Broom-Benny har allerede kjørt nye XC90 på den internasjonale lanseringen av bilen. Nå har han også testet den her hjemme.
Broom-Benny har allerede kjørt nye XC90 på den internasjonale lanseringen av bilen. Nå har han også testet den her hjemme.

1000 nordmenn har kjøpt usett – nå er bilen endelig her

– De har grunn til å glede seg!

En av årets største bilnyheter er nå endelig her på norske skilter. Vi snakker om splitter nye XC90, som har fått en mottagelse her hjemme Volvo bare kunne drømt om.

Før bilen i det hele tatt kom ut til forhandlerne, hadde de solgt 1000 eksemplarer. Og det begynner å bli en stund siden Volvo Norge hadde forhåndssolgt XC90 for én milliard kroner.

Interessen for bilen har vært enorm. Og det stopper neppe nå. Denne uken går demobilene ut til forhandlerne, samtidig som de første kundene får bilene sine.

Volvos framtid

Brooms bilekspert Benny Christensen har allerede kjørt bilen på den internasjonale lanseringen. Nå er han en av de aller første som har fått prøve XC90 på norske skilter. Og han mener de tusen som allerede har bestilt, har all grunn til å glede seg.

Også interiøret er helt nytt i Volvo-sammenheng, mye av dette vil vi få se igjen i andre nye modeller fra merket.
Også interiøret er helt nytt i Volvo-sammenheng, mye av dette vil vi få se igjen i andre nye modeller fra merket.

– Ja, dette har blitt en veldig bra bil. Det er også en bil det var veldig mye spenning rundt i utgangspunktet. XC90 er på mange måter Volvos framtid. Det er den første bilmodellen de har utviklet helt på egenhånd, etter at de ble solgt fra Ford til kinesiske Geely. Derfor er det også en uhyre viktig bil for svenskene. De har selv vært veldig åpne på at de ikke har råd til å bomme med XC90. Men så langt tyder heller ingen ting på at det har gjort det, sier Benny.

Ny modell, vips ble den 150.000 kroner rimeligere

Ikke så prangende

– Hva tror du denne suksessen skyldes?

– Det er nok flere ting. Volvo har jo generelt god standing i Norge, det er mange trofaste Volvo-kjøpere der ute. Flere tusen har eid XC90 tidligere, men kanskje kjørt et annet merke de siste årene. Det er jo ikke til å legge skjul på at første generasjon XC90 ble veldig gammel mot slutten. Mange har nok ikke sett på den som et reelt alternativ. Men med den nye blir det noe annet.

– Dessuten tror jeg nok også at Volvo klinger bedre for mange i denne klassen, enn merker som BMW, Mercedes og Audi. Det blir litt mer diskret, ikke så prangende. Vi nordmenn er jo gjerne et litt nøkternt folkeslag. Og så skal vi ikke legge skjul på at Volvo har vært flinke med å bygge interesse for denne bilen. De har dryppet informasjon i mange etapper. Vist fram og fortalt – og på den måten bygget opp store forventninger, mener Benny.

Under halv pris i Sverige, sjekk forskjellen her:

Premiumfølelse

– Og de blir innfridd?

– Ja, jeg mener absolutt det. XC90 framstår som en veldig gjennomført bil. Det starter på designet, som jeg synes er både tøffere og lekrere i virkeligheten enn på bilder. Den ser stor og ruvende ut, uten å bli vulgær.

– På komfort og kjøreegenskaper er Volvo minst på høyde med de beste konkurrentene. De tilbyr veldig mye utstyr, og bilen gir premiumfølelse, tvers gjennom. I tillegg er prisene ikke avskrekkende. Når hele modellrekken er på plass, starter rimeligste versjon på 725.000 kroner. Det blir fort mer før bilen er "ferdig" utstyrt, men for rundt 800.000 kroner har man en veldig fin XC90. Mye penger, men sammenlignet med konkurrentene er det slett ikke ille, avslutter Benny.

Hekken er kanskje hakket mer ordinær enn fronten, men heller ikke her har Volvo gjort noen forsøk på å skjule at dette er en stor bil.
Hekken er kanskje hakket mer ordinær enn fronten, men heller ikke her har Volvo gjort noen forsøk på å skjule at dette er en stor bil.

Her kan du lese testen: Rett og slett terningkast 6!

En Volvo kommer tilbake, i alle fall i navnet