LIKE GODT: Butikksjef Eirik Olsen på Bunnpris Adamstuen tror det nye tilbudet vil falle i smak blant kundene. Anne Marie Schrøder i Matvett jubler over tiltaket. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
LIKE GODT: Butikksjef Eirik Olsen på Bunnpris Adamstuen tror det nye tilbudet vil falle i smak blant kundene. Anne Marie Schrøder i Matvett jubler over tiltaket. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

Her kan du kjøpe «snål» frukt til redusert pris 

Bunnpris slår et slag for skjeve gulrøtter og bulkete tomater. 

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Butikksjef Eirik Olsen (31) på Bunnpris Adamstuen har stor tro på konseptet. Onsdag kunne han tilby «snåle» tomater, poteter, gul og rød løk, pærer, epler og appelsiner.

Alt er annen sortering og ville blitt kastet eller gått til dyrefôr om det ikke endte opp i butikkhyllene. Nå kan folk kjøpe grønnsakene med minst 30 prosent rabatt på flere Bunnpris-butikker i hovedstaden.

– Dette er fullverdige varer, smiler Olsen mens han viser fram en rød løk som ikke har andre lyter enn at den er litt mindre enn de man finner i den «vanlige» grønnsaksavdelingen.

– Denne størrelsen er egentlig mer praktisk. Ofte bruker man ikke mer enn en halv rød løk av gangen, og da kan det fort skje at den siste halvparten blir kastet, sier Olsen.

Mye mat kastes

Anne Marie Schrøder i Matvett jobber for at mindre mat skal kastes. Hun er veldig glad for initiativet.

– Hver nordmann kaster 46,3 kilo mat per år. En tredel av maten som produseres, blir kastet. Når man vet at matproduksjon står for 30 prosent av verdens klimagassutslipp, betyr det at dette er et stort miljøproblem, sier Schrøder.

Bunnpris i Trondheim har solgt snåle grønnsaker siden februar. Responsen har vært meget god, forteller markedssjef Ingunn Sandnes Laugen.

– Vi ser at folk kjøper mer frukt og grønt etter at vi lanserte dette tilbudet. Folk setter pris på større bredde, og mange virker stolte av å kjøpe disse produktene, sier Laugen.

Statussymbol

Butikkjeden har egne poser til de snåle grønnsakene. Posene har nærmest blitt et statussymbol blant kundene.

– Matansvar er et tema som opptar veldig mange, fastslår markedssjefen.

På Adamstuen mener kjøpmann Eirik Olsen at mange nesten har fått et kunstig forhold til hvordan frukt og grønnsaker skal se ut. Bananer skal være krummet riktig, og agurkene må se ut på en bestemt måte.

MENER DET KASTES FOR MYE MAT: Sally Nossen kjøper gladelig tomater i avdelingen for «snål» frukt og grønt. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2
MENER DET KASTES FOR MYE MAT: Sally Nossen kjøper gladelig tomater i avdelingen for «snål» frukt og grønt. Foto: Lars Barth-Heyerdahl/TV 2

– Vi tilhører en generasjon som ikke har opplevd sult og krig og tenker at dette er vår standard. Vi bør få opp øynene for at mat som ikke ser perfekt ut, er like god.

Handler gjerne «snålt»

Kunde Sally Nossen (65) er ikke vanskelig å be når hun får vite at nærbutikken har begynt å selge frukt og grønt som ser litt snodig ut.

– Jeg kjøper gjerne en krøllete agurk, sier hun, og blir begeistret når hun får se en bulkete tomat.

– Smaken er det viktigste. I Hellas er det sånn tomatene ser ut, sier hun og putter tomaten i en pose som viser at hun har handlet snåle grønnsaker.