Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange kunder tripper nå spent rundt og venter på leveringen av sin splitter nye Volvo XC90, som endelig kommer i gang i disse dager. Ventetiden har vært like lang som køen for å skaffe seg en ...

Den nye Volvoen har tydelig truffet noe i den norske folkesjela. Interessen har vært enorm helt siden de første bildene ble vist. De aller første bilene kalt "First Edition" ble formelig revet vekk, tross prisen på en million kroner, og at kundene ikke en gang hadde sett bilen og langt mindre kjørt den.

1.000 nordmenn kjøpte usett – nå er bilen endelig her

Den første på bruktbil-markedet i Norge

Bilene skulle etter planen lanseres i mars, men dette ble utsatt. De aller første kundene får som nevnt bilene sine nå i disse dager.

Like fullt har det aller første eksemplaret dukket opp på bruktbilmarkedet.
Skjønt brukt og brukt... Det er vel faktisk å tøye begrepet vel langt.

Nå har du altså muligheten til å sikre deg et eksemplar av årets store SUV-nyhet, selv om du ikke bestilte den flere måneder i forveien...

Bilen er selvfølgelig som alle andre 2. generasjon XC90 en 2016 modell. Kilometerstanden er 1.000 kilometer, så veldig mye nærmere nybil enn dette er det ikke mulig å komme.

Nyere bruktbil enn denne 2016 modellen, skal du slite med å finne. Faksimile fra finn.no
Nyere bruktbil enn denne 2016 modellen, skal du slite med å finne. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

Bilen som selges på Gjøvik rett under 1 million kroner, med minst mulig margin, er utstyrt med D5-motoren.

Det vil si en motor i Volvos helt nye motorserie – en 2-liters twin-turbo diesel som yter 225 hk. Det er nok til å sende den 2.070 kg tunge bilen fra 0-100 km/t på bare 7,8 sekunder, mens toppfarten er 220 km/t.

Girkassen er også ny og er en 8-trinns automatkasse. Selvfølgelig har den firehjulstrekk også.

Den store familie-SUV-en er utstyrt med syv gode sitteplasser.

Nå er det helt slutt for gamle XC90

Svært viktig modell for Volvo

Denne bilen, som er lakkert i en beige metallic-farge, er en Inscription-utgave, og har det aller meste av utstyr om bord for å gjøre kjøreturen både komfortabel og behagelig for både fører og passasjerer.

Volvo selv sier at dette er den viktigste modellen siden 1927, da de lanserte sin aller første bil. Det er også en helt ny bil fra innerst til ytterst. Nye motorer, ny plattform, nytt design, ny teknologi. Det finnes knapt en skrue på den nye bilen som passer på den gamle.

Selv om Volvo nå har kinesiske eiere, produseres bilen fortsatt i Gøteborg – på en helt ny produksjonslinje hvor de har satt i gang et tredje skift fior å klare å dekke opp etterspørselen.

Nå har du sjansen til være tidlig ute med nye XC90, selv om du ikke bestilte bilen i god tid. Illustrasjonsbilde.
Nå har du sjansen til være tidlig ute med nye XC90, selv om du ikke bestilte bilen i god tid. Illustrasjonsbilde.

Vi har kjørt nye Volvo XC90, les testen her