Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

BMW slår til med det som kan bli deres råeste bil. En bil man har spesialdesignet for Concorso d’Eleganza Villa d’Este, en superfasjonabel bilutstilling hvor kun én norsk biljournalist er blitt invitert. Lorden. Men hva er det BMW egentlig viser? Og hvorfor akkurat på en så fasjonabel utstilling, og ikke i Frankfurt til høsten?

Her er det best å ringe Brooms utsendte, Lord Arnstein Landsem, for å få litt klarhet i ting.

– God morgen. Hvordan er livet i Italia?

– Italia er jo alltid hyggelig å besøke, og området her rundt Como-sjøen er utrolig vakkert.

BMW billigst i klassen

– For de som ikke vet det, hva er egentlig Concorso d’Eleganza Villa d’Este?

– Det er en supereksklusiv utstilling, hvor rundt 50 biler bygget mellom 20- og 70-tallet blir inviterte. Det dreier seg om spesielle, dyre og unike biler. Du blir ikke invitert hit med en Volvo Amazon, for å si det sånn. Bilene står utstilt utenfor luksushotellet Grand Hotel Villa d’Este, og er organisert i ulike kategorier. Til slutt kommer en spesialplukket jury fram til Best of Show prisen, det såkalte BMW Group Trophy.

Konseptbilen er relativt ubeskjedent breddet og har en vinge bakerst som ikke på noen måte kan vies å være diskret. Sånn skal det være!
Konseptbilen er relativt ubeskjedent breddet og har en vinge bakerst som ikke på noen måte kan vies å være diskret. Sånn skal det være!

– Kan gå i produksjon

– BMW ja. Har de en spesiell tilknytning til dette arrangementet, og er det derfor de viser den nye CSL her?

– Helt riktig. BMW sponser arrangementet, og har vist en del ulike konsepter her også tidligere. Så at en moderne retrohyllest til CSL skulle dukker opp her, føles fullstendig riktig.

– Vi ser jo av bildene at dette er helt rått. Men hvordan er det å se den i virkeligheten?

– Helt rått er vel bare forbokstaven! Personlig synes jeg dette utvilsomt er den tøffeste bilen BMW har kommet med noen gang. Og det er massevis av små og store detaljer, som knytter den til CSL. For eksempel fargen, Golf Yellow, som du kunne bestille originalen i. Men også vingen og dekoren stemmer.

Tilbakeholdne

– Men hva med tekniske detaljer?

– Du, her er det nesten litt sånn James Bond-stil over det, holdningen er litt sånn "Jeg kan si det, men da må de drepe deg". De er rett og slett veldig tilbakeholdne med informasjon. Såvidt jeg har skjønt bygger den på 6-serieplattformen og har en rekkesekser. Det er også brukt bøtter og spann med karbon for å kutte vekten, og felgene er i dimensjonen 21". Men utover det, er det frustrerende lite tekniske informasjon å komme med, dessverre.

Så heftig er BMW i8

– Kan den gå i produksjon tror du?

– Det er ingenting med denne bilen som tilsier at den IKKE kan gå i produksjon, i alle fall. Det er ikke bare et karosseri - her er alt på plass, både motor og interiør. Jeg har spurt BMWs representanter her, om det er aktuelt å sette den i produksjon. Og de sier bare litt kryptisk at alt er mulig. Jeg håper BMW kan lage en begrenset serie av den. Og hvorfor ikke? Det er jo ingen tekniske utfordringer som ikke kan løses her, og det vil være nok av folk med tykk lommebok som vil betale for å sikre seg noe sånt. Så hvis BMW får inn noen depositum denne helgen, så er det ikke godt å si hva som kan skje. 

Originalen og den nye konseptbilen plassert ved siden av hverandre. Lekkert!
Originalen og den nye konseptbilen plassert ved siden av hverandre. Lekkert!

Interessant samtale

– Ja, da er det jo lov å håpe, i alle fall ...

– Absolutt. Angående produksjon, overhørte jeg dessuten en interessant samtale. Jim Glickenhaus, som er her med sin egen superbil, stod og snakket med en BMW-sjef, og sa at Scuderia Cameron Glickehaus gjerne kunne bygge den i en liten serie. Og det er jo interessant. De har blant annet bygget en del helt eksklusive Ferrarier. 

Over alpene

– Hva med deg selv, hva skjer videre?

– På søndag avsluttes utstillingen, men da skal jeg være med og kjøre noen klassiske biler over alpene. Det skal jeg lage egen sak om, når jeg er kommet meg vel hjem en gang i neste uke.

– Du verden, det høres jo aldeles glimrende ut. Du får kose deg blant fiffen, og hils George Clooney hvis du ser han. Han har vel sommerhus der nede ved Como-sjøen?

– Det har han. Men om han dukker opp her, er vel heller tvilsomt. Uansett, hils gutta, så snakkes vi i neste uke!

Kjøpeguide: BMW X5

Den opprinnelige CSL i all sin Lynvingen-prakt.
Den opprinnelige CSL i all sin Lynvingen-prakt.

Den opprinnelige BMW CSL

BMW 3.0 CSL var den mest berømte utgaven av CS-familien (kodenavn E9), som Karmann bygde for BMW fra 1968 til 1975.

Den første var 2800 CS fra 1968, som ble fulgt av 3.0 CS og 3.0 CSi i 1971. BMW ønsket å satse mer på motorsport, og fant ut at European Touring Championship ville være en fin arena for den nye 3-liters modellen.

Som vanlig i slike racingserier måtte man lage et visst antall homologerings-modeller, og her kommer den ikoniske 3.0 CSL inn i bildet. L sto for Leicht (lett), noe som ble oppnådd ved å bruke tynnere stål i karosseriet, aluminium i dører, panser og bagasjerom, Perspex sidevinduer og bort med alt unødvendig utstyr og isolasjonsmateriale.

Bilen fikk litt større kubikk (først 3003 ccm, så 3153 ccm) enn vanlig CS sine 2986 ccm. Dette for å kvalifisere bilen i over 3-liters klassen. CSL kom også med en aerodynamisk pakke med spoilere, finner og vinger. Den gigantiske bakvingen (og kromlistene) ble ikke montert av fabrikken, men kom med bilen liggende løs i bagasjerommet. Så fikk eieren montere selv. Dette for å omgå tyske krav til bruken av slike vinger på offentlig vei.
Gateversjonen hadde 206 hk, mens racerbilen fikk opp mot 430 hk fra sin 3,5-liters motor. I alt ble det laget 1.265 CSL.

Ute på racerbanen ble bilen en gigantisk suksess, og den vant Europen Touring Car Championship i 1973 med Toine Hezemans, og fra 1975 til 1979 var det alltid en CSL-fører som vant det europeiske mesterskapet. Den deltok også i det amerikanske Imsa GT mesterskapet i 1975, og vant flere løp, også med en viss svenske bak rattet: Ronnie Peterson. Racerbilens ekstreme karosseribreddinger rundt hjulene, samt den dype frontspoileren og den høye bakvingen, ga bilen kallenavnet «Batmobile».

^

Bransjen har liten tro på elbiler