Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva er dette?

Subaru har egentlig fått lite kred for at de i sin tid startet en helt ny trend. Tilbake i 1993 laget de nemlig en litt høyreist stasjonsvogn, med litt ekstra offroad-styling og firehjulsdrift. Outback var navnet.

Den inspirerte både Audi (Allroad) og Volvo (Cross Country) til å komme med lignende modeller.

Men Subaru var altså først ute av disse – og de er dessuten i besittelse av et av de beste 4x4-systemene i bransjen. 

Nå har Outback kommet i en helt ny generasjon, den femte i rekken. Og vi har kjørt den på norske veier. Bli med på test!

Les også: Dette er det viktigste når vi skal kjøpe bil

Hekken er ikke fullt så vellyket som resten av bilen. Men desginet har utvilsomt fått et stort løft med femte generasjon Outback.
Hekken er ikke fullt så vellyket som resten av bilen. Men desginet har utvilsomt fått et stort løft med femte generasjon Outback.

Hvordan er den å kjøre?

Med 20 cm bakkeklaring er det naturlig nok ingen sportsbil. I stedet sitter du høyt, har god oversikt – og kan trygt anta at du mestrer både glatt underlag og vanskelige skogsveier.

Outback lever nemlig opp til navnet. Den lar seg slett ikke skremme av kjøring i terrenget.

Setene er gode, men uten regulerbar lårstøtte. Vi kunne også gjerne hatt enda litt mer sidestøtte. Men dette er ikke et stort problem.

Det er ingen tvil om at den nye modellen har bedre opplevd kvalitet enn forgjengeren. Det er ikke noe som knirker eller knaker. Og alt sitter som det skal.

Les også: Pris i Norge: 879.000 Pris i Sverige: 342.000 

Hvordan er plassen?

Innvendig tar Outback et stort steg nærmere premium-bilene. Men infotainmentsystemet mangler en del på å være like intuitivt som hos de beste.
Innvendig tar Outback et stort steg nærmere premium-bilene. Men infotainmentsystemet mangler en del på å være like intuitivt som hos de beste.

Her får vi en skikkelig overraskelse. Ikke at vi forventet at bilen skulle være liten. Men at bakseteplassen var så god, hadde vi ikke helt sett for oss. Her er det nemlig rene limousine-boltringsplassen. Fire voksne kan virkelig dra på langtur, uten å bekymre seg for sittekomforten.

Forøvrig er bagasjerommet på 512 liter. Ikke verst det heller, selv om det ikke er størst i klassen. Det er også rette flater og kanter, slik at du får utnyttet det til det fulle.

For øvrig er det bra med oppbevaringsplass foran, til flasker, lommebok og annet som skal legges på plass under turen.

Det er ikke alltid like lett å se  hva som står på infotainment-skjermen.
Det er ikke alltid like lett å se  hva som står på infotainment-skjermen.

Finest utenpå eller inni?

Outback har fått et skikkelig løft i generasjon fem. Blant annet når det kommer til design og opplevd kvalitet.

Eksteriøret er langt mer tiltalende enn det var tidligere. En ting er proporsjonene, som gjør at den blir mindre klumpete, og mer elegant. En annen ting er den nye fronten, som helt klart har hatt godt av ny grill og nye lykter. Både profilen og fronten er vellykket.

Rett bakfra får vi litt følelsen av å være tilbake til gamle takter. Men det ødelegger ikke totalinntrykket.

Innvendig er det faktisk tatt enda større steg videre. Mens det ytre vitner om en røff bil som er klar for harde tak, er interiøret mye mer rettet mot luksus og premium. Skinn, bedre materialkvalitet og lavt støynivå bidrar til det.

Infotainmentsystemet består imidlertid hovedsaklig av en touchskjerm som både er litt tungvint å bruke, og som kan være helt uleselig når sola treffer den. Og det siste skjer dessverre ganske ofte, fordi selve skjermen er vinklet oppover og er helt blank.

I baksetet er det rett og slett et lite hav av plass.
I baksetet er det rett og slett et lite hav av plass.

Vi liker best eksteriøret.

Les også: Se - nå er den nye hyttefavoritten på plass i Norge

Bagasjerommet er på 512 liter.
Bagasjerommet er på 512 liter.

 

Les også: Subaru Outback: Helt ny - og mye bil for pengene

Går den bra?

Vår testbil har 2-liters dieselmotor. Den byr på 150 hk, og bilen kjennes pigg og fin, takket være det gode dreiemomentet på 350 nm. 

Vi blir dessuten positivt overrasket over CVT-girkassen, som oppfører seg mer eller mindre som en vanlig automatgirkasse. Men girhendlene på rattet har ingen praktisk funksjon på denne bilen.

0-100 km/t er gjort på 10,2 sek. Ikke veldig raskt, men i daglig bruk føles bilen piggere ut enn den er på papiret. I alle fall med dieselmotoren.

Forbruket er på 0,61 l/mil, noe som må sies å være godkjent for en såpass stor bil.

Les også: Audi eller Subaru - hva skal jeg velge?

Hva er konklusjonen?

Subaru Outback er blitt en bil som ikke bare stikker til skogs eller over vinterfjellet uten at du trenger å bekymre deg for å bli sittende fast – nå gjør den det med stil.

Det som gjør den ekstra aktuell, er den lave prisen. For like over 500.000 kroner får du toppmodellen – og da er det ikke mye du vil savne. Blant annet har den nå radarbasert cruisekontroll, som selv passer på å avpasse farten etter bilen foran.

Outback trives, som navnet indikerer, utenfor allfarvei.
Outback trives, som navnet indikerer, utenfor allfarvei.

Pluss: Rå framkommelighet, mye utstyr og rimelig pris
Minus: Ikke sportslig og mangler litt brukervennlighet på infotainmentsystemet

Les også: En av de morsomste bruktbilene du kan kjøpe