Akkurat nå er Broom-Vegard i Tyskland og prøvekjører nye Ford Mustang, som snart skal lanseres i Norge. Den kommer med to forskjellige motorer - en på 317 og en på 421 hk. Prisene starter på 730.000 kroner. Foto: Tina Oppen, itempo.no
Akkurat nå er Broom-Vegard i Tyskland og prøvekjører nye Ford Mustang, som snart skal lanseres i Norge. Den kommer med to forskjellige motorer - en på 317 og en på 421 hk. Prisene starter på 730.000 kroner. Foto: Tina Oppen, itempo.no

Nå kommer den til Norge – her er prisene

Kommer med utstyr ingen av konkurrentene har!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Du trenger ikke være bilnerd for å ha et forhold til Ford Mustang. Snarere tvert imot. Om det er én bilmodell som både entusiaster og hvermannsen kjenner til, så er det denne ikoniske, amerikanske sportsbilen. Mye takket være deltakelsen i over 9.000 filmer, TV-serier, musikkvideoer og TV-spill.

Tilbake i 1964, for 51 år siden, så den dagens lys for første gang. Og ble en umiddelbar suksess. 60-tallet var nok også Mustangens gullalder. Siden den tid har det vært noen nedturer som Mustang-fansen helst vil glemme, da særlig på 70- og 80-tallet.

Men totalt er det solgt 9 millioner eksemplarer av denne modellen. Nå er den siste generasjonen klar. Og snart skal den lanseres også her i Norge – det blir første gang den skal selges "offisielt" i Norge siden perioden 1966 - 1969! 

Les også: Denne bilen skapte de reneste opptøyer

Mange norske fans

Det er gode nyheter for en av Europas største- og mest aktive Mustang-klubber, som befinner seg nettopp her på berget. De har garantert mange medlemmer som har sittet utålmodig og ventet på at denne bilen skulle finne veien til norske forhandlere. Vel, folkens, ventetiden er veldig snart over.

Akkurat nå er Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, på lanseringstur i Tyskland, for å sjekke hvordan bilen er å kjøre og lære mer om hva den siste generasjonen av Mustang egentlig har å by på.

Les også: Kjøpeguide på Ford Mustang

Mustang med firesylindret motor

Den nye modellen har vært vist en stund. Men nå i sommer kommer de første bilene til Norge, og lanseringen er lagt til august/september.

Den kommer både som coupe og cabriolet, og med manuelt og automatgir. 

Det er også to motoralternativer: En firesylindret (!) 2,3-liters Ecoboost-motor på 317 hk og en V8-er på 421 hk.

– Hva har du fått vite om prisene i Norge?

– Moroa, og ja, dette er virkelig moro, starter på 730.000 kroner, mens den sterkeste motoren, på 421 hestekrefter, kommer på 1.220.000 kroner, forteller Broom-Vegard.

Interiøet er litt typisk amerikansk. Her er det klumpete og
Interiøet er litt typisk amerikansk. Her er det klumpete og "muskuløst". Det mangler litt av kvalitetsfølelsen fra premiumbilene, men ser barskt ut.

Salg i Norge

Ford forventer at alle bilene de får tak i, kommer til å bli solgt. Det vil si et sted mellom 100 og 200 biler i året. De tror også at 85 prosent av salget vil være innstegsmodellen.

– Hva får de som kjøper denne modellen?

– De får en sportsbil som ikke all andre har, og et utseende som skiller seg ut. Det er i alle fall helt sikkert. Og legger du på 20.000 kroner får du noe som heter Custom Pack. Den inkluderer en del tøft utstyr, som skinnseter med varme og kjøling, 19" glanset nikkel aluminiumsfelger, navigasjon og stort stereoanlegg.

– Med den effektive Ecoboost-motoren går bilen fra 0-100 km/t på 5,8 sekunder. Det er rimelig kjapt, men såpass bør det også være på en bil med sportslige røtter og et så rått utseende. Toppfarten er 233 km/t.

Les også: Kåret til tidenes dårligste oppfølger

V8-er

De som har penger nok, kan få den vesentlig raskere GT-versjonen, med buldrende V8-er under panseret.

– Ja, det er jo noe litt spesielt med Mustang og V8. Det hører liksom sammen. Og slik er det egentlig fortsatt. Med den motoren blir bilen noe helt annet. 421 hk gir også betydelig raskere akselerasjon. Den fikser 0-100 km/t på 4,8 sekunder. Og 0-100-tidene er forøvrig identiske både for coupe og cabriolet, og med automat og manuell gir, forteller Vegard.

Les også:Broom-leserne har talt: Mustang er tidenes amcar!

Børne-funksjon

– Forresten kommer denne bilen med en del kult utstyr. For eksempel har den launch control - som skal sørge for at du kommer deg raskest mulig avgårde fra startstreken. Ganske fiffig. Systemet sørger for å holde turtallet fast mellom 3.000 og 4.5000 omdreininger i minuttet, mens sjåføren holder gasspedalen i bunn. Når klutsjen slippes, er dreiemomentet til bakhjulene kontrollert for maksimal akselerasjon. 

– Men den har noe annet også, har jeg skjønt, som ikke så mange andre har...

– Jepp, Ford kaller det Line Lock. Det er et system som låser forhjulene, men bakhjulene spinner. Resultatet av det blir jo en god gammeldags burnout. Og en saftig bot og til og med inndragning av sertifikatet, hvis du blir observert av en streng onkel politi...

Broom vil naturligvis komme tilbake med en grundig test av bilen etter at Vegard har fått kjørt fra seg på tyske veier...

Les også: Mustang i Norge vs Mustang i Sverige: Sjekk prisforskjellen!

 

 

 

Nye Mustanger på rekke og rad under presselanseringen i Tyskland. Både med og uten tak – og som før signaliserer
Nye Mustanger på rekke og rad under presselanseringen i Tyskland. Både med og uten tak – og som før signaliserer "5.0"-emblemet på forskjermene at bilen har V8-motor.