Slik gikk det da over 2.300 kjøretøy ble kontrollert

– Bekymringsfullt at så mange slurver med EU-kontrollen.

Hvert eneste nordgående kjøretøy på E6 ble i to dager stoppet for kontroll av Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen
Hvert eneste nordgående kjøretøy på E6 ble i to dager stoppet for kontroll av Statens vegvesen. Foto: Statens vegvesen

20 kontrollører fra Statens vegvesen har denne uken hatt en stor kontroll langs E6 på Otta. All nordgående trafikk ble kontrollert i to dager.
Dette er en av de mest omfattende kontrollene som har vært på kontrollstasjonen på Otta de siste årene. Til sammen var 2.310 kjøretøy innom kontrollplassen i løpet av onsdag og torsdag.
– De aller fleste har ting i orden, men det er alltid noen som slurver. Det var det også denne gangen, sier fagleder i Vegvesenet, Karl Ingvald Fuhr.

Les også: Se skrekkbildet fra Statens vegvesen

Slurv med EU-kontrollen

18 biler ble avskilta i løpet av kontrollen. 12 av disse på grunn av at de ikke har vært inne til EU-kontroll.

Resten på grunn av manglende forsikring, omregistrering eller årsavgift.

– Det er bekymringsfullt at såpass mange slurver med EU-kontrollen. Den er viktig for å opprettholde trafikksikkerheten. Et kjøretøy som ikke er i forsvarlig stand kan føre til alvorlige ulykker, sier Fuhr.

Les også: Her er vegvesenets nye våpen

– Pass vekta!

35 tunge og lette kjøretøy fikk kjøreforbud i løpet av kontrollen. Over halvparten av disse ble ilagt som følge av overlast og/eller manglende lastsikring. Særlig gjaldt dette varebiler og bobiler.

– Det mest alvorlige tilfellet var en bobil som hadde et tonn i overlast. Det er på ingen måte bra. Generelt vil jeg si at uansett hva du skal frakte og hvor du skal reise må du passe vekta på kjøretøyet ditt. Dersom du laster bilen eller tilhengeren for tungt, kan kjøreegenskapene bli betydelig svekket.

Særlig gjelder dette når du kommer opp i høy fart, sier Fuhr.

Les også: Se hvorfor disse skiltene ble stjålet

Feil på lys

Det ble også ilagt til sammen 12 gebyr og utstedt 13 mangellapper i løpet av de to dagene kontrollen pågikk.
– Mange får mangellapp på grunn av feil ved lys. Det er lett å sjekke og enkelt å rette opp. Jeg oppfordrer alle bileiere til å få orden på det, avslutter Karl Ingvald Fuhr.

Les også: Her skjuler det seg en skikkelig skilt-tabbe!