Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De har en av bilverdenens sterkeste merkevarer og er kjent for skikkelige drømmebiler, med lekkert design.

Men selv om tradisjonene er sterke og navnet kjent, er ikke alt bare rosenrødt hos Aston Martin. Som for entusiastmerker flest, har historien vært preget av mange opp- og nedturer. Siden 2007 har Aston Martin stått på egne bein, etter at eier-selskapet Ford bestemte seg for å kvitte seg med merket. Og det er ikke alltid like enkelt i en kapitalkrevende bransje.

To milliarder kroner

I praksis har det vært lite penger til å utvikle nye modeller, det gjør at Aston Martin-utvalget nå både er smalt og strengt tatt ganske gammeldags.

Men ledelsen av selskapet har jobbet intenst med få finne gode løsninger for framtiden. En samarbeidsavtale med Mercedes kan vise seg å bli gull verdt i den sammenhengen. Nå er det også blitt kjent at det har lykkes Aston Martin å få inn betydelige midler i nye investeringer.

Interiøret sladrer om at dette er en konseptbil, her blir det helt klart endringer til den skal i produksjon.
Interiøret sladrer om at dette er en konseptbil, her blir det helt klart endringer til den skal i produksjon.

Det er snakk om rundt to milliarder kroner som kjapt skal få bein å gå på.

Dette må du bare se –  og høre!

Firehjulstrekk

De pengene skal nemlig blant annet brukes til å sette konseptbilen DBX i produksjon. Det begynner å bli noen år siden vi først så den som en konseptbil. Aston Martin har jobbet med prosjektet siden da, men har manglet midlene som skulle til for å gå videre til produksjonsklar bil.

Nå er altså det økonomiske på plass, og målsetningen er at DBX virkelig skal bredde modellutvalget og gi en kraftig økning av Aston Martin-salget.

Bilen har blitt betegnet som en mellomting mellom en klassisk GT og en crossover. I det ligger blant annet firehjulstrekk og praktiske egenskaper som skal overgå de mer klassiske sportsbilene fra merket.

De har laget verdens dyreste småbil også

Stor sedan på gang

DBX er en fireseter, og Aston Martin lover at den også skal ha god bagasjeplass.

En av målsetningene med modellen, er å appellere mer til kvinnelige kjøpere. I dag er Aston Martin-eierne stort sett bare menn. DBX skal gjøre noe med det, blant annet gjennom å tilby gode doser med fornuft, i tillegg til sporty design og helt sikkert solid motorisering.

Det er ventet at bilen skal være klar til lansering i 2018/2019. Aston Martin skal også være i gang med å utvikle en stor sedan, spesielt tilpasset det kinesiske markedet. Også det en modell som vil bredde dem og appellere til helt nye kjøpegrupper.

Vi kjenner igjen flere designelementer fra dagens Aston Martin-modeller. Samtidig er det meningen at DBX skal fornye formspråket til Aston Martin.
Vi kjenner igjen flere designelementer fra dagens Aston Martin-modeller. Samtidig er det meningen at DBX skal fornye formspråket til Aston Martin.

Nei, det trenger ikke koste veldig mye å bli eier av klassisk Aston Martin

Oppskriften ligner på en Ferrari, les mer om den her: