Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2015 blir det beste året noensinne for de som er ute etter stor og eksklusiv SUV. Her er det mange og store nyheter på gang. En av dem er Volvo XC90 som akkurat har kommet til Norge, her venter 1000 kunder som har forhåndsbestilt usett, på bilene sine.

Volvoen kommer til å bli den suverene vinneren i segmentet i år, men den blir absolutt ikke uten konkurrenter.

Den argeste blir etter alt å dømme bilen vi akkurat nå tester i de sveitsiske alpene. Audi Q7 kommer i sin andre generasjon, og er en bil det knytter seg store forventninger til.

500 eksemplarer årlig

Her har Audi tatt seg god tid. Første generasjon kom nemlig tilbake i 2006, den har altså vært med oss i ni år. Det er svært lenge for en bilmodell.

Det norske salget har da også båret preg av det. Til sammen er det solgt rundt 550 nye Q7 i Norge, de aller fleste av dem før en avgiftsomlegging i 2008.

Da sier det veldig mye om ambisjonene at den norske Audi-importøren har som uttalt målsetning å selge 500 eksemplarer av den nye – årlig.

Nå skal norsk politi kjøre luksus-SUV

Slanket bort et piano

Bestanden av Q7 på norske veier er adskillig større enn nybilsalget skulle tilsi. Her har det nemlig vært en betydelig bruktimport, også de senere årene.

Når det nå er klart for en ny Q7, snakker vi virkelig ny modell. Bilen har blitt noen millimeter kortere og smalere og ikke minst: Den har blitt inntil 325 kilo lettere.

Det sier sitt om at lav vekt ikke akkurat var prioritert da forrige utgave ble utviklet. 325 kilo er omtrent som et stort piano, det er altså ikke småtterier Audi-ingeniørene har klart å slanke bort.

Mindre politisk korrekt enn dette blir det ikke

Lettbeint og kvikk

Resultatet kutter både forbruk og utslipp, og det bør også være gode nyheter for kjøreegenskapene.

Første Q7 var en svært komfortabel landeveiscruiser, men noen spesielt inspirerende bil å kjøre, var den ikke. Der la størrelse og ikke minst vekt klare begrensninger.

På dette området har det virkelig skjedd ting med nykommeren. Vi har testet den både på motorvei og på svingete alpeveier i Sveits. Og Q7 imponerer stort. I forhold til bilstørrelsen er den imponerende lettbeint og kvikk. Styringen er presis, samtidig som den er akkurat passe tung. Den er rett og slett morsom å kjøre på svingete og smale veier, samtidig som egenskapene på motorvei innbyr til virkelig lange turer. 

Slik ser det ut inne i nye Q7. Moderne og samtidig ganske rent dashborddesign.
Slik ser det ut inne i nye Q7. Moderne og samtidig ganske rent dashborddesign.

Ruvende design

Det har også skjedd mye på design. Linjene har blitt smekrere og mer sporty. Særlig fronten er vellykket, med skarpe sporty linjer. Fra siden lar det seg ikke skjule at dette er en diger bil. Den ser mer elegant ut i virkeligheten enn på bilder. Fortsatt ganske ruvende, men ikke vulgært stor som enkelte konkurrenter kan beskyldes for å være.

Til Norge kommer Q7 først med to motoralternativer. En 3-liters diesel på 272 hester, og en 3-liters bensinmotor på 333 hester.

Brukt SUV: Dette er de beste

Starter på 835.000,-

Dieselutgaven starter på 939.000 kroner som femseter, med sju seter er prisen 969.900 kroner. Bensin er dyrere. Her er startpris med fem seter 1.078.000 kroner. Vil du ha den som sjuseter, øker prisen til 1.112.200 kroner.

Disse modellene er på plass i Norge i juni. Første kvartal 2016 er det så klart for to spennende utgaver.

3,0 TDI med 211 hestekrefter blir innstegsmodellen, prisen er estimert til 835.000 kroner som femseter. Ladbar hybrid er en av de store trendene i bilbransjen akkurat nå. Hos Audi heter dette e-tron, og importøren anslår her en startpris på mellom 950.000 og én million kroner. Her vil kombinasjonen diesel- og elektrisk motor til sammen by på 373 hestekrefter.

Digert bagasjerom

Selv om den har krympet litt, er Q7 fortsatt en høyst voksen bil med lengde på over fem meter. Det har også skjedd ting med plassutnyttelsen siden første generasjon.

Audi skryter selv av at det er mulig å få inn seks barneseter. De to bakerste setene er fortsatt klart best for barn. I forhold til bilstørrelsen hadde vi forventet litt bedre plassforhold helt bakerst. Sitteputa er såpass lav, at det er vanskelig å finne en noenlunde komfortabel sittestilling. Disse to setene er helt klart best for barn. 

Bagasjerommet svelger unna 890 liter i utgaven med fem seter. Sjuseter (med de to bakerste setene nedfelt, det skjer elektrisk) tar 770 liter. Med alle setene i bruk, er bagasjerommet på 295 liter. Andre seterad er naturligvis justerbar i lengden, det er viktig for å kunne utnytte plassen best mulig.

Ja, sju seter kan være en veldig smart investering

Blir fort dyrt

Nye Q7 kommer med åtte-trinns Tiptronic automatgir som standard. Standard er også Audis quattro-firehjulstrekksystem.

Pakken med standardutstyr er omfattende og inneholder blant annet delskinn-seter som er elektrisk justerbare (foran), xenon plus med LED-kjørelys og LED baklys, elektrisk bakluke, nødbrems og 7-tommers fargeskjerm – for å nevne noe.

I tillegg kommer veldig mye ekstrautstyr, noe av det er nok en smart investering med tanke på annenhåndsverdien. Det er nok derfor lurt å ta høyde for at bilen i praksis blir en god del dyrere enn startprisene skulle tilsi.

Tøff konkurrent får rett og slett terningkast 6!

Audi Q7 har krympet litt både i lengde og bredde, og blitt inntil 325 kilo lettere enn første generasjon. Det merkes godt på kjøreegenskapene!
Audi Q7 har krympet litt både i lengde og bredde, og blitt inntil 325 kilo lettere enn første generasjon. Det merkes godt på kjøreegenskapene!

De har bestemt seg: - Nå skal vi kjøpe drømme-familiebilen!