Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volkswagen var ikke veldig tidlig ute med kompakt flerbruksbil da de lanserte sin Touran tilbake i 2003. Men de tok igjen for det med svært gode salgstall, særlig i starten.

Første Touran var basert på femte generasjon VW Golf. I 2010 ble den oppgradert til plattformen fra sjette generasjon Golf, med designendringer som var såpass forsiktige at mange nok ikke fikk med seg at det var snakk om ny modell. 

Felle ned setene

Nå er helt ny Touran på gang og som det skal være i denne klassen: VW lover både mye plass og mange smarte løsninger.

Her skal det være ikke mindre enn 47 forskjellige oppbevaringsrom. Utfordringen blir da neppe å finne et sted til solbriller, kaffekopper og mobil – men kanskje snarere å huske hvor du egentlig puttet de ulike tingene?

Touran har også fått en seteløsning der samtlige bakseter kan felles ned i gulvet. De tre midterste baksetene kan skyves 20 centimeter i lengderetningen. Det er viktig for å kunne utnytte plassen best mulig. Sju seter er nå standard. Bagasjerommet tar inntil 1040 liter. 

Designet har blitt helt nytt, men er fortsatt av det funksjonelle slaget.
Designet har blitt helt nytt, men er fortsatt av det funksjonelle slaget.

Topp 10: Stasjonsvognene med mest plass

Lavere forbruk

Til tross for mer plass og bedre sikkerhet har Touran blitt 62 kilo lettere, sammenlignet med forrige modell. Dette hjelper også på drivstofforbruket til de nye motorene.

Bilen tilbys med tre bensinmotorer (110 hk og 150 hk) og tre dieselmotorer (110 hk, 150 hk og 190 hk), motorene er nå opp til 19 prosent mer drivstofføkonomiske. Alle motorene har stopp/start system, som gjør at motoren skrur seg av i for eksempel lyskryss.

Et helt nytt infotainmentsystem er også på plass. Dette inkluderer berøringsskjermer fra 6,5 til 8 tommer og mulighet til oppkobling med smarttelefon gjennom App-Connect og Volkswagens MirrorLink og Apples CarPlay, eller Googles Android Auto.

DAB+ og fem forskjellige radio- og navigasjonssystemer er tilgjengelig.

Anettes Touran kunne blitt et bruktbilmareritt

Til Norge i oktober

Av sikkerhetssystemer har bilen automatisk post-kollisjonsbremser, adaptiv cruisekontroll, City nødbrems funksjon, køkjøringsassistent, Pre-Crash proaktiv kollisjonsbeskyttelse, side-assistent med varsel for bakenforliggende trafikk, adaptiv fartsholder med autobrems og tilhengerassistent.

Noen av høydepunktene i Businessline-versjonen er Front Assist, multifunksjonsratt, tresoners Climatronic klimaanlegg, mørke ruter, komfortseter og 17" Stockholm felger. Highline har i tillegg adaptiv cruisekontroll, parkeringssensorer foran og bak, LED-hovedlys med nær- og fjernlys, blanke rails og sidelister rundt vinduer.

Nye Touran kommer på norske veier i oktober.

Touran hadde en skikkelig kranglete storebror 

Slik ser modellutvalget ut:

 

Touran Businessline 1,2 110 HK TSI – 331.000,-
Touran Businessline 1,4 150 HK TSI 7-trinns DSG – 381.600
Touran Businessline 1,6 110 HK TDI – 347.000,-
Touran Businessline 2,0 150 HK TDI – 376.400,-
Touran Highline 1,2 110 HK TSI – 360.700,-
Touran Highline 1,4 150 HK TSI 7-trinns DSG – 411.300,-
Touran Highline 1,6 110 HK TDI – 376.600,-
Touran Highline 2,0 150 HK TDI – 406.100,-

LES OGSÅ: Disse familiene er mest fornøyd med bilen sin

De kompakte flerbruksbilene har falt mye i salg de siste årene, VW håper at helt ny modell skal få ny fart på Touran-salget.
De kompakte flerbruksbilene har falt mye i salg de siste årene, VW håper at helt ny modell skal få ny fart på Touran-salget.

Dette er bruktbilene fra helvete