Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De siste ti årene har det vært i snitt 3.280 bilbranner årlig i Norge. Til sammen har disse brannene kostet forsikringsselskapene nærmere 1,9 milliarder kroner i utbetalte erstatninger, viser tall fra Finans Norge.

Se video: Slik tar du motorvask selv

Motorvask


Årsaken til flere av disse brannene kan være slurv med vedlikehold og renhold av motoren, mener forsikringsselskapet If.

– Moderne biler består av mye elektronikk. Et skittent motorrom kan føre til feil i elektriske komponenter, som i verste fall kortslutter og tar fyr, sier teknisk sjef Vidar Brustad til siste.no

Han oppfordrer alle bileiere til å sjekke motorrommet jevnlig for smuss og skitt.

– Det er spesielt viktig å vaske motoren nå på våren. Gjennom vinteren virvles salt fra veiene opp i motorrommet. Salt er strømførende og øker faren for elektronikkfeil og brann, sier Brustad.

Les også: Dette bør du gjøre oftere

Tynnere ledninger

Antall bilbranner har vist en økende tendens de siste ti årene, og kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF mistenker at veisaltet er hovedårsaken.

– Elektronikken i dagens biler trenger ikke så mye strøm, og derfor er ikke ledningene så tykke som før. Det gjør at det skal mindre irring til ved kontakter før en ledning blir varm og eventuelt kortslutter, sier Engebretsen.

Ved varmgang i ledning kan det utskilles gasser fra isolasjonen rundt ledningen, som igjen kan selvantenne, ifølge Engebretsen. NAF støtter derfor rådet om å vaske motoren jevnlig for å minske brannfaren.

– Før man går i gang med å vaske, bør man ta et godt overblikk over motoren. Det er lettere å se om det er svetting eller lekkasje i en skitten motor. En lekkasje kan være en potensiell brannfare og bør undersøkes av profesjonelle, sier han.

Les også: Elbilen din kan være en brannfelle

Hjemmevask

Hvis du har rustgaranti på bilen, er det lurt å forhøre seg med merkeforhandler om du mister denne garantien ved å benytte avfettingsstoffer i motorrommet.

– Avfettingsstoffet kan nemlig fjerne noe av understellsmassen som ble påført da bilen var ny, forklarer Engebretsen.

Det er delte meninger om man bør gå løs på motorvasken selv, men både Brustad og Engebretsen mener man trygt kan gjøre dette hjemme.

– Så lenge du passer på å dekke til elektriske komponenter og beholdere som har utlufting, slik som bremsevæskebeholderen, går det bra å gjøre dette selv, mener Vidar Brustad.

Les også: Her er klassens sikreste bil


Kost og spray

Er du usikker på hva du bør dekke til, kan du rådføre deg med et verksted før du går i gang. Det er viktig å passe på at man ikke spyler vann direkte på elektriske komponenter med høytrykksspyler, ifølge Brustad

– Det er egentlig ikke nødvendig å bruke høytrykksspyleren. Du kommer langt med kost og vaskemiddel på sprayflaske. Deretter kan du skylle bort alt med en vanlig hageslange, sier han.

De som advarer mot motorvask, begrunner det med faren for å pådra seg feil hvis man får vann i elektronikken.

– Hadde det vært farlig å vaske motoren, hadde det vært farlig å kjøre i regnvær. Jeg vasker motorrommet to ganger i året og har aldri hatt noe problem med følgefeil, forteller Engebretsen.

Flere bil og motorsaker fra siste.no finner du her: 

Les også: Se hva som dukket opp i bruktbilmarkedet