Derfor koster den mer enn en nybil 

18 år gammel – men dette er ingen vanlig familiebil.

I sin tid var dette en av de aller råeste bilene Audi hadde å by på. Under panseret sitter en særdeles sprek V8-er. Faksimile: Finn.no
I sin tid var dette en av de aller råeste bilene Audi hadde å by på. Under panseret sitter en særdeles sprek V8-er. Faksimile: Finn.no

Du skal kanskje vokte deg vel for å spandere 200.000 kroner på en 18 år gammel Audi. Men så er ikke dette akkurat noen hvilken som helst familiebil, med en sliten dieselmotor. 

Det står nemlig S6-merke både i grillen og på bakluka. Og ikke bare det. Dette er en S6 Plus. Disse ble det bare produsert 855 eksemplarer av. Du kan nok trygt gjette at antallet som fortsatt er kjørbare er sterkt redusert i dag.

Kort sagt betyr dette at vi her har å gjøre med et samlerobjekt. Som dessuten er et vanvittig råskinn!

Alle de riktige merkelappene

Bilen er lakkert i den originale S-fargen – Nogaro blå. Den har dessuten bare rullet 189.000 kilometer og har alle de riktige merkelappene som forteller om bilens opprinnelse.

Interiøret er også spesiallaget. Her er det sportsseter i skinn, supplert med knallblå alcanatara. Dette var barskt på 90-tallet, la det ikke være tvil om det.

Felgene på bilen som skal selges er ikke orignale. Her er 19" sorte felger som gjelder. Hver sin smak, men vi ville nok heller gått for noen originale i 18", om vi fikk velge.

Her finner du MASSE Audi-saker - både tester og bruktbildatabasen

Familierakett

Den virkelig perlen i denne bilen befinner seg imidlertid under panseret – i form av en helt hinsides 4,2-liters V8-er. Denne var noe helt annet enn rekkefemmeren som fantes i en "vanlig" S4 eller S6.

I Plus-utgaven byr denne voldsomme kraftpakken på 326 hk. I sin tid ganske så vilt mye krefter.

I sine glansdager forsvant denne fra stillestående til 100 km/t på svimlende raske 5,7 sekunder. 

Fordel med manuell girkasse

Bilen vi omtaler her har manuell girkasse. Det kan være en fordel. Automatgir som er såpass gamle, og har fått såpass mye juling som de gjerne gjør i en S6 Plus, kan fort trenge mye og dyrt vedlikehold. 

Dessuten var ikke automatgirkassene på 90-tallet like gode som i dag, slik at ytelsene også gjerne ble dårligere når du ikke skiftet gir selv.

Forøvrig har denne S6-en nettopp vært gjennom storservice og byttet regreim. Det følger også med full sercvicehistorikk. Det er et must på en slik klassiker.

Klikk her for å se hele annonsen

Mye utstyr

Nåværende eier har stort sett latt den stå lagret inne, og kun tatt den ut på lufteturer når været tillater det, står det i annonsen. Det kan i så fall være noe av forklaringen på den relativt beskjedne kilometerstanden. 

Av utstyr er det som nevnt sportsseter i skinn, i tillegg til takluke, cruise control, klimaanlegg og original telefon, for å nevne noe.

Les også: Unik mulighet til å få strøken Audi-versting

Høy pris

Det er klart at en slik bil ikke står høyest på "fornuftig kjøp"-lista. Det er mye som kan gå galt. Og det er mye som kan bli dyrt å fikse.

Dessuten er det ikke lite penger som forlanges for en 18 år gammel bil, med nesten 200.000 kilometer på telleren. Sammenlignet med andre S6 Plus som er lagt ut det siste året, er denne noe dyrere.

På en annen side, hvis den er så godt holdt som det står i annonsen, kan det være verdt det. Vi snakker nemlig solide saker når det kommer til drivverk. 4,2-literen er driftssikker enn den 2,2-liters turbomotoren som også gjorde nytten i de "vanlige" S-modellene.

Husk også å sjekke forsikringspris før du eventuelt legger inn et bud. Det kan være at du får deg en litt lei overraskelse.

Les også: Her er en annen Audi-legende