Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mens vi andre feirer 17. mai med ungemas om is og pølser, skrålende russ og korpsmusikk i alle kriker og kroker, har Brooms redaksjonssjef en ganske annen feiring av nasjonaldagen. Igjen.

Og selv om Vegard er behørig pyntet for anledningen, er det ikke tog, pølser og is som står på planen hans i dag. Han har nemlig, for andre gang på tre år, sikret seg en helt spesiell testbil til 17. mai. Forrige gang var det BMW M5, denne gangen er det lillebroren, som er enda hvassere, nemlig M4 det gjelder.

Avbrekk fra iskøen

Vi tar en telefon for å høre hvordan dagen går.

– Ring, ring...

– Hallo, Knut. Jasså, du klarte å snike deg bort fra kaoset en liten stund, for å slå av en prat.

– Ja, jeg skal ikke legge skjul på at det var helt greit å få tre tilbake et øyeblikk. Iskøen er bare sånn passende sjarmerende i lengden. Men du, nå lurer jeg på hvordan det går på din kant. Du har fått på deg bunaden, ser jeg?

– Jepp, denne bilen fortjener virkelig at jeg pynter meg. For et råskinn. Jeg har jo kjørt den på bane tidligere. Og faktisk skulle jeg teste den i høst, men da var det så mye regn at det ikke var noe poeng. Nå, derimot, er asfalten er sort, tørr og innbydende – og M4en bare verker etter å få utfolde seg.

Interiøret er også stilrent og sportslig. Sportssetene holder sjåføren på plass – også når det går unna i svingene.
Interiøret er også stilrent og sportslig. Sportssetene holder sjåføren på plass – også når det går unna i svingene.

Les også: Han feirer 17. mai med 560 hestekrefter

Mamma stiller opp

– Men rekker du å få kjørt noe særlig da – du har jo en 7-åring som vel skal ha litt oppmerksomhet på en slik dag? Og såvidt jeg vet er han sånn passe glad i is, han også ...

– Joda, har fått vært med Eirik også. Men akkurat som sist, har jeg fått ordnet meg en god deal. Kona har vakt og jobber. Men moren min er på plass for å avlaste med barnepass. Og det er jo helt perfekt timing. Hvis han får velge mellom meg og henne, vinner hun hver gang uansett, he, he ...

– Du får liksom ordnet det til. Så hva er førsteinntrykket av bilen så langt, da?

– Den er nesten altfor rå for vanlige veier. Det går så sinnsykt! På et blunk er du oppe i hastigheter som kan koste deg skjorta. Den har ikke all verdens effektøkning fra forrige generasjon. Bare 11 usle hestekrefter – fra 420 til 431. Men likevel er den vesentlig raskere. 0-100 km/t tar bare 4,2 sekunder. Og lydbildet er helt rått. Det er ikke V8-er i denne riktignok, slik i forrige generasjon M3. Men likevel en deilig mekanisk, og litt syntetisk, symfoni. Overgår alt av korpsmusikk. Lett!

M4 heter det nå. M3-navnet tilhører nemlig sedanen.
M4 heter det nå. M3-navnet tilhører nemlig sedanen.

Les også: Møtet med en helt som nesten går galt

Vinkes og hoies

– BMW har valgt å beholde bakhjulstrekk på denne. Hvordan fungerer det med så mye krefter?

– Helt ypperlig. Den er leken på en trygg måte så lenge du har på alt av elektroniske hjelpemidler. Men herre, du skal holde på hatten om du velger sportsinstillingen som delvis slår av antispinnsystemet. Da er den virkelig en håndfull. Det er nok først og fremst egnet til banekjøring, og utnyttes best av profesjonelle sjåfører. 

– Får den oppmerksomhet da?

– Om den gjør?! Det skal jeg love deg. Selv om den er litt anonym i grå metallic, så både vinkes, tutes og hoies det fra bilentusiaster i alle aldre. Dette er en bil mange nikker anerkjennende til.

Noen spør hvorfor den nå heter M4, og ikke M3. Og forklaringen, nemlig at BMW har valgt å gjøre sedanen til 3-serie og coupeen til 4-serie, blir ikke alltid like godt mottatt. Det tradisjonelle M3-navnet er jo nå borte fra coupe-modellen, og hører til sedanen i stedet.

Les også: Dette kaller vi heftig stasjonsvogn

Stiv pris, men ...

– Hva koster herligheten da?

– Den har jo faktisk gått ned over 250.000 kroner i pris, sammenlignet med forrige generasjon. Så faktisk er prislappen nå på "bare" 1,2 millioner kroner med automatgir. Velger du manuell slipper du unna med 20.000 kroner mindre. Jeg tror nok de fleste vil trives best med den aldeles nydelige DKG-girkassen. Under full akselerasjon, er det som om noen banker til deg bakfra ved hvert girskift. Jeg skjønner at det ikke akkurat høres deilig ut – men det er det! Jeg lover! 

– He, he, jada, jada, vi tror deg så gjerne. Men du, neste år synes jeg jammen det er noen andre sin tur å prøve den alternative 17. mai-feiringen din ...

– Javel? Synes det fungerer helt fint slik det er nå, jeg. Vi får ta en runde på kammerset til uka. Akkurat nå har jeg ikke tenkt å ofre noe annet enn denne bilen en tanke. Hils kaoset fra meg! 

Vi kommer tilbake med fyldigere test av bilen når Vegard har fått kjøre fra seg. Hvis han får kjøre fra seg ...

Les også: Så billig får du grom BMW på bruktmarkedet