Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes har tatt for seg av kundene i premiumdelen av mellomstore biler – med nye C-klasse. Men nå svarer BMW på tiltale, og gir sin 3-serie en fornyelse, eller facelift.

Skjønt utseendet er det lite nytt med. Nye lykter er riktignok på plass, litt større luftinntak også, LED-lys bak – samt små justeringer på fangeren både foran og bak.

Det er imidlertid så små visuelle endringer, at du skal være kjenner for å skille den nye fra den gamle. Heller ikke innvendig er det store grep det er snakk om.

Men det betyr ikke at faceliften er uten betydning. Det har nemlig skjedd store og viktig endringer – det er bare det at du ikke kan se dem.

Les også: Brukt BMW: Lekker stasjonsvogn som ikke koster skjorta

3-serien har fortsatt en av de sinteste frontene i bilverden. Nye LED-lys gjør uttrykket enda mer aggressivt enn tidligere.
3-serien har fortsatt en av de sinteste frontene i bilverden. Nye LED-lys gjør uttrykket enda mer aggressivt enn tidligere.

Skal sette ned standard

Mest har det skjedd under panseret. Og den viktigste og mest gledelig nyheten, sett med norske øyne, er at 3-serien også skal bli ladbar.

Der har Mercedes C-klasse fått regjere alene en liten stund. 

BMWs ladbare hybrid får betegnelsen 330e, og kombinerer en elmotor med en bensinmotor. Og BMW lover ubeskjedent at den skal sette en ny standard.

Innvendig er det også gjort forsiktige endringer. Litt flere valgmuligheter når det kommer til farger og utstyr er det som er nytt
Innvendig er det også gjort forsiktige endringer. Litt flere valgmuligheter når det kommer til farger og utstyr er det som er nytt

252 hk

Co2-utslippet på denne bilen blir 49 g/km – mens forbruket kun er på 0,21 l/mil. Det i seg selv er jo lave tall, men når du i tillegg tar med at bilen har hele 252 hk og gjør 0-100 km/t på bare 6,3 sekunder, blir det naturligvis enda mer imponerende.

BMW oppgir at den elektriske rekkevidden på 330e blir 35 kilomter. Det mener de er nok til at folk flest i praksis skal slippe å bruke drivstoff i det hele tatt. 

Baklys med LED er nå standard.
Baklys med LED er nå standard.

Les også: 3-serie: Drømmebilen for den kjøreglade familien

Gunstig pris

Det som blir spennende nå, er naturligvis å se hva denne modellen vil koste.

Hovedkonkurrenten, C-klasse hybrid, er altså på plass allerede og er svært gunstig priset. Det vil si at du får 279 hk, 0-100 km/t på bare 5,9 sekunder og en elektrisk rekkevidde på 31 km - for bare 479.000 kroner.

Facelift BMW 3-serie 

Bensinmotorer:

Motor - Effekt - 0-100 km/ - Forbruk

  • 318i: 1,5 liter - 136 hk - 8,9 sek. - 0,51 l/mil
  • 320i: 2 liter - 184 hk - 7,2 sek. - 0,55 l/mil
  • 330i: 2-liter - 252 hk - 5,9 sek. - 0,61 l/mil
  • 340i: 3-liter - 326 hk - 5,2 sek. - 0,74 l/mil

Dieselmotorer:

Motor - Effekt - 0-100 km/ - Forbruk

  • 316d: 2-liter - 116 hk - 10,7 sek. - 0,39 l/mil
  • 318d: 2-liter - 150 hk - 8,6 sek. - 0,40 l/mil
  • 320d: 2-liter - 190 hk - 7,3 sek. - 0,40 l/mil
  • 325d: 2-liter - 218 hk - 6,8 sek. - 0,49 l/mil
  • 335d xdrive: 3-liter - 313 hk - 4,8 sek. - 0,54 l/mil

Det vil i praksis si at 330e, om den skal være en reell konkurrent, i alle fall ikke bør legge prislappen noe særlig høyere.

Dessverre er 330e ikke den første modellen ut. Den er ventet først i starten av 2016.

Les også: Ser du hva som er spesielt med denne?

Ny toppmodell

Forøvrig er blir det fire bensinmotorer og fem dieselmotorer i 3-seriesortimentet. Blant de helt nye motoriseringene er en ny bensinspreking, nemlig 340i.

Den får en 3-liters rekkesekser som byr på 326 hk. Med denne kraftpakken på plass, fikser den 0-100 km/t på bare 5,2 sekunder.

Men selv den blir satt på plass av toppmodellen (om en ser bort ifra M3/M4) – nemlig 335 xdrive. Denne har 313 hk – og firehjulsdrift. Dermed sprinter den fra stillestående til 100 km/t på bare 4,8 sekunder. 

(Se ellers egen faktaboks vedrørende de andre motorene)

Dette kan bli en vinner på pris

Bedre å kjøre 

Og til tross for at 3-serien allerede er den ledende i dette segmentet når det kommer til kjøreegenskaper, har BMW gjort noen grep her også. Det loves enda mer direkte styring, og et understell som gjør bilen enda et hekk mer sporty i svingene. Blant annet kommer det et revidert justerbart understell.

Faceliften kommer til Norge i august - og i løpet av sommeren blir også prisene klare.

^

Les også: Neida, dette er ikke en privat jet