Denne bilen selges med en advarsel

Har Frode laget årets mest velskrevne bilannonse?

Denne bilen er nok ikke for hvem som helst. Land Rover Defender krever litt av sin eier. Men gir også mye tilbake – gjerne i form av hodebry. Faksimile: Finn.no
Denne bilen er nok ikke for hvem som helst. Land Rover Defender krever litt av sin eier. Men gir også mye tilbake – gjerne i form av hodebry. Faksimile: Finn.no

Folk som kjøper Land Rover Defender er ikke som alle andre. De er i sannhet entusiaster. For dette er ikke en bil du tilfeldig ender opp med. Her er det tatt et svært bevisst valg om at dette er bilen for deg. Rett og slett fordi den IKKE er bilen for folk flest.

Hvorfor ikke? Jo, det står egentlig veldig godt forklart i annonsen til Frode i Høvik, som akkurat nå selger sin 2006-modell Defender varebil, som har rullet 98.500 kilometer.

Ingen kan påstå at han forsøker å rosemale doningen – som er priset til 260.000 kroner.

Les også: 65 år gammel - men helt ny

Hårreisende sikkerhet

Slik åpner han nemlig teksten: "Dersom du ikke er kjent med Defender – her en velment advarsel: Land Rover Defender er et upålitelig (jeg har riktignok kjørt 40.000 problemløse km med kun vanlig service) gammeldags landbruksredskap med 60 år gammel teknikk, kjøreegenskaper og komfort som en middelaldersk strekkbenk, hårreisende sikkerhet og det hele er skrudd sammen av bakfulle engelske bygdeoriginaler med to venstrehender og begrenset finmotorikk".

Det må kunne kalles rene ord for pengene. Og det stopper ikke der. Her er nemlig fortsettelsen:

"Og det bråker. Kjørestillingen er utformet av noen som aldri har sett en nordboer og i tillegg har blandet sammen ergonomi med origami. Mye av bilen er laget i aluminium, men siden den er engelsk, klarer den allikevel å ruste."

Les også: Dette kaller vi engelsk baksete-luksus

Offroad-konge

Men la oss ta for oss Defenderen et øyeblikk. For det er jo ikke bare sorgen. Ikke i det hele tatt. Vi snakker nemlig om en av de virkelige nestorene innen offroad-kjøretøy. En klassiker som i generasjoner har vist seg å være noe av det råeste du kan ratte utenfor allfarvei. 

Så lenge alt fungerer, biter den seg fast og klorer den seg fram dit ingen skulle tru at nokon kunne bu. Lett! Eller som Brooms bilekspert sier i sin bruktbilguide på Defender: Kjører du deg fast med en Defender, er det neppe bilens skyld!

Den er faktisk så seiglivet, at den fortsatt produseres, 67 år etter at den første utgaven kom. Og selv om det har vært utviklingen siden den så dagens lys første gang – er det mer oppsiktsvekkende hvor mye som IKKE har skjedd gjennom alle disse årene. 

Klikk her for å se hele annonsen

Klasseløs

Frode har imidlertid ikke glemt å få fram litt av det positive: "Defenderen er også en av få virkelig klasseløse biler. Avhengig av hvilke forbilder man har kan man fantasere om å være engelsk lord, skotsk sauebonde, elitesoldat, eventyrer eller dronningmoren (alle Defenderbrukere) når man kjører denne bilen. Den klarer å kombinere sin barske fremtoning med en røff eleganse som gjør at den til tross for sin størrelse ikke virker brautende - i motsetning til offroad".

Dessuten har den sjel. Eller som Frode sier: "Den viser en forfriskende finger i den generelle retningen av tannløse og mykvaskede eurobokser blottet for identitet."

Ser bedre ut med litt bulker og riper

Motoren på bilen vi omtaler her, er langt unna å være noen kraftpakke. Men 2,5-liters dieselen på 122 hk regnes imidlertid som en klassiker.

Frodes bil har dessuten vært uvanlig godt ivaretatt, både mekanisk, med tanke på rust (antirust hvert andre år) og utstyr. Den har heller ikke vært på noen krevende turer ut skog og fjell. Som Frode sier: "Terrengegenskapene på denne Defenderen har imidlertid vært like lite utfordret som vanntettheten på en gjennomsnittlig eiendomsmeglers dykkerur, så her er det ingen bulker fra stubber og stein. Dessverre. Defendere er som gamle oil skin jakker - de ser bedre ut med litt patina som vitner om levd liv"

Det følger også med bakseter. Disse kan monteres avgiftsfritt neste år, når bilen er 10 år gammel.

Så da er det vel bare å hoppe i det, da – og bli med i Defender-menigheten?. 

Les også: Les vår test av Land Rover Defender her