SVINDLET: Christian Brosstad (innfelt) fikk en kvittering som viste at brukeren hans på Uber var belastet for en svært lang drosjetur på andre siden av Atlanterhavet. Foto: Privat/skjermdump
SVINDLET: Christian Brosstad (innfelt) fikk en kvittering som viste at brukeren hans på Uber var belastet for en svært lang drosjetur på andre siden av Atlanterhavet. Foto: Privat/skjermdump

Mens Christian sov i Oslo, forsvant tusenlappene i Uber-drosje i Bronx

Da det begynte å tikke inn SMSer om at en «bil var på vei», fattet oslomannen mistanke.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I november i fjor ble den omstridte smarttelefon-appen Uber lansert i Norge. Konseptet skal være enkelt og trygt: Privatsjåfører og reisende settes i kontakt med hverandre til en, stort sett, lavere pris enn det de vanlige taxiselskapene kan tilby.

Christian Brosstad fra Oslo reiser mye og registrerte seg raskt som bruker av appen. På sin egen blogg hyllet han Uber etter en vellykket tur der han benyttet tjenesten i San Francisco. 

«Uber føles nesten magisk», skrev Brosstad om tjenesten, som i Norge fremdeles undersøkes som mulig lovstridig.

Overraskelsen var derfor stor da det en dag i begynnelsen av mai begynte å komme uforståelige tekstmeldinger om en bilbestilling i USA, mens Christian oppholdt seg i Oslo.

– Det tikket inn flere smser om at «bilen var på vei», forklarer Brosstad i sin nye bloggpost der han forteller om det som trolig var utspekulert svindel utført av en eller flere personer i New York.

LANG TUR: Kvitteringen for svindelturen i New York viser at vedkommende som har brukt Christian Brosstads Uber-konto har tatt seg god tid og kjørte de samme veiene flere ganger i løpet av den 3 timer og 40 minutter lange kjøreturen.
LANG TUR: Kvitteringen for svindelturen i New York viser at vedkommende som har brukt Christian Brosstads Uber-konto har tatt seg god tid og kjørte de samme veiene flere ganger i løpet av den 3 timer og 40 minutter lange kjøreturen.

Brosstad hadde naturlig nok ikke bestilt bil på andre siden av Atlanterhavet, og slo seg til ro med at meldingene trolig skyldtes en feil i Ubers datasystemer. Men så, morgenen etter, kom det en kvitteringen fra Uber på epost:

Christian skal ifølge kvitteringen, mens han sov i Oslo, ha blitt kjørt rundt i bydelen Bronx i New York i en Uber-bil. Reisen han ble belastet for varte i nesten fire timer og kostet ham 439 amerikanske dollar, eller mer enn 3300 norske kroner.

Brosstad satte umiddelbart i gang med å forsøke å kontakte Uber, men først da han twitret om hendelsen, fikk han svar og etterhvert også refundert beløpet.

Til TV 2 beklager Uber at det tok så lang tid, men de forsikrer at de tar Brosstads sak på alvor.

FIKK SVAR ETTER TWITTERMELDING: Uber brukte ett døgn på å svare, men refunderte beløpet umiddelbart da de skjønte at det hadde skjedd svindel.
FIKK SVAR ETTER TWITTERMELDING: Uber brukte ett døgn på å svare, men refunderte beløpet umiddelbart da de skjønte at det hadde skjedd svindel.

– Det har blitt begått en kriminell handling, og vi tar dette svært alvorlig, sier Harry Porter, kommunikasjonssjef for Uber i Storbritannia og Norden, til TV 2.

Ifølge selskapets viser undersøkelser de selv har gjort at Uber ikke har blitt hacket.

Skal øke sikkerheten

Porter sier brukernavn og passord på et eller annet vis må ha kommet andre i hende, eventuelt at brukernavn og/eller passord har vært for enkelt.

– Vi ser fremdeles på dette, men det har ikke vært noe sikkerhetsbrudd hos Uber, hevder Porter.

Likevel erkjenner Uber-toppen at sikkerhetsrutinene kan bli bedre og at selskapet jobber med en løsning for å unngå hendelser som den Brosstad ble utsatt for.

– Vi jobber med å finne en måte der brukeren får SMS- eller epostvarsel dersom noen andre forsøker å logge seg på eller endre passord. Vi håper vi får denne løsningen ut ganske snart, sier Porter.

Brosstad er ikke helt fornøyd med Ubers forklaring:

– Vi vet ennå egentlig ikke hva som har skjedd. Det blir litt for lettvint av Uber å skylde på at passord og brukernavn sånn helt plutselig har kommet på avveie eller at passordet er for enkelt. Det tror jeg ikke noe på. Vi får håpe at Uber benytter sjansen å finne ut av dette – for å bli bedre, sier Brosstad til TV 2.

Mistenker ikke sjåføren

Det er sjåføren av Uber-bilen i New York som ville fått pengene for den 3 timer og 40 minutter lange bilturen rundt i Bronx - om ikke betalingen hadde blitt stanset av Uber.

Ifølge Porter skal selskapet ta kontakt med ham, men de mistenker ikke sjåføren for å stå bak svindelen.

– Vi forsøker å informere sjåførene våre om at de må være obs på all mistenkelig aktivitet, men det er jo opp til kunden hvor de vil reise. 

– Denne bilen har kjørt rundt og rundt den samme ruten. Er det ikke mistenkelig?

– Ikke nødvendigvis. Mange bruker Uber som sin privatsjåfør og vi har flere som dermed vil komme til å reise rundt hele dagen, sier Porter.

Til tross for at oslomannen Brosstad er skuffet over Uber, holder han fortsatt fast på at han ønsker konseptet velkommen til Norge.

– Jeg liker Uber og appen er nydelig. Problemet er at når du trenger hjelp, så opplever vi at vi ikke blir tatt helt på alvor. Det er ingen å snakke med, kun et svart e-posthull. Uber oppgir ikke telefonnummer, og det føles nesten som flaks om de tar tak i problemet eller ikke. Uansett, det er flott at de nå ordner opp, sier han til TV 2.

– Skal du bruke appen igjen?

– Ja, det skal jeg, svarer Brosstad resolutt.

Les hele historien om svindelturen i New York på Brosstads egen blogg.