Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

7.344 norske bileiere har besvart over 120 spørsmål i årets utgave av Autoindex. Dette er den mest omfattende eiertilfredsundersøkelsen i Norge. Den omfatter biler registrert i perioden 2008-2014, totalt 23 bilmerker. 

Et av temaene er hva slags problemer bileierne har hatt med bilene sine. Svarene på det er både mange og varierte.

Knirking

Norske bileiere som har deltatt i undersøkelsen, svarer at knirkelyder i coupeen er det de har mest problemer med.

Dette er nok noe mange oss kjenner seg igjen i. Det er få ting som er så irriterende og frustrerende som at det kommer uforklarlige lyder i bilen som ikke skal være der.

15,4 prosent har svart at de har problemer med dette.

Les også: Beste bruktbil: Denne har minst feil og problemer

Urealistiske forbrukstall

Ikke så langt bak kommer et annet problem som vi er rimelig sikre på at mange kjenner seg igjen i: Forbruk.

Her bidrar nok bransjens testmetoder til å skape urealistiske forventninger om hva som er "riktig" forbruk på bilen.

– Det som er oppgitt fra produsenten som snittforbruk, er ofte umulig å gjenskape. Det skal dessuten bli spennende å se utviklingen på dette området framover. Forbruk, eller rekkevidde om du vil, blir jo bare mer og mer aktuelt, ettersom andelen av elbiler, hybrider og ladbare hybrider øker sterkt, sier Brooms bilekspert, Benny Christensen.

14,8 prosent har oppgitt forbruket som et problem.

Les også: Dette er de 20 bilmodellene med flest feil

Elektronikk og instrumenter

Siste punkt på Topp 3-lista, er instrumenter og kontroller. Her handler nok mye om elektroniske feil, som fører til at visningen blir dårlig eller fraværende.

Og som et relatert problem, kan vi ta med at det neste problemet på lista handler om elektronikk.

– I moderne biler er det etter hvert utrolig mye elektronikk og teknikk som potensielt kan feile. Undersøkelsene i årene som kommer vil si mye om hvor god varighet dette har, mener Benny.

Les også: Dette er bilene med mest motorproblemer

Sikkerhet

Videre handler det om lys, bremser, dekk og felger. 

– Lysproblemer dreier seg nok mest om at en pære eller to er gåen, eller at det er brudd i ledningsnettet. Men her også er det rivende utviklingen om dagen – med mye komplisert mekanikk og elektronikk. Det er jo supert når alt fungerer, så får vi se hvordan det holder over tid, sier Broom-Benny.

Han er forøvrig litt bekymret over at så mange som 17 prosent har problemer med bremser eller dekk og felg.

– Dette handler om sikkerhet. Bremser skal fungere optimalt hele tiden, og det er også svært viktig at bilen har gode dekk. Det er tross alt de som sørger for å holde bilen på veien, og stopper deg om noe kommer i veien.

Rust langt nede

Topp 10 problemer med norske biler

  1. Knirkelyder i coupeen
  2. Drivstoff-forbruk
  3. Instrumenter og kontroller
  4. Elektronikk
  5. Lys
  6. Bremser
  7. Dekk og felger
  8. Høyttalere til stereoanlegget
  9. Vibrering under kjøring
  10. Rust

Kilde: Autoindex 2015

Det er imidlertid gledelig at rust bare såvidt sniker seg inn på Topp 10-listen. Kun 4,9 prosent sier at dette er et problem.

– Her er vi jo litt i en særstilling i Norge, fordi vi har så mye salting av veiene. Men at ikke flere sier at dette er et problem, tilsier at det jobbes godt med å hindre rusten på nyere biler. Både fra kundene og bilprodusentene, mener Benny.

Se hele Topp 10-listen i faktaboksen.

Hva har du hatt mest problemer med på bilen din? Bruk kommentarfeltet under:

Les også: Topp 10: SUV med minst feil og problemer