Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Renault Clio: En på mange måter kjekk og grei liten småbil, det. Men kanskje ikke akkurat den bilen og modellbetegnelsen som får blodet til å bruse i årene, sånn i utgangspunktet.

Men unntak finnes. Definitivt. For det er nå engang slik at morsomme biler ikke må ha en "M" flankert av rød, lilla og blå stripe, eller et RS- eller AMG-emblem på bakluka for å lokke fram det store gliset hos dem som er noe over middels glade i å kjøre bil.

Gikk grundig til verks

Det kan faktisk holde med en Renault Clio...

En av den typen som finnes til salgs i Oslo akkurat nå. Nemlig en Renault Clio V6 Cup Sport.

Her gikk Renault grundig til verks. De nøyde seg ikke med å sette på en turbo, større hjul, røde emblemer og fartsstriper.

Neida – de tok den helt ut. De hev ut baksetet og puttet inn en 3-liters V6-er i stedet. Det vil si at denne bilen er radikalt ombygd og at det bare er karosseriet som minner om opphavet. Men også det er kraftig modifisert, med svulmende hjulhus for å få plass til saftige felger/dekk, store spoilere, skjørt og feite luftinntak, mens det helt bakerst stikker ut to tøffe eksosrør.

Husker du denne Renaulten?

Gått bare 32.000 km på 13 år! 

Det er i alle fall det som synes. De strukturelle endringene er selvfølgelig enda større. 

Dette er, som det står i annonsen, en racerbil for gatebruk.

Bilen er fra 2002 og dermed 13 gammel, men den har ikke rullet mer enn 32.900 kilometer. Det er derfor grunn til å tro at den er like fin som det ser ut som på bildene.

Som du ser - denne har ikke mye med en alminnelig Clio å gjøre. Faksimile fra finn.no
Som du ser - denne har ikke mye med en alminnelig Clio å gjøre. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

Den midtstilte motoren, som forresten har aner helt tilbake til den ikke altfor velberyktede PSA 2,7-literen fra Renault 30, Peugeot 604 og Volvo 264, gir bilen en suverent god vektfordeling og balanse.

Men motoren er selvfølgelig også "frisert og modifisert" underveis. I denne utgaven har den blitt 2.946 ccm stor, har 24 ventiler og yter 227 hestekrefter. Nok til sende den 1.355 kilo tunge bilen fra 0-100 km/t på 6,2 sekunder. Så det går unna...

En Porsche 911 blir dusinvare...

Men som så ofte før: Smaker det, så koster det. 388.000 kroner er det bilfirmaet som selger denne ber om. Det kan synes som mye for en Renault Clio, men vi velger allikevel å se på dette som mye moro for pengene.

Franske biler blir noen ganger sett på som "sært og litt smalt", men faktum er at dette er en klassiker og en bil som vil gi deg mye oppmerksomhet. En Porsche 911 eller en BMW M3 blir for dusinvare å regne, sammenlignet med denne.

Renault 5 Turbo: Klassisk rallybil – klar for gatebruk

Dette er den tøffeste! 

Clio Sport erstattet i sin tid en annen fransk klassiker, nemlig Renault 5 Turbo, som er bygget mye over samme lest.

Denne Clioen er første generasjon av den etterfølgende legenden, som ble produsert mellom 2001 og 2003, hvorpå den ble avløst av andre generasjon, som både var redesignet, noe tyngre, og med enda sterkere motor.

Vår favoritt er allikevel denne første generasjonen. Den er rett og slett tøffere å se på etter vår mening. Så får man heller leve med at modellen fikk litt kritikk for understyring.

Vil du ha en sportsbil som naboen neppe får maken til – ja så har du sjansen nå. Vi tipper også at det går an å prute litt på prisen her, for seriøst interesserte...

Fransk sportsbil - finnes det?

Selgeren har rett. Dette er en racerbil for gatebruk. I tillegg er den en uvanlig klassiker som gir mye kjøreglede for pengene. Illustrasjonsbilde.
Selgeren har rett. Dette er en racerbil for gatebruk. I tillegg er den en uvanlig klassiker som gir mye kjøreglede for pengene. Illustrasjonsbilde.