Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Folkevognbuss, Rugbrød, hippiebrakke. Kjært barn har som kjent mange navn.

Første generasjon (Transporter T1) kom allerede i 1950 og ble fulgt opp av T2 (slik som bilen på disse bildene), i 1967.

En veldig populær bil blant for storfamilier, langhårede hippier med runde solbriller og ikke minst campingfolket, som har satt umåtelig stor pris på denne gjennom mange, mange år. Og gjør det  fortsatt. De siste årene har prisene virkelig skutt i været for pene utgaver.

Det er rett og slett en skikkelig flerbruksbil vi snakker om her. 

Hverdagshelt og legende

Men den definitivt aller mest populære utgaven var, alle mytene til tross, varebilen. Den med kun forseter og uten vinduer bakover i varerommet. 

Alle som er vokst opp på 70-tallet husker vel disse varebilene med den særegne motorlyden. Gjerne med en firmalogo på siden - enten det var det lokale Samvirkelaget, bakeriet, en rørleggerbedrift, Televerket - eller hvem de nå var som brukte dem.

Bilen er utvilsomt både en hverdagshelt og en legende. 

Mange har med årene blitt borte. I alle fall av varebilene. Gamle slitere, mette av dage etter lange dager og mange tunge tak - havnet de hos huggeren en etter en ...

Her får VW-klassikerne nytt liv

Kun 48.000 kilometer?

Personbiler og campingbiler har ofte sluppet litt lettere unna. De har tradisjonelt også vært mer attraktive å ta vare på, pusse opp og restaurere.

Den er til salgs! Faksimile fra finn.no
Den er til salgs! Faksimile fra finn.no

Det var derfor veldig hyggelig å se denne VW Transporter varebilen - som ser særdeles velholdt ut, dukke opp til salgs på finn.no forleden dag. 

Se hele annonsen og alle bildene her:

Denne bilen har også en herlig, nostalgisk fargekombinasjon. Blå med hvitt belte i vindushøyde. Akkurat dette eksemplaret er heller hverken senket eller har fått på feite uoriginale felger. Noe som igjen gir et veldig autentisk bilde av hvordan de var, den gang da ... 

Den ser jo veldig fin ut på bildene. Er den like fin i virkeligheten?

– Ja. det er den faktisk. Den har blitt pusset opp og omlakkert en gang for noen år siden. Før den kom i mitt eie. Rust finnes ikke og den her etter det jeg kan skjønne heller aldri vært sveist opp, eller skadet. Bare omlakkert. Man må vel kunne si at denne langt på vei er strøken, selv om jeg er forsiktig å bruke akkurat det uttrykket, forklarer selgeren Stian fra Bærum.

– Hva med kilometerstanden. Bare 48.000 på 46 år. Stemmer virkelig det?

– Ja. Det tror jeg at det gjør, uten at jeg kan garantere det. Jeg har hatt bilen bare i fire-fem år, men har ikke funnet noen som tyder på at dette ikke stemmer. De som kommer for å se på den må nesten se på det selv, slik at jeg ikke kommer i skade for å lure noen.

VW Transporter: Reddet - etter 49 år på et jorde

Super som campingbil for to

Stian har også sørget for å ha bilen på EU-kontroll før han la den ut til salgs. Nettopp av samme grunn - han vil ikke at noen skal kjøpe noe og bli skuffet for at bilen ikke svarer til forventingene. Den passerte rett gjennom med null feil.

– Du dette med "walk through" - hva betyr egentlig det?

– Enkelt og greit at det er passasje mellom forsetene slik at men enkelt kan gå fra førerhuset og bak til varerommet. Genialt hvis det for eksempel regner ut og man vil bruke den som campingbil. Man slipper å gå ut, for så å gå inn gjennom skyvedørene på siden.

– Jeg har forresten også montert en seng/sofa i varerommet, slik at den nå faktisk kan brukes som campingbil for to. Jeg har også satt inn et såkalt safarivindu bak, det kan åpnes for lufting, forklarer den hyggelige bæringen videre. 

Vil denne finne en ny eier i Norge,  mon tro? Foto: Privat
Vil denne finne en ny eier i Norge,  mon tro? Foto: Privat

– Fått noen henvendelser på den ennå?

– Jada, noen er det, men ikke noe som har resultert i noe konkret enda. Jeg håper bare at bilen blir i Norge. De er har jo blitt veldig, veldig populære i utlandet og prisene der er mye høyere enn i Norge. Noen av henvendelsene så langt er nettopp fra utlandet ...

VW Boble: Slik sto den i 32 år

Glad i luftkjølte boksermotorer

– Du helt til slutt - du sier at den må vike for andre prosjekter. Er jo litt spent på hva annet du har i garasjen...

–He, he... Ja. Jeg her bygget en kopi av Pelle-politibil av en -68 modell VW Boble, så har jeg en -62 modell VW Boble også. Den jeg kanskje er mest stolt av er allikevel en litt uvanlig Porsche 912.

Det er med andre ord en kar som tydeligvis har lagt sin elsk på biler luftavkjølte boksermotorer vi nå har snakket med.

Det er neppe helt feil med tanke på at det er det samme i den fine Transporteren han også skal selge.

Tro det eller ei - denne VW-en er en Porsche!

 

 

Campingutgaven her vært vanligere å ta vare på ennvarebilene.
Campingutgaven her vært vanligere å ta vare på enn varebilene.