt stykke opp til de tre tyske som Lexus liker å sammenligne seg med. Av dem har Audi solgt 2.039 biler, Mercedes har klart 2.218 og BMW 2.803 nye biler.

Mini kom i femdørs-versjon i fjor, så langt har det ikke ført til noe byks i salget i Norge.
Mini kom i femdørs-versjon i fjor, så langt har det ikke ført til noe byks i salget i Norge.

Lexus-eierne er mest fornøyd, les mer her:

Lite salg for Mini 

Mens Lexus øker, er det mer på stedet hvil for et merke som har 0,6 prosent markesandel. Her dreier deg seg om Mini, som går litt tilbake i salg så langt i år.

283 nordmenn har blitt eier av en ny Mini i 2015. Mini har de siste årene rullet ut en rekke nye modeller, men vi nordmenn har tydeligvis ikke latt oss friste nevneverdig av det.

Range Rover Evoque ga Land Rover-salget en opptur i Norge, men nå har det bremset litt opp.
Range Rover Evoque ga Land Rover-salget en opptur i Norge, men nå har det bremset litt opp.

Les testen: Klassens morsomste bil

Porsche øker

Hos Land Rover er tendensen negativ. De faller 25,2 prosent i Norge så langt i år. 211 registrerte biler, gir en markedsandel på 0,4 prosent. Her er en helt ny Discovery Sport på vei inn, den vil sannsynligvis få mer fart på salget utover året.

På plassen bak Land Rover finner vi et annet merke med høy entusiastfaktor, nemlig Porsche. Markedsandelen er på beskjedne 0,3 prosent, men med 132 nyregistrerte biler, har Porsche faktisk en økning på 26,9 prosent i forhold til samme periode i fjor.

Porsche øker i Norge, SUV-en Cayenne har vært svært viktig for dem de siste årene.
Porsche øker i Norge, SUV-en Cayenne har vært svært viktig for dem de siste årene.

Dette er smart småbil med mye plass

Tregt for Dacia

Tre merker ligger så på 0,2 prosents markedesandel. Jeep er verdens største SUV-produsent, men her i Norge må de se seg frakjørt av veldig mange konkurrenter.

87 nye Jeep har rullet ut på norske veier så langt i år. Det er faktisk en markant økning fra fjoråret, opp hele 248 prosent. Det hjelper å komme fra svært lave volumer!

Jeep Renegade ble nylig lansert på det norske markedet.
Jeep Renegade ble nylig lansert på det norske markedet.

Dacia øker også, de er opp 44 prosent. Likevel handler det ikke om mer enn 75 nye biler. I mange andre europeiske land er Dacia en skikkelig suksesshistorie, her i Norge har det på ingen måte tatt av.

Dacia er en lavpris-suksess i mange land i Europa. I Norge går det mer trått.
Dacia er en lavpris-suksess i mange land i Europa. I Norge går det mer trått.

Norges billigste SUV ble mye rimeligere

Tynt modellutvalg

Helt til slutt tar vi med Fiat, som nesten er helt borte fra registreringsstatistikkene her hjemme. 75 biler er minus 44 prosent fra fjoråret. Det begynner å bli veldig lenge siden Fiat hadde særlig salg her til lands. Dagens importør gjennomførte et comeback-forsøk noen år tilbake, men har ikke hatt noen enkel jobb med et svært tynt modellutvalg.

Fiat som merke har i praksis havnet litt i bakleksa i forbindelse med at Fiat-konsernet har tatt over amerikanske Chrysler, og nå har en rekke merkevarer å ta hensyn til. 

Nå satses det på flere modeller i 500-familien, uten at det har hatt særlig innvirkning på salget så langt i år.

En Fiat er Norges billigste firehjulstrekker

Lille 500 har vært en stor retro-suksess for Fiat, men nå begynner det virkelig å trekke på årene.
Lille 500 har vært en stor retro-suksess for Fiat, men nå begynner det virkelig å trekke på årene.

Ny og ukjent SUV, er det smart?