Nå får avisbudene nye oppgaver

Flere mediekonsern tar opp kampen med Posten.

SORTERER AVISER: Her sorterer et bud avisene. Nå skal han også levere andre ting.  Foto: Berit Keilen / Scanpix  

Modellklarert.
SORTERER AVISER: Her sorterer et bud avisene. Nå skal han også levere andre ting.  Foto: Berit Keilen / Scanpix Modellklarert.

Mediekonsernene Polaris Media, Schibsted og Amedia tar opp kampen med Posten og etablerer et landsdekkende distribusjonsnett for post.

De tre mediekonsernene går sammen i nettverket Helthjem, som betyr at avisbudene nå også skal levere magasiner, bøker og småpakker i tillegg til aviser om morgenen, skriver Adresseavisen.

– Hvis man bestiller mindre pakker som kan leveres i postkassen eller på døren, så blir vi et alternativ til Posten, som i dag er den største aktøren i dette markedet, sier Haakon Onstad i Polaris Media, som blant annet eier Adresseavisen.

Onstad er daglig leder i Adressa Distribusjon, og sier at de allerede i et år har levert blader og pakker sammen med avisen. Pakkene legges sammen med avisen, men Onstad sier svinn ikke har vært et problem.

– Det går en automatisk tekstmelding til kunden når pakken er levert, og etter det første året har vi mindre svinn enn Posten, sier han. (©NTB)

Mer innhold fra TV 2